زمان انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ -

اکمال دین در سایه ولایت علی (ع) در واقعۀ غدیر خم مطرح شد

تحقق اصل راهبردی ولايت‏ در حديث غدير مطرح است و در این میان اکمال دین در سایه ولایت علی (ع) در واقعۀ غدیر خم مطرح شد.

 

به گزارش خبرنگار سرای نور،اگر جامعه‌ای بینش مادی را بپذیرد و به اقتصاد آزاد گردن نهد و در مبانی عقیدتی و ایدئولوژیکی از فلسفه لذت و اصالت نفع پیروی کند، حکومتی سرمایه داری شخصی یا دولتی خواهد داشت و اگر از مبانی الهی و قرآنی پیروی نماید، به «حکومت اسلامی » و «مدینه فاضله غدیر» دست می‌یابد.

 

قرآن کریم پیامبران الهی را به عنوان رهبران جامعه انسانی که از سوی خداوند متعال برگزیده شده‌اند، معرفی می‌کند.

با همه اختلافاتی که در تعریف جامعه از سوی جامعه شناسان روی داده است. ضابطه «حکومت واحد و استقلال سیاسی » برای وحدت یک جامعه، با ارزش و معتبر تلقی شده است.

از آنجائیکه قرآن کریم این حکومت و استقلال سیاسی را از آن پیامبران خدا می‌داند، همواره حاکمان زر و زور و تزویر با آنان به مقابله برخاسته‌اند.

در عصر نبوی مخالفت قریش و مشرکان عربستان، و در عصر علوی، مخالفت معاویه و اصحاب جمل و نهروان و در عصر حسنین (ع) مخالفت زمامداران و سیاست بازان اموی با دین و اسلام تضعیف دین را به همراه داشت.

معاویه و خلفایی بسان او با تکیه بر خلافت اسلامی، سلطنت استبدادی خویش را پیش می‌بردند و چون توان آن را نداشتند که با صراحت با دین اسلام به مقابله برخیزند، با منع تدوین حدیث و سب اهل بیت عصمت و طهارت به مخالفت با اسلام پرداختند.

اهمیت زندگی اجتماعی و ضرورت قانون برای اداره جامعه از جمله امور بدیهی است که تمامی انسانها بر آن واقفند. مساله‌ای که نظام‌های فلسفی را دچار اختلاف کرده و بعضی از آنان را به انحراف کشانده، اصل قانون گذاری برای اداره نظام اجتماعی است.

در قرآن کریم آیات بسیاری درباره حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی- علیه السلام – نازل شده است که بزرگ دانشمندان شیعه و اهل سنت در کتب تفسیر و شأن نزول آیات به آنها اشاره نموده‌اند.

آیه «تبلیغ » از جمله آیاتی است که داستان غدیر را جاودانه نموده است. این آیه روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت، بر رسول اکرم – صلی الله علیه و آله – فرود آمد. زمانی که پیامبر بزرگوار اسلام به غدیر خم رسیده بود. پیشروان کاروان یکصد هزار نفری را فرمود تا آنانکه از آن نقطه دور شده اند، بازگردانند و منتظر کسانی باشند که از پی می آیند. آنگاه به ابلاغ فرمان الهی پرداخت.

 

 

 

«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس».

حجت‌الاسلام سیدعباس حسینی کارشناس مذهبی در گفت‌و‌گو با سرای نور، اظهار کرد: حديث غدير يکى از دلايل روشن ولايت و خلافت بلافصل حضرت على(ع) بعد از پيامبر گرامى اسلام(ص) است.

وی با بیان اینکه کسانى که درباره ولايت آن حضرت گرفتار پيش داورى هستند، گاهى سند حديث را پذيرفته و در دلالت آن ترديد مى‌کنند، و گاه ناآگاهانه سند آن را زير سؤال مى برند، تصریح کرد: اراده خداوند بر آن شده که واقعه تاريخى غدير، در تمام قرون و اعصار به صورت يک تاريخ زنده که قلوب و دل‌ها به سوى آن جذب مى‌شوند، بماند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: دانشمندان شيعه نيز در زمینه اين واقعه تاريخى، کتاب‌هاى ارزنده فراوانى نوشته‌اند و به منابع مهم اهل سنّت نيز اشاره کرده‌اند که بهترین آنها کتاب تاريخى «الغدير» است.

حسینی با بیان اینکه خلافت از نظر دانشمندان شیعه، یک منصب الهی است که از جانب خداوند به بافضیلت ترین و داناترین امت داده می شود، گفت: ولايت از همه مولفه‌های دیگر مهم‏تر است، زیرا به تعبیر امام عليه السلام ، ولايت ضامن اجراى دیگر شاخصه‌های کلیدی اسلام است.

محمد ثامن پژوهنده قرآن در گفت‌و‌گو با سرای نور، اظهار‌کرد: غدیربه عنوان مهمترین حرکت تاریخی برای حاکمیت ولایت و امامت امام معصوم(علیه السلام) در تداوم و استمرار اسلام اصیل در ۱۸ ذي الحجه سال دهم هجري قمری بنيان گذاشته شد.

وی با بیان اینکه ماموريت پیامبر اکرم(ص) در واقعه غدیر، يک مسئله سياسى است تصریح کرد: ابلاغ ولایت مهم‌ترین رسالت پیامبر اکرم(ص) در واقعه غدیر است.

این کارشناس با اشاره به اینکه ولايت ضامن اجراى دیگر شاخصه‌های کلیدی اسلام است، اظهارکرد: ولايت تنها عشق و علاقه نيست بلکه به معناى پذيرش برنامه‌‏هاى حکومت اسلامى از سوى امامان معصوم يا پيامبران الهى است.

ثامن در پایان خاطرنشان کرد: تحقق اصل راهبردی ولايت‏ در حديث غدير مطرح است و در این میان اکمال دین در سایه ولایت علی (ع) در واقعۀ غدیر خم مطرح شد.

به گزارش سرای نور، منظور از ولایت سرپرستی و امامت است نه مساله دوستی، از این رو امیدواریم مسأله ولایت علی(ع) حلقه اتصال همه مسلمین جهان باشد و در سایه ولایت آن حضرت بتوانیم با دشمنان اسلام مبارزه کنیم و شر آنها را از سرزمین های اسلامی دفع کنیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ شهریور, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو