زمان انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ -

دلیل سفر محسن دهنوی به آمریکا

بعد از کلی تحقیق و پیگیری ، توانستم با دانشگاه هاروارد یک فرصت پژوهشی برای کار روی این موضوع تعریف کنم. دانشگاه هاروارد و آقای دکتر پلوگ در حوزه ایمیون تراپی تقریبا بهترین و شناخته شده ترین هستند.

سرای نور؛یادداشت دکتر محسن دهنوی؛ پژوهشگر دیپورت شده در مورد سفر خود به آمریکا نوشت:

قبل از سفر:
پنج سال پیش بود که وارد حوزه های نزدیک به پزشکی و سلامت انسان شدم. یعنی سال ۹۱ که تز دکترایم در حوزه نانوبیوتکنولوژی روی موضوع آنزیم های انسانی تعریف شد. در مسیر انجام تز دکتری با تکنیک هایی در بیوتکنولوژی آشنا شدم که بعدتر فهمیدم کاربردهای زیادی در پزشکی و روش های درمانی نوین دارند.

دوستان آشنا با موضوع می دانند نانوبیوتکنولوژی از اصلی ترین ابزار روشهای جدید درمانی بیماری های صعب العلاج مثل سرطان است. ما هم کم کم به فکر استفاده از این تکنیک ها در حوزه درمان افتادیم. با چند نفر از بچه های دکتری بیوتکنولوژی تصمیم گرفتیم روی درمان های جدید سرطان کار کنیم.

متاسفانه هنوز در کشور ما از روش های قدیمی مثل شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده میشود. این روش ها هم درصد موفقیت پایینی دارند و هم عوارض جانبی زیاد. در آمریکا و بعضی کشورهای پیشرفته اخیرا از روشی به نام ایمیونوتراپی استفاده می شود. در این روش به جای استفاده از یک داروی سمی که هم بافت سالم و هم ناسالم را با هم تخریب می کند خود سیستم ایمنی بدن تقویت میشود تا بتواند با سلول های سرطانی مبارزه کند. درست عکس کاری که شیمی درمانی انجام میدهد. این روش جدید هم درصد موفقیتش بالاتر است و هم عوارض جانبی بسیار کمتری دارد.

بعد از کلی تحقیق و پیگیری ، توانستم با دانشگاه هاروارد یک فرصت پژوهشی برای کار روی این موضوع تعریف کنم. دانشگاه هاروارد و آقای دکتر پلوگ در حوزه ایمیون تراپی تقریبا بهترین و شناخته شده ترین هستند. در واقع این یک فرصت بزرگ برای کشورم بود؛ امکان انتقال یک فناوری نو در حوزه سلامت که می توانست جان خیلی از هموطنانم را نجات دهد.

فرصت را نمیشد از دست داد. موضوع با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و ستاد بیوتکنولوژی مطرح شد و این عزیزان هم استقبال کردند. هدف این بود که ما با همکاری با هاروارد این تکنیک ها را یاد بگیریم و و یک مرکز درمان سرطان با روش های نوین در کشور راه اندازی کنیم.

پی نوشت ۱: دوره دکتری ام با معدل ۱۸.۷۰ و پایان نامه با درجه عالی در دانشگاه صنعتی شریف تمام شد. دلیل پذیرش گرفتنم در دانشگاه هاروارد هم مقاله های دوره دکتری بود. البته قبلش از پن استیت و پیش از آن از ام آی تی هم پذیرش گرفته بودم.

پی نوشت ۲: لابد می گویید چرا آمریکا؟ واقعیت این است که آمریکا در توسعه این تکنولوژی خیلی جلوتر از بقیه است. ما بناست علم را یاد بگیریم و مشکلات کشورمان رو حل کنیم ولو بالصین. ولو #آمریکا.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۷ شهریور, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو