سرای نور؛
تحقیقات جدید مرکز زِنیس که یکی از برندهای استخراج کننده اطلاعات و پیشبینیهای تحقیقاتی است، نشان میدهد که شکاف بین تعداد تماشاگران تلویزیون و کاربران اینترنت در حال تغییر رویه است به گونهای که تا سال ۲۰۱۹ این فاصله به هفت دقیقه (فاصله میان میزان تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت) میرسد.
با وجود اینکه برودکست (پخش یک طرفه تلویزیون) همچنان بزرگترین رسانه مصرفی کاربران دنیا است و به شکل میانگین روزانه ۱۷۰ دقیقه از خود را پای آن صرف میکنند در حالیکه مصرف اینترنت ۱۴۰ دقیقه در روز برای کاربران است اما این روند در حال معکوس شدن است.
این گزارش تحلیلی میافزاید که روند تماشای تلویزیون به نسبت هفت سال گذشته با افت ۱۳ درصدی مواجه شده اما با این حال ۶۹ درصد مصرف جهانی رسانه را در سال ۲۰۱۷ همچنان در دست خواهد داشت.
مردم دنیا همچنان ۳۱۶ دقیقه از وقت روزانه خود را صرف تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو، مطالعه روزنامهها و مجلهها، حضور در سالنهای سینما و گشتوگذار در میان تبلیغاتی محیطی میکنند؛ این میزان صرف وقت برای رسانههای سنتی در سال ۲۰۱۰ حدود ۳۶۴ دقیقه بود.
از سویی دیگر، میانگین نرخ مصرف اینترنت موبایل همسو با رشد ابزارها و زیرساختهای ارتباطی، طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ افزایش داشته و به رشد سالانه ۴۴ درصد رسیده است.
همچنین پیشبینی شده که استفاده از اینترنت موبایل ۲۶ درصد مصارف جهانی رسانه را به خود اختصاص دهد؛ این نرخ در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۹ درصد بود.
پیشبینیها حاکی از آن است که میزان مصرف روزانه اینترنت توسط کاربران فضای مجازی در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۷ دقیقه و تماشای روزانه تلویزیون نیز به ۱۶۴ دقیقه میرسد.
این شاخصها در سال ۲۰۰۹ به ترتیب ۴۸ و ۱۸۸ دقیقه بود که حاکی از مرگ تدریجی تلویزیون و جایگزینی آن با اینترنت است.