زمان انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ -

با عکاس‌های ورزشی در تعقیب دربی (۱۰)

در میان نامدارترین عکاسان ورزشی مطبوعات ایران بدون شک جعفر تبریزی نامی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت آن هم بعد از چند دهه عکاسی.

سرای نور؛

جعفر تبریزی را باید یکی از قدیمی ترین عکاسان مطبوعات ایران نامید، کسی که عکاسان نسل جدید از “عموجعفر” با القابی همچون استاد نام می برند و با وجود سن و سالی که دارد همچنان پرانرژی و سرحال بی توجه به گذر عمر مشغول کار و فعالیت جدی در ورزش ایران است. متولد اول اردیبهشت ۱۳۲۴ در میدان خراسان تهران.در خانواده ای که ۵ برادر بودند.

 

جعفر تبریزی در خصوص این که چگونه وارد عرصه عکاسی ورزشی شد، گفت:« اواخر دهه پنجاه بود که با یک دوست ورزشکار آشنا شدم و او مرا به سمت ورزش کشاند و یادم می‌آید اولین عکسی که گرفتم مربوط به بازی هما و پرسپولیس بود که توسط مرحوم حسین فکری در روزنامه ورزش روی جلد رفت».

در ادامه انتشار عکس های عکاسان ورزشی ایران از دربی ها، سری به آرشیو منحصر به فرد و فوق العاده جعفر تبریزی زدیم و چند فریم عکس از روزهای دوردست دربی را برای خوانندگان ورزش سه رو کرد. عکس هایی که هر کدام تاریخ به خصوصی دارند.

 

یکی از دربی های دهه شصت فوتبال تهران که با کاپیتانی دو چهره معروف آغاز شد که کاپیتان آن روز پرسپولیس حالا به یکی از منتقدان بزرگ فوتبال و فدراسیون تبدیل شده است.

 

سال ۱۳۷۲ در جنجالی ترین دربی های پایتخت که با تساوی ۲-۲ به پایان رسید در طول ۹۰ دقیقه درگیری های زیادی رخ داد که یکی از آنها همین صحنه بود که مجتبی محرمی در حال سوا کردن داداش زاده و غفوری اصل بود غافل از این که چند دقیقه بعد خود مجتبی جنجال های بزرگ تری رقم زد.

 

سال ۱۳۷۹ و تساوی ۲-۲ دو تیم استقلال و پرسپولیس . متعاقب آن درگیری های بازیکنان که در عکس کاملا مشخص است همه عوامل دو تیم را به میانه زمین کشید بلکه به جنجال ها فیصله داده شود.

 

بعد از درگیری ها در بازی رفت کمیته انضباطی فدراسیون تصمیم گرفت بازی برگشت استقلال و پرسپولیس را یک هفته بعد از جنجال ها در بندرعباس برگزار کند که با توجه به بدون تماشاگر بودن این دیدار اما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تماشاچی به عنوان سرباز و .. وارد ورزشگاه شدند.

 

ساندروپل مجارستانی به عنوان یکی از سرشناس ترین داوران دنیا قضاوت دربی را برعهده داشت جدالی که با کاپیتانی امیر قلعه نویی و فرشاد پیوس همراه بود تا در پایان این بازی با حساب ۳-۱ به سود استقلال به پایان برسد.

 

در برد ۴-۲ پرسپولیس مقابل استقلال مهدی طارمی یکی از ستاره های تیمش بود که وقتی برای چهارمین بار دروازه رحمتی را باز کرد این گونه با انگشتان دستش برای رقیب کری خواند.

 

در برد ۳-۲ در آخرین دربی یکی از جالب ترین صحنه ها را رضائیان و زکی پور رقم زدند آن هم در محوطه جریمه استقلال.

 

هجوم تماشاگرنماها به دربی ها هم قصه های جالبی دارد که یکی از این جیمی جامپ ها را مهدی طارمی در دربی آخر دو تیم این گونه گرفت تا اتفاقات تلخ تری رخ ندهد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو