زمان انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ -

کنگره در جریان تصمیم ترامپ برای برجام قرار گرفت

مشاوران ارشد رئیس جمهوری آمریکا قانونگذاران کنگره را در جریان تصمیم نهایی «دونالد ترامپ» برای تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام قرار دادند.

سرای نور؛مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه قانونگذاران کنگره را در جریان تصمیم نهایی «دونالد ترامپ» برای تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام قرار دادند.

سه تن از مقامات آمریکا به شبکه خبری اِن بی سی گفتند که در پایان این نشست متقاعد شده اند که ترامپ قصد دارد در گزارش خود به کنگره، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

این تصمیم رئیس جمهور آمریکا پیش از ضرب الاجل روز یکشنبه اعلام شد و پس از آن، قانونگذاران کنگره مهلتی ۶۰ روزه در اختیار دارند تا در مورد وضع مجدد تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران تصمیم گیری نمایند.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز چهارشنبه قانونگذاران کنگره را در جریان این تصمیم رئیس جمهور قرار داد و قانونی برای اصلاح این توافق منعقده در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما« پیشنهاد داد؛ اقدامی که از حوزه اختیارات کنگره آمریکا خارج است.

با آنکه کاخ سفید اعلام تصمیمات و طرحهای رئیس جمهور به قانونگذاران کنگره توسط مک مستر را تکذیب کرد، مقامات آمریکا می گویند که مک مستر در مورد عزم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام جای هیچ شک و شبهه ای باقی نگذاشت.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار بود روز چهارشنبه قانونگذاران کنگره را در جریان تصمیمات دولت آمریکا برای مقابله با آنچه که به ادعای آنان، عناصر مسئله ساز در توافق هسته ای با ایران و سرکوب تلاشهای تهران برای تضعیف صلح در خاورمیانه (!) است، بگذارد.

گفتنی است که دولت آمریکا بطور ویژه ای خواهان مذاکره مجدد پیرامون بند «غروب خورشید»- شامل بازه رفع محدودیت های هسته ای ایران-، مقررات مربوط به نظارت بر سایت های نظامی این کشور و همچنین ممانعت از توسعه برنامه موشک بالستیک ایران است.

منابع آگاه در درون دولت و کنگره آمریکا می گویند که تصمیم برای اعلام عدم پایبندی تهران به توافق هسته ای (برجام) بخشی از راهبرد کلان تر واشنگتن جهت متوقف ساختن برنامه موشکی ایران و حمایت ادعایی تهران از تروریسم است، اتهامی که بارها از سوی مقامات ایران رد شده است.

دولت آمریکا همچنین می کوشد قانونگذاران کنگره را متقاعد سازد که هرچند ایران در چارچوب توافق هسته ای به تعهدات خود پایبند بوده است، اما به ادعای آنها در فعالیتهای ثبات زدا در منطقه نیز دخالت داشته است؛ از حمایت از دولت بشار اسد در سوریه گرفته تا تأمین مالی و تسلیحاتی حزب الله و اینکه باید از طریق وضع تحریمهای فلج کننده، ایران را مجازات نمود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ مهر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو