زمان انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ -

مدارس هیات امنایی شرط معدل ندارند

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مردم در مدیریت مدارس هیأت امنایی تأثیر بسزایی دارند به بیان نرخ فوق‌برنامه به تفکیک مقاطع تحصیلی پرداخت.

سرای نور؛محمدباقر آدوسی مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص مدارس هیأت ا‌منایی و ضوابط مربوط به آن اظهار کرد: مهمترین نکته‌ای که در مدارس هیأت امنا‌یی مورد توجه قرار گرفته، مدیریت و مشارکت مردم در اداره آنها است.

وی ادامه داد: ورود مردم به کار‌ها تأثیری عمیق و مثبت در جهت ارائه فعالیت‌ها دارد و مدارس هیأت ا‌منایی مصداق این مسئله است.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش تصریح کرد: بیش از ۳ هزار مدرسه هیأت امنایی در کشور وجود دارد که امکاناتی فراتر از شرایط آموزش و پرورشی موجود را با مشارکت خانواده‌ها برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند و استقبال مردم از این مدارس نشان از موفقیت آنها بوده است.

وی با تأکید بر اینکه مدارس هیأت امنایی در گروه مدارس دولتی قرار می‌گیرند، گفت: در اینگونه مدارس مدیریت بطور هیأت امنایی است.

آدوسی با بیان اینکه مهمترین خصیصه این مدارس مشارکت مردم در اداره مدرسه است، اظهار کرد: مشارکت‌ها نه فقط به صورت مالی بلکه از جهت همفکری و همکاری مردم در اداره مدرسه وجود خواهد داشت و آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۹۰ درصد مشارکت در این حوزه را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه مردم در اداره این مدارس مشارکت دارند و کیفیت مورد نظر آن‌ها ارائه شده بنابراین شاهد استقبال آن‌ها هستیم البته توسعه متوازن مدارس را همواره در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش تصریح کرد: سازمان مشارکت‌های مردمی این مدارس را به سمتی هدایت می‌کند که از نظر کمیت و کیفیت با توجه به اینکه مردمی هستند خدمات قابل قبول ارائه دهند.

وی در مورد نرخ فوق‌برنامه در این مدارس گفت: با توجه به بند ۶، ماده ۱۱ قانون شوراهای آموزش و پرورش نرخی برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان بر اساس توافقات و بررسی‌های انجام شده در شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها تصویب می‌شود که متناسب با هر منطقه متغیّر است، اما در تمامی مناطق ضوابطی برای وضع این نرخ در نظر گرفته شده است.

آدوسی افزود: پس از آنکه فعالیت‌های در نظر گرفته شده در هیأت امنای مدرسه به تصویب رسید بعد از طی مراحل اداری و تصویب شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها به مدارس ابلاغ شده و خانواده‌ها بر این اساس از میزان نرخ فوق‌برنامه آگاه می‌شوند.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه مسائل فوق‌برنامه در چند بخش مختلف نظیر فرهنگی، پرورشی، ورزشی و آموزشی تعریف می‌شود، افزود: در تابستان برنامه سالانه توسط مدیر مدرسه تدوین و هر فعالیت متناسب با شاخص در نظر گرفته شده برای آن تعریف می‌شود که پس از آن خانواده‌ها از زمان ثبت‌نام نسبت به برنامه‌ها آگاهی پیدا می‌کنند.

وی در رابطه با میزان ساعات در نظر گرفته شده فوق‌برنامه در مدارس هیأت امنا‌یی تصریح کرد: در مقطع ابتدایی ۴ ساعت در هفته، متوسطه اول ۶ ساعت در هفته و متوسطه دوم ۸ ساعت در هفته در نظر گرفته شده البته این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که فوق‌برنامه فقط برگزاری کلاس‌های فیزیکی نبوده و اردوها، بازدیدها، خدمات رفاهی، بهداشتی و موار‌دی از این دست را نیز شامل می‌شود.

مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش تأکید کرد: نرخ فوق‌برنامه باید در قالب پوستری تهیه شده و در معرض دید اولیا قرار گیرد در غیر این صورت به عنوان تخلف محسوب می‌شود علاوه بر این مسئله هر گونه تخطی از شرایط مدارس هیأت ا‌منایی در صورتیکه بعد از بازدید‌های مسئولان محرض شود با برخورد آموزش و پرورش مواجه خواهد شد و در این راستا سال گذشته ۲۶ مدرسه به دلیل تخلفات منحل شدند البته صدور و انحلال مجوز مدارس هیأت امنایی توسط شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها انجام می‌شود.

آدوسی بیان کرد: همواره به کیفیت‌بخشی این مدارس توجه داریم و با وجودیکه افزایش تعداد مدارس هیأت امنایی را امسال شاهد هستیم، اما اولویت و کیفیت‌بخشی به این مدارس در کنار توجه به توسعه متوازن است.

وی با تأکید بر اینکه در مدارس هیأت ا‌منایی شهریه معنایی ندارد و فقط مبلغی برای خدمات فوق‌برنامه دریافت می‌شود، یادآور شد: خانواده‌ها همواره به این موضوع توجه داشته باشند که مدارس هیأت امنایی با محوریت مردم فعالیت می‌کنند و کیفیت‌بخشی در این مدارس را مورد توجه قرار دادیم که در صورت مغایرت با شرایط مدارس هیأت امنایی با اطلاع‌رسانی می‌توانند از تخلفات جلوگیری کنند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو