زمان انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ -

مهم‌ترین رمز موفقیت ایران در دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه بود

مهم‌ترین رمز موفقیت ایران در دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه بود

به گزارش خبرنگار سرای نور،مهم‌ترین رمز موفقیت ایران در دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه بود

جنگ ایران و عراق، جنگ ایمان و اعتقاد در برابر تجهیزات نظامی بود که ایرانیان با اعتقاد راسخ خود به امام حسین (ع) موفق شدند ثابت قدم پیروز شوند.

به گزارش بلاغ، جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس و در زمان صدام در عراق با نام قادسیه صدام شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

 

جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ آغاز شد و در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد هر چند مقامات عراقی معتقد بودند که جنگ از ۴ سپتامبر با حملات توپخانه‌ای ایران به شهرهای مرزی عراق آغاز شده ‌است.

پیش از آغاز جنگ روابط دو کشور به شدت تیره شده بود که خصومت شخصی صدام حسین و روح‌الله خمینی رهبران دو کشور و مهمتر از آن جاه ‌طلبی‌های سیاسی و اختلافات مرزی و ایدئولوژیکی دو کشور دلایل اصلی آن بودند.

این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت.

مبادلهٔ اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شد و ایران آخرین گروه از اسرای جنگی عراقی را در سال ۱۳۸۱ به عراق تحویل داد.

مهدی اسلامی کارشناس علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه جنگ ایران و عراق از لحاظ استراتژیک از مهم‌ترین برخوردهای نظامی دوران معاصر بود، که منافع تمامی کشورهای جهان را بدون استثنا تهدید کرد، گفت: جنگ ایران و عراق تأثیر مستقیمی بر کشورهایی وارد کرد که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند.

اسلامی افزود: در هنگام جنگ ثابت شد که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند و هر دو را با زخم‌هایی عمیق و طولانی رها کنند.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل با خلق دوباره عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه، راهبرد و مراد جوانان بود و در سایه همین فرهنگ و مبارزه در راه عقیده، اتحاد و استقامت پیروزی ملت ایران را در برابر قدرت‌های بزرگ و دشمن آنان را آماده کردند.

این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه در جنگ‌ها هر طرف که دو عامل تجهیزات و روحیه را به حد کافی داشته باشد پیروز خواهد شد، گفت: می‌توان جنگ دفاع مقدس در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم و تحلیل کرد به طوری که تمام تجهیزات نظامی اعم از نیرو و تسلیحات زمینی، هوایی، دریایی که در جنگ بکار گرفته شد، بعد سخت افزاری جنگ است و رژیم عراق و ارتش این کشور در جنگ ۸ ساله از نظر سخت افزاری و نیرو و تسلیحات برتری داشت و در بعد سخت افزاری کاملا نابرابر بود و با کمک قدرت‌های بزرگ و اکثر کشورها و حمایت اغلب کشورهای عربی و همسایه این نابرابری در تسلیحات و نیرو تا پایان جنگ حفظ شد.

 

 

وی افزود: در بعد نرم افزاری، آموزش، مهارت، انگیزه، روحیه و اهداف یک کشور در جنگ، بعد نرم افزاری جنگ است و آنچه موجب برتری و نابرابری بعد نرم افزاری جنگ در جبهه نیروهای رزمنده ایرانی شد، فرهنگ شهادت طلبی، ایمان و اعتقاد به اسلام، وحدت و رهبری معنوی حضرت امام، همراهی، همدلی و پایداری و استقامت مادی و معنوی مردم ایران بود که غلبه بر بعد سخت افزاری را در جنگ به همراه داشت به گونه‌ای که پیروزی و شهادت در نگاه مردم بویژه رزمندگان سعادت بود.

ستار آقابابایی از جانبازان دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه جنگ ایران و عراق نوعی جنگ ناجوانمردانه بود که ایران با کمترین تجهیزات نظامی وارد انبوهی از امکانات دشمن شد، گفت: اگر ایثار و استقامت این جوانان و خون پاک آنان نبود ایران به آرامش امروز دست پیدا نمی‌کرد و این شهادت طلبی را این جوانان از امام حسین (ع) آموختند.

آقابابایی افزود: عراق با استفاده از عنصر غافلگیری در ابتدای جنگ موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال کند اما ایران در سال‌های دوم و سوم جنگ موفق شد بیشتر مناطق اشغالی از جمله خرمشهر را آزاد کند و از سال ۱۹۸۴ جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند.

وی تصریح کرد: در سال چهارم و پنجم این جنگ ارتش عراق به طور گسترده از جنگ‌افزارهای شیمیایی علیه کردهای عراقی و مردم و نظامیان ایران استفاده کرد اما ادعای استفاده ایران از سلاح‌های شیمیایی ثابت نشده‌ و همچنین دو طرف در مقاطعی اقدام به بمباران و موشک‌باران شهرها و اهداف غیرنظامی کردند که در این مورد نیز عراق همواره پیش‌قدم بود.

 

این رزمنده عنوان کرد: برای مدتی در اواخر جنگ درگیری‌ها به خلیج فارس کشیده شد و طی آن تعداد زیادی سکوی نفتی و کشتی‌های تجاری و نفت‌کش با پرچم کشورهای گوناگون آسیب دیدند.

وی گفت: ایالات متحده آمریکا در اواخر جنگ به شکل مستقیم وارد درگیری با ایران شد که از کشورهای سوریه، کره شمالی و لیبی نیز از ایران حمایت تسلیحاتی و تکنولوژیکی کردند.

آقابابایی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جنگ ایران و عراق را در یک کلمه بیان کنیم می‎توان گفت که این جنگ ایمان و اعتقاد در برابر تجهیزات نظامی بود که ایرانیان با اعتقاد راسخ خود موفق شدند ثابت قدم پیروز شوند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱ مهر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو