زمان انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ -

قطر ۳۶ جنگنده F15 از آمریکا می‌خرد

قطر اعلام کرد با آمریکا توافقی امضا کرده تا بر اساس آن واشنگتن ۳۶ جنگنده F۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به دوحه بفروشد.

به گزارش سرای نور،دوحه قرادادی با آمریکا امضا کرده تا بر اساس آن ۳۶ جنگنده F۱۵ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از این کشور خریداری کند.

با وجود انتقادهای بیشمار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از دوحه و وارد کردن اتهام حمایت از تروریسم به این کشور، خبرگزاری قطر از امضای قرار داد خرید جنگنده های F۱۵ از آمریکا خبر داد و خالد العطیه وزیر مشاور دولت قطر در امور دفاعی اعلام کرد که این توافق ۶۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی ها ایجاد خواهد کرد.

خالد العطیه در واشنگتن به خبرگزاری قطر گفته که این توافق نشان دهنده تعهد طولانی مدت و دائمی قطر برای همکاری با شرکای خود در ایالات متحده و تقویت همکاری های نظامی دو کشور است.

به گفته العطیه این توافق توان دولت قطر برای حمایت از امنیت خود را افزایش داده و از بار مسئولیت آمریکا در مقابله با افراط گرایی در منطقه کم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی بی اس، انعقاد این قرارداد تنها چند روز پس آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قطر را حامی تروریسم خوانده و از تحریم های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه این کشور دفاع کرده بود.

سفیر قطر در آمریکا نیز در صفحه شخصی توئیتر خود، تصویری از زمان به امضا رسیدن این توافق میان وزرای دفاع کشورش و آمریکا را منتشر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز انجام این توافق را به منزله تقویت امنیت و معماری دفاعی منطقه خوانده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در همین خصوص با اشاره به اینکه انجام این توافق ارتباطی به کشمکش های موجود در منطقه نداشته و تحویل این جنگنده ها در بازه زمانی چند ساله گفت: ما مطمئن هستیم که قطر می تواند باقی مسائل را نیز در این بازه زمانی و پیش از تحویل (جنگنده ها) حل کند.

با وجود مواضع ضد و نقیض دولت آمریکا در خصوص بحران ایجاد شده در منطقه بین کشورهای عربی به نظر می رسد که قطر تلاش می کند با تقویت توافق های تجاری نظامی خود با واشنگتن، مواضع آمریکا در تحولات اخیر را به سود خود تغییر دهد. در همین راستا علی العمادی وزیر وزیر دارایی قطر هم قرار است پنجشنبه وارد واشنگتن شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۵ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو