زمان انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ -

احراز هویت ۱۰ هزار کانال تلگرامی/ ۴۵ هزار سایت کد «شامد» دارند

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از احراز هویت ۱۰ هزار کانال تلگرامی با بیش از ۵ هزار دنبال کننده، در راستای اجرای مصوبه مربوطه در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

سرای نور؛

مراسم تقدیر از خبرنگاران ممتاز در همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، شب گذشته شنبه ۳ تیرماه با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، دبیر این همایش و تنی چند از اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته علمی آن در محل بوستان گفتگو در تهران برگزار شد.

در این مراسم سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این مرکز در یک سال و نیم گذشته و با مد نظر قرار دادن ایجاد زیرساخت‌هایی در مرکز متبوعش گفت: علیرغم کاستی‌ها، موفقیت‌هایی هم در این زمینه به دست آمده است.

وی همچنین در مورد وضعیت اجرایی شدن مصوبه شورای عالی فضای مجازی که دارندگان کانال‌های با بیش از ۵ هزار دنبال‌کننده را موظف به ثبت هویت خود در یک سامانه مشخص می‌کند، گفت: شاید مقاومت برخی عزیزان در این مورد بیشتر از خود مردم بوده است؛ تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم ۱۰ هزار کانال بدون اینکه تبلیغات زیادی برای اجرای این مصوبه انجام شده باشد، در سامانه ثبت شدند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ثبت این تعداد کانال تلگرامی را در ادامه مسیری که کد یونیک «شامد» (شناسه الکترونیک محتوای دیجیتال) به آنها تعلق می‌گیرد عنوان کرد و گفت: این مساله به ما کمک کرد تا به نوعی یکپارچگی در حوزه فضای مجازی برسیم.

همچنین به گفته موسویان در حال حاضر حدود ۴۵ هزار سایت دارای این کد یونیک هستند و می توان ادعا کرد اطلاعات مربوط به دارندگان این سایت‌ها با توجه به راه‌اندازی زیرساخت «شاهکا» توسط اداره کل امنیت سازمان فناوری اطلاعات و سامانه سازمان ثبت احوال، بسیار دقیق است.

وی از برنامه مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای اعطای «شامد» به ۹ اپ استور بزرگ فعال در حوزه فضای مجازی تا پایان سال ۹۶ خبر داد و همچنین گفت: ما در حال طراحی سامانه‌ای با زیرساخت هوش مصنوعی که تمام محتواهای دارای «شامد» را بتواند رصد کند، هستیم.

موسویان گفت: حمایت خوبی که از دارندگان کد یونیک «شامد» صورت گرفته، دادن امکان تبلیغات به آن‌هاست؛ این در حالی است که شما برای انجام کارهای تبلیغاتی نیازمند اخذ مجوز کانون تبلیغاتی از مراجع ذیربط هستید، در حالی که ما این پروسه را حذف کرده‌ایم.

وی در ادامه از ایجاد زیرساختی برای رنکینگ و رتبه بندی سایت‌ها و کانال‌های پرمخاطب با هدف راهنمایی مردم و کاربران آن‌ها در آینده نزدیک توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خبر داد.

همچنین در این مراسم صادق افراسیابی دبیر همایش سواد رسانه‌ای از انتشار کتاب مقالات منتخب این همایش در دو جلد و لوح فشرده تجربه نگاری مربوط به سواد رسانه‌ای در هفت فایل و نیز چاپ مقالات برتر همایش در فصل نامه پژوهش‌های ارتباطی خبر داد.

در این نشست همچنین فتوره چی عضو هیات علمی همایش سواد رسانه‌ای این همایش را در رسیدن به اهدافش و گردهم آوردن برترین چهره‌های حوزه رسانه در دو سطح شورای سیاستگذاری و کمیته علمی موفق ارزیابی کرد.

در پایان این مراسم از خبرنگارانی که در پوشش همایش ملی سواد رسانه‌ای فعالیت موثری داشته‌اند، از جمله کمال صادقی، خبرنگار خبرگزاری مهر تقدیر به عمل آمد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو