زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

روایت اردی‌بهشت مازندران؛ از شهدای غواص تا شهدای خان‌طومان

۳۰ سال از حماسه کربلای۴ سال ۶۵ می‌گذرد، ۳۰ سال از شهادت غواصان لشکر ۲۵ کربلا در ام‌الرصاص گذشته است و کربلای سال ۹۵ خان‌طومان ثابت کرده است که کربلاهای این دیار همچنان ادامه دارد، کربلاهایی که یکی پس از دیگری با حماسه کربلائیان خلق می‌شود.

دقیقاً اردیبهشت ماه سال گذشته بود که یک خبر از کشف پیکر مطهر شهدا، بمب خبری بزرگی ایجاد کرد و منشأ یک تحول و آگاهی عظیم در میان مردم شد. خبر این بود: «کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته»  این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای۴ بودند در دی ماه سال ۶۵ یعنی ۳۰ سال پیش در جریان عملیات کربلای۴ که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند. طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشتر آنها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضاً با پاهای بسته شده در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از ۳۰ سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد. نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند، ۱۵ کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق بود.

این خبر که گواه دیگری بر جنایات بزرگ صدام و همراهان آمریکایی‌اش در پی داشت، باعث جریحه‌دار شدن احساسات پاک مردم این دیار و مرور جنایات رژیم بعث عراق در هشت سال جنگ تحمیلی شد. روزها و ماه‌ها این خبر دستمایه شاعران، نویسندگان، سینماگران، سیاستمداران، تحلیلگران، خبرنگاران، گرافیست‌ها و به‌طور کلی عموم مردم شد تا وقایع ۳۰ سال پیش را که منتهی به این جنایت بزرگ شده بود مرور کنند. تشییع باشکوه و ۵ساعته شهدای غواص در ۲۶ خرداد ماه در تهران از خاطرات فراموش نشدنی پایتخت محسوب می‌شود.

سپس عملیات شناسایی هویت پیکر مطهر این شهدا در معراج شهدای مرکز آغاز شد و هویت بیش از ۵۰ شهید احراز شد. پیکر این شهدا غواصان و خط‌شکنانی مربوط به ۴ یگان: ۲۵ کربلا، ۴۱ ثارالله(ع)، ۱۴ امام حسین(ع) و ۷ ولی‌عصر(عج) بوده‌اند. نهایتاً اکثر این شهدا در ۲۵ شوال برابر با ۲۰ مرداد ماه ۹۴ مصادف با شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) در استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، گلستان و کرمان تشییع و به خاک سپرده شدند. در میان این ۵ استان، استان مازندران با میزبانی از ۳۰ شهید غواص و خط‌شکن کربلای۴ و با ارائه برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی پیشتاز بود. بیشترین میزبانی نصیب مازندرانی‌ها شد، زیرا شهدای غواص عموماً از این استان و استان‌های همجوار در شمال کشور بودند. شهدایی از لشکر ۲۵ کربلا در مازندران که در عملیات‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس خوش درخشیدند و برخی از آنها مظلومانه در کربلای۴ به شهادت رسیدند.

در همین اثنا بود که پیکر یک غواص شهید دست‌بسته برای نخستین‌بار مقابل دوربین‌های خبری قرار گرفت. در آن روز یکی از غواصان شهید کربلای۴ با دستان بسته که در منطقه ابوفلوس عراق کشف شده است، برای نخستین‌بار در معراج شهدای مرکز در معرض دید خبرنگاران و دوربین‌های خبری قرار گرفت. پیکری که ۲۹ سال زیر خاک ماند تا سندی برای رسوایی جنایات صدام و رژیم بعث عراق به‌همراه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شود. بعد از گذشت حدود دو ماه هویت پیکر او شناسایی شد. آن پیکر متعلق به شهید «منصور مهدوی نیاکی» اعزامی از لشکر ۲۵ کربلا و متولد مازندران بود. به‌غیر از این شهید، «شهید حسینعلی بالوئی»، «شهید سیدرضا میرفاضلی هچرود»، «شهید سید حسن فاطمی»، «شهید غلامرضا اسدی»، «شهید محمدصادق معلمی» و «شهید مسلم رسولی کناری» نیز از استان مازندران بودند که هویت آنان هم شناسایی شد. این شهدا با بدرقه میلیونی مردم غیور این دیار و در سیل خروشان مردم تشییع و به خاک سپرده شدند.

یک سال از انتشار آن بمب خبری و اتفاقات پس از آن می‌گذرد. بار دیگر اردیبهشت فرا رسیده و عطر بهار بر پهنه جغرافیای ایران اسلامی نویدبخش جریان زندگیست. چند خبر دیگر اما در رسانه‌ها منتشر می‌شود که متفاوت از دیگر خبرها توجه همه را به خود جلب می‌کند. اخباری که بار دیگر دل‌ها را می‌لرزاند: «خان طومان سقوط کرد/ آخرین آمار شهدای سقوط خان طومان/ تأیید شهادت ۱۳ رزمنده مازندرانی در خان طومان/ اسارت و شهادت جمعی از رزمندگان در معرکه خان طومان و…».

در واقع در پی نقض آتش‌بس توسط عوامل تکفیری در اطراف حلب سوریه و حملات وحشیانه آنها به شهرک خان‌طومان، تعدادی از نیروهای مستشاری کشور که برای دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم(ع) راهی سوریه شده بودند، به شهادت رسیدند. تاکنون با تأیید سپاه کربلای مازندران و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهادت ۱۳ مدافع حرم حضرت زینب(س) از مازندران در درگیری با تروریست‌ها در حلب سوریه اعلام شده است، این یعنی لشکر ۲۵ کربلا باز هم شهید داده است. همچنین تعداد ۲۱ نفر از رزمندگان استان در این درگیری مجروح و جانباز شدند و تعدادی از مدافعان حرم حضرت زینب(س) استان در این درگیری به اسارت تروریست‌ها درآمدند. اسامی شهدا اعلام می‌شود. هرچند نام چند شهید دیگر از استان‌های مختلف نیز به چشم می‌خورد اما بیشترین آمار تاکنون از استان مازندران اعلام شده است. استان مازندران قبل از این، ۱۷ شهید مدافع حرم داشته است و با ۱۳ شهید دیگر که تقدیم کرده است شهدای مدافع حرم مازندران به ۳۰ شهید رسیده است، شهدایی که منش و روش شهدای هشت سال دفاع مقدس را الگوی خود قرار داده بودند و با سرمشق گرفتن از سیره این شهدا قدم در این راه جهادی گذاشتند، شهدایی که شاید خود سال گذشته در مراسم تشییع پیکر مطهر ۳۰ شهید غواص و خط‌شکن کربلای۴ که در مازندران تشییع شدند حضور داشتند و میان آن سیل خروشان مردمی اشک می‌ریختند.

بار دیگر صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر می‌شود از ابراز همدردی با خانواده شهدای مازندرانی و مدافع حرم که این روزها داغدار عزیزانشان شده‌اند. بار دیگر تصاویری از شهدای غرقه به خون این منطقه از سوریه دست به دست می‌شود. بار دیگر بخشی از تاریخ حماسه این دیار برجسته‌تر از سایر بخش‌های تاریخ در میان مردم تحلیل می‌شود، تاریخی که این بار نه در مرزهای جمهوری اسلامی بلکه در مرزهای جغرافیای اسلام، حماسه‌ساز شده و اردیبهشت ۹۵ را در صفحه تاریخ، گلگون به خون شهیدان کرده است. مجروحان مازندرانی در بیمارستان‌های حلب در حال مداوا هستند و شهدای مازندرانی که پیکرشان در هیاهوی این خونریزی مفقود نشده است، راهی شهرشان می‌شوند و بار دیگر عطر شهادت در اردیبهشت مازندران پراکنده می‌شود، شهدایی از لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا که شجاعانه در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جان داده‌اند.

۳۰ سال از حماسه کربلای۴ سال ۶۵ می‌گذرد، ۳۰ سال از شهادت غواصان لشکر ۲۵ کربلا در ام‌الرصاص گذشته است و کربلای سال ۹۵ خان طومان ثابت کرده است که کربلاهای این دیار همچنان ادامه دارد، کربلاهایی که یکی پس از دیگری با حماسه کربلائیان خلق می‌شود و در تاریخ جاودانه می‌ماند. «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». بار دیگر رزمندگان این دیار در جوار حرم بانوی کربلا جنگیدند و به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اقتدا کردند. جغرافیای مقاومت در سراسر دنیا تا روزی که ظالمان تجاوزگری و وحشی‌گری را دستخوش قانون سیاست‌های کثیفشان در دنیا قرار بدهند، حماسه می‌آفریند و ابایی از جهاد و شهادت در این راه نخواهند داشت.

منبع:تسنيم

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو