زمان انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ -

گزارش میدانی از شعب بانکی؛ سود روزشمار برخی بانک‌ها ۲۲ درصد شد

درحالی شورای پول و اعتبار نرخ سود روز شمار را برای بانک‌ها ۱۰ درصد تعیین کرده که برخی بانک ها مدتی است سود روز شمار را به ۲۲ درصد رسانده اند.

سرای نور؛رقابت سودی بانک ها بار دیگر از سر گرفته شده و کار را به جایی رسانده برخی از بانک ها به ویژه بانک های خصوصی نرخ سود روزشمار را به ۲۲ درصد رسانده اند.

این درحالی است که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی نرخ سود روز شمار در بانک ها باید ۱۰درصد باشد نه ۲۲ درصد!

یکی از بانک های خصوصی که تجربه گذشته نشان می دهد سردمدار افزایش نرخ سود است، اینبار هم پیشتاز رقابت سودی شده و با تعیین سود روز شمار ۲۲ درصد از مردم سپرده می گیرد. البته سود این بانک برای سپرده های مدت دار ۲۳ درصد است.

بانک خصوصی دیگری هم در این رقابت حضور دارد که سود روزشمار ۲۰ درصد را برای سپرده گذارانش در نظر گرفته است؛ در این بانک خصوصی از ۲۰ تا ۲۱٫۳۳ درصد سود به سپرده گذاران پرداخت می شود.

یک بانک خصوصی دیگر برای سپرده های کوتاه مدت با مبلغ دو تا ۲۰ میلیون تومان سود روزشمار ۱۷ درصد و بالای ۲۰ میلیون تومان سود ۱۸ درصد پرداخت می کند؛ سود این بانک برای سپرده مدت دار از یک تا ۲۰ میلیون تومان ۲۰ درصد، ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان ۲۱ درصد و برای مبالغ بالای ۵۰ میلیون تومان ۲۲ درصد است.

اما در میان بانکهای خصوصی، وقتی از یک بانک خصوصی سوال کردیم که نرخ سود این بانک چند درصد است؟ این پاسخ را دریافت کردیم که روز شمار ۱۰ درصد و یک ساله ۱۵ درصد! بنابراین باید عنوان بانک منظبط را به یکی از بزرگترین بانک های خصوصی داد که باوجود رقابت سودی ایجاد شده حاضر به تخطی از مصوبه شورای پول و اعتبار نشده است.

در بانک های دولتی نیز سود روز شمار ۱۰ درصد و بلند مدت ۱۵ درصد اعلام می شود اما از آنجایی که فضای ایجاد شده در شبکه بانکی ممکن است منجر به خروج سپرده از بانک های دولتی شود این بانک ها نیز به ناچار باید نرخ سود را به گونه ای تعیین کنند که حداقل جذابیت را برای سپرده گذاران داشته باشند برهمین اساس در یکی از بانک های بزرگ دولتی نرخ سود ۱۷ درصد بعنوان سود روز شمار برای سپرده های بالای ۲۰ میلیون تعیین شده است.

یکی دیگر از بانک های خصوصی که همیشه در رقابت سودی حضور داشته اینبار هم در تلاش برای حضور در میدان رقابت سودی است؛ این بانک خصوصی نرخ سود روزشمار مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت می کند اما فقط تا سقف ۱۰ میلیون تومان! در این بانک به سپرده های بالای ۱۰ میلیون تومان سود روزشمار ۲۲ درصد پرداخت می شود.

یک جمله معروف همیشه از سوی بانک مرکزی و بانکدارهای کارکشته درباره نرخ سود اعلام می شود و آن این است که بانکی که نرخ سود بالا می دهد یعنی حال و روز خوبی ندارد! ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در همین ارتباط گفته است: بانک ها و مؤسساتی که سود بالاتری نسبت به سایر بانک ها می دهند در حال ورشکستگی هستند و سود بیشتر می دهند تا زمان بخرند.

رقابت سودی بانک ها درحالی بار دیگر از سرگرفته شده که طی ماه‌های اخیر بانکداران توافق کرده بودند که نرخ سود بانکی را کاهش دهند ولی همچنان که در دفعات قبل تعدادی از بانک‌ها زیر این توافق می‌زدند این بار هم بدقولی بین آنها مشهود است.

جالب است که کاهش جدید سود بانکی در پی اقدام داوطلبانه بانکها و با توجه به کاهش نرخ تورم و حمایت بانک مرکزی از بازار بین‌بانکی مصوب شده است.

کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی در همین ارتباط گفته بود نرخ سود سپرده در مرحله اول با توجه به کاهش تورم به ۱۲ درصد از ابتدای تیرماه ۹۵ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد اما با ادامه کاهش نرخ تورم امیدواریم نرخ سود سپرده باز هم کاهش یابد تا برای بنگاه‌های کوچک و متوسط فضای بهتر تأمین مالی ایجاد شود.

با مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی از تیرماه سال قبل، نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی در نرخ حداکثر ۱۵ درصد برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک‌ساله تعیین شد.

همچنین نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و همچنین نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک یا مؤسسات اعتباری و مشتری، حداکثر معادل ۱۸ درصد است، همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری معادل ۱۵ درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین شد.

بانک مرکزی بارها از بانک ها خواسته تا به مصوبات شورای پول و اعتبار پایبند باشند ولی در حوزه نرخ سود به دفعات بانک ها از این فرمان بانک مرکزی سرپیچی کرده اند؛ در تمام این مدت هم البته بانک مرکزی از ارجاع پرونده بانک های متخلف به هیات انتظامی بانک ها خبر داده است.

اردیبهشت ماه سال جاری یکی از مدیران بانک مرکزی از ارجاع پرونده ۱۰ بانک و موسسه اعتباری به دلیل تخطی از نرخ سود مصوب به هیات انتظامی خبر داد و گفت: موسسات و بانک هایی که از نرخ سود مصوب عدول می کنند، حسب قانون پولی و بانکی کشور، به هیئت انتظامی ارجاع داده می شوند و این هیات آرای خود را در این باره صادر می کند.

علی نصیری مدیر نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی همچنین گفته است: در همین ارتباط طی سه سال گذشته، پرونده بیش از ۲۰ بانک و موسسه اعتباری با موضوعات مختلف و از این میان ۱۰ بانک و موسسه اعتباری با موضوع تخطی از نرخ سود بانکی به هیئت انتظامی ارجاع و هم اکنون احکامی برخی از آنها نیز در این خصوص برای آنها صادر شده است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو