زمان انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ -

«محرم ملکوت» از سالک الی الله می‌گوید

یکی از عوامل تیم تولید مستند "محرم ملکوت" گفت: این مستند، حدود سه سال پیش ساخته شده و در حد و اندازه مرحوم خوشوقت نیست زیرا ارزش و مقام وی بسیار بالاتر از چیزی است که ما در این مستند به آن اشاره کردیم.

سرای نور؛از عوامل تیم تولید مستند «محرم ملکوت» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «فرهنگ نیوز» درباره این اثر که توسط اکران کنندگان مردمی عمار در نقاط مختلف در حال نمایش است، گفت: دفتر کار ما در سه راه طالقانی نزدیک مسجدی که مرحوم خوشوقت، سوژه این مستند، قرار داشت و تعدادی از همکاران ما هم به این مسجد رفت‌وآمد داشتند و پای صحبت های مرحوم خوشوقت می نشستند.

وی افزود: در مقطعی که آیت‌الله خوشوقت در قید حیات بودند، فکر نمی‌کردیم خیلی زود او را از دست بدهیم به همین خاطر، چندان به فکر ساخت مستندی در مورد وی نبودیم.

کلانتری اظهار داشت: نکته ای که موجب می شد هیچ مستندسازی به فکر و دنبال ساخت اثری درمورد مرحوم خوشوقت نباشد این بود که وی برعکس آن شخصیتی که بودند، در ظاهر انسان بسیار معمولی به نظر می‌رسید.

این مستندساز افزود: مرحوم خوشوقت از شاگردان علامه طباطبایی بود و با عوام، ارتباط خوبی داشت، به طور مثال طوری نبود که سخنرانی‌هایی انجام بدهد که مردم عادی متوجه نشود و فقط مخصوص خواص باشد؛ عوام بودن و ارتباط داشتن با مردم، از خصوصیات بسیار خوب مرحوم خوشوقت بود که همیشه اصطلاح های خاصی داشتند و از این اصطلاحات برای تعامل و خطاب دادن مخاطبان خود استفاده می‌کردند.

وی بیان داشت: بعد از فوت مرحوم خوشوقت، متوجه شخصیت او شدیم به همن دلیل، به همراه تعدادی از بچه‌ها که انس و احساسی نسبت به آیت الله داشتیم، تصمیم گرفتیم تا کاری را درمورد این عالم بزرگ تولید کنیم.

کلانتری اضافه کرد: در مسیر ساخت این مستند با افرادی که با مرحوم خوشوقت ارتباط داشتند، صحبت کردیم و از تصاویر آرشیوی نیز برای در مستند استفاده کردیم.

این مستندساز یادآور شد: آیت الله خوشوقت در تمامی سخنان خود تاکید فراوانی بر انجام واجبات و ترک محرمات داشتند و با توجه به اینکه، این موضوع، چندان قابلیت دراماتیک برای پرداختن در مستند ندارد ما سعی کردیم با شناختی که از مرحوم خوشوقت داشتیم قصه‌ای را با توجه به اتفاقات زندگی‌شان روایت کنیم.

وی با اشاره به سواد علمی بالای آیت الله خوشوقت افزود: مرحوم خوشوقت در مورد انجام واجبات و ترک محرمات پیش از آنکه برای مردم سخنرانی کنند، خود به این موارد می پرداختند؛ همچنین ایشان ارتباط با افراد از یک مدل ارتباطی خاص با هر یک از آنها استفاده می‌کرد.

کلانتری تصریح کرد: این مستند، حدود سه سال پیش ساخته شده و در حد و اندازه مرحوم خوشوقت نیست زیرا ارزش و مقام وی بسیار بالاتر از چیزی است که ما در این مستند به آن اشاره کردیم؛ البته ما در ساخت این مستند هرآنچه در توان داشتیم انجام دادیم و این اثر حاصل کار فعالیت های گروهی همکاران و دوستان در گروه «نجوای زلال هنر» به عنوان تهیه کننده است و فقط توسط من ساخته نشده، به همین دلیل، کارگردان و تیتراژی برای این مستند نداریم.

وی افزود: ساخت مستند «محرم ملکوت» شامل جمع آوری تصاویر و فیلم های آرشیوی، گرفتن مصاحبه‌ها و تدوین اثر، حدود یک سال به طول انجامید.

این مستندساز تاکید کرد: در حقیقت هدف ما از ساخت این مستند بسط و گسترش و از همه مهمتر شناساندن و معرفی تفکر آیت الله خوشوقت به مخاطبان و مردم جامعه است.

کلانتری گفت: در حوزه مستند، به موضوعات و سوژه هایی همانند آیت الله خوشوقت به خوبی پرداخته شده است و آثار فراوانی در مورد علما مشاهده می‌کنیم که در سال‌های اخیر توسط مستندسازان خوب کشور تهیه و تولید شده است. البته باز هم منکر کم‌کاری در این حوزه نمی شوم ولی در مجموع، وضعیت خوبی در پرداخت چنین سوژه‌هایی داریم.

وی خاطرنشان کرد: سینماگران هم باید با این قبیل افراد و سوژه‌ها ارتباط برقرار کنند و اگر می بینیم که فیلمی در این زمینه ساخته نشده، نشان از عدم ایجاد ارتباط بین سینماگر و چنین سوژه‌ها و موضوعاتی است.

کلانتری تصریح کرد: وقتی کار خوبی درباره این مسائل ساخته شود، مردم خود به خود مخاطبش می‌شوند و از آن تاثیر می‌گیرند.

گفتنی است، علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانیEkran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است، «مُحرم ملکوت» مستندی ۳۰ دقیقه‌ای درباره مرحوم آیت‌الله خوشوقت، از علمای بزرگ است و نحوه رفتار و ارتباط او را با مردم روایت کرده است. این مستند، به صورت گروهی و به تهیه کنندگی موسسه نجوای زلال هنر ساخته شده است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۵ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو