زمان انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ -

پیام ترکیه به ناتو با خرید سامانه ضدموشکی

وبگاه شبکه خبری آمریکایی نوشت: توافق موشکی ترکیه با روسیه علامتی آشکار در مایوس شدن آنکارا از آمریکا و اروپا است.

سرای نور؛وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی با پرداختن به بحث خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ترکیه از روسیه نوشت: یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرد که کشورش با پرداخت دو و نیم میلیارد دلار برای خرید سامانه دفاع موشکی پیشرفته ساخت روسیه موافقت کرده است، قراردادی که نشان از ارسال پیام از سوی آنکارا مبنی بر دور شدن از ناتو که بیش از ۶ دهه این کشور را به غرب وصل کرده می‌باشد.

بر اساس این گزارش، یک مقام ترکیه که به دلیل حساس بودن این مسئله مایل به افشای نامش نبود، گفت که آنکارا در ابتدای این قرارداد دو یگان موشکی از سامانه دفاعی اس-۴۰۰ را سال بعد از روس‌ها دریافت کرده و سپس دو یگان دیگر را در داخل خاک خود تولید می‌کند.

بلومبرگ نوشت: ترکیه از سال‌های نخست جنگ سرد در ناتو بوده و نفش مهمی را به عنوان خط مقدم در مرز با شوری سابق ایفا کرد اما این روابط در سال‌های اخیر و هنگامی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خواهان اتخاذ سیاست خارجی مستقل و تهاجمی‌تر در ستیز‌هایی در کشورهای همسایه عراق و سوریه شد، دچار تنش گشت.

تنش با آمریکا هنگام حمایت این کشور از شبه نظامیان کرد در سوریه که ترکیه آن‌‌ها را «خرابکار» می‌شناسد شدت یافت و حتی روابط اتحادیه اروپا نیز با ترکیه به خاطر آنچه که خودکامه شدن فزاینده ترکیه نام نهاد مختل شد. کار به جایی رسد که آلمان نیز حتی در ماه گذشته تصمیم گرفت نیروهای خود را از یکی از پایگاه‌های مهم ناتو در ترکیه به نام «اینجرلیک» بیرون بکشد.

«کنستانتین ماکینکو» تحلیلگر اندیشکده “مرکز تحلیل راهبردی و فن‌آوری” در مسکو در این زمینه گفت که توافق موشکی ترکیه با روسیه علامتی آشکار در ناامید شدن ترکیه به آمریکا و اروپا است .

مقام ترکیه‌ای که در بالا نیز از وی یاد شد در باره این قرارداد گفته است که کشورش می‌تواند سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را در هر نقطه مستقر کند و این امر در خدمت منافع صنایع دفاعی ترکیه خواهد بود.

این مقام ترکیه‌ای در ادامه افزود که برای آنکارا یکی از موارد مهم در این توافق انتقال فن‌آوری ساخت سامانه‌های دفاع موشکی به کشور است و روس‌ها نیز اجازه ساخت دو یگان موشکی اس-۴۰۰ را به ترک‌ها داده‌اند.

ماکینکو ، تحلیلگر روسی اما معتقد است که انتقال فن آوری روسیه به ترکیه در این زمینه محدود بوده و این کشور باید میلیاردها دلار هزینه کند تا بتواند صنعت ساخت چنین سامانه جدید دفاع موشکی را کسب نماید.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۷ شهریور, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو