زمان انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

چهار دلیل حمایت ایران از سوریه

وجود اماکن مقدس تشیع در سوریه و تقابل شطرنج گونه ایران و عربستان

تحلیلگر معروف آمریکایی عنوان کرد: با توجه به وجود شخصیت‌های مقدس تشیع در سوریه، این کشور برای ایران قدر و منزلت دارد و واگذاری‌اش به داعش و تخریب امکان متبرکه به هیچ وجه در افکار عمومی ایرانیان جایی ندارد.

به گزارش سرای نور؛  «خوان کول» تحلیلگر آمریکایی امور خاورمیانه در تازه ترین اظهار نظر درباره آخرین وقایع سوریه و اشاره به حوادث خان طومان و شهادت برخی از مستشاران ایرانی نوشت: ایران به چهار دلیل حمایت از سوریه را متوقف نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران شنبه هفته جاری از کشته شدن (شهادت) ۱۳ نفر و نیز زخمی شدن ۲۱ تن از آن‌ها در نبرد با نیروهای وابسته به القاعده و تکفیری‌های سوریه در خان طومان در نزدیکی حلب خبر داد.  با این اوصاف، ایران به پشتیبانی از حکومت «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در نبرد علیه شورشیان ادامه می ‌دهد  و این امر را حتی «علی اکبر ولایتی» نماینده آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران اعلام کرد . ولایتی در سخنان خود از تداوم روابط ایران با سوریه خبر داده بود.

خوان کول در ادامه با اشاره به دلایل خود می‌نویسد: سوریه با توجه به وجود شخصیت‌های مقدس تشیع در کشورش، برای ایران قدر و منزلت دارد و سپردن این کشور به دست داعش و تخریب امکان متبرکه، به هیچ وجه در افکار عمومی ایرانیان جایگاهی ندارد.

دلیل دومی که این تحلیلگر آمریکایی عنوان کرده این است که سوریه پلی بین ایران و لبنان و تجهیز حزب‌الله از سوی ایران است . بدون متحدی چون سوریه‌، ایران قادر به حمایت تسلیحاتی و موارد دیگر از حزب‌الله نیست و از دست دادن سوریه شکست راهبردی محسوب می‌شود.

دلیل سوم که خوان کول اشاره کرده این است که در صورت سقوط سوریه به دست سلفی‌ها ، ایران از سوی عناصر شبه نظامی محاصره می‌شود.

 و اما دلیل چهارم این مسئله از دید تحلیلگر آمریکایی این است که سوریه مهره شطرنج رقابت بین ایران و عربستان سعودی است و در صورت عقب نشینی ، ایران میدان رقابت را واگذار خواهد کرد. بنابراین حکومت ایران تلاش خود در سوریه را برای نباختن در میدان نبرد افزون‌تر می‌کند.

آخرین تحولات میدانی از سوریه نیز بدین شکل است که  همزمان  با پیشروی تروریست‌ها در جنوب حلب و جبهه «خان طومان» ،نیروهای مقاومت در «غوطه شرقی» دمشق از اختلافات داخلی گروه‌های تروریستی نهایت بهره را برده‌اند. غوطه شرقی که در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه واقع شده به طور کامل تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد و به دلیل تجمع هزاران تن از عناصر تروریستی «جیش الاسلام، جبهه النصره و فیلق الرحمن» از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آزادسازی آن با پاکسازی یک استان برابر است.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو