زمان انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ -

مورد مشکوک پرتاب دستهای بیرانوند

پوریا نبی مربی ایرانی شاغل در استرالیا نکاتی را در خصوص شهرآورد پایتخت در قالب یک یادداشت نوشته است.

سرای نور؛پرسپولیس، استقلال را در دیداری شکست داد که بازی کیفیت فنی آنچنانی نداشت اما شاگردان ایوانکوویچ از کمترین فرصت بیشترین استفاده را بردند و در نهایت با تک گل علی علیپور، آبی پوشان پایتخت را شکست دادند. حال نکاتی از دربی هشتاد و پنجم را در زیر میخوانید:

 

۱٫ برانکو با احتیاط وارد زمین شد و البته این احتیاط به دلیل شناخت ازموجودی خودوشرایط سخت وپرفشاری بودکه تیمش پست سرگذاشته ؛ اومیدانست که تیمش درشرایط ایده ال وارداین بازی نمی شود. او شناخت کافی از فوتبال ایران دارد و به خوبی می‌داند یک پیروزی در دربی _هرچند خفیف_ برای هواداران بسیار دلچسب و ضامن ثبات سرمربی است.

 

۲٫ شوروهیجان شفربه عنوان یک مربی آلمانی که معمولامارا به یادچهره های سرداما مصمم متفکر میندازندرامی توان از دو منظر بررسی کرد. در ابتدای ورود او به ایران، عده ای این مربی آلمانی را پیر و از کار افتاده خواندند و شفر در پاسخ به رسانه ها و مردم، سعی داشت ازخود چهره یک مربی باشوروهیجان را نشان دهد. از طرف دیگر، پیش بینی های قبل بازی کف روانی بازی رابه نفع پرسپولیس کرده بود و او سعی میکرد بااکشن های خوددرکنارزمین ، احساسات بازیکنان وهواداران را برانگیزد و تیم را به تلاش بیشتر وادارد.

 

۳٫ سرعت بازی کیفیت بالایی نداشت. یکی از دلایلِ آن پایین بودن تعداد اکشن ها درهر دقیقه نسبت به استاندارد جهانی است. در فوتبالِ روز اروپا بازیکنان در هر دقیقه ۶ تا ۸ اکشن (پاس، استارت، شوت و…) انجام میدهند اما در فوتبال ایران و مشخصا دربی پایتخت این عدد به ۱ تا ۳ میرسد. که این مسئله را می توان ازدوزاویه متفاوت نگاه کرد. عدم شادابی لازم برای پرسپولیس (Freshness) وکیفیت نه چندان مطلوب بدنی برای استقلال(Fitness). ونکته حائز اهمیت فاصله ریکاوری بین اکشن های فوتبالی دربازیکنان درلیگ ایران نسبت به استانداردجهانی بالاست که این نکته ریزیکی ازدلایل بازی های است که باسرعت پایین می بینیم. کیفیت دویدن (برایندتعداددویدن های با سرعت بالآی ٢٤کیلومتربرساعت) مهمترازکمیت دویدن(مسافت کلی که درجریان بازی توسط یک بازیکن کاور می شود) است.

 

۴٫ در شهرآوردِ اخیر، بازیکنان دو تیم  به علت عدم شناخت کافی ازمحیط أطراف ونداشتن Body positionمناسب کمتر پاس تک ضرب می دادند؛ (٣ شرط لازم درهنگام دریافت توپ: دیدن بازیکن صاحب توپ،دیدن نزدیکترین مدافع حریف و دیدن بازیکن یابازیکنان هم تیمی به عنوان گزینه های احتمالی دریافت توپ) و همین موضوع سرعت بازی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. اگر به فوتبال اروپا نگاه کنید تعداد زیادی پاس و حتی شوت با یک لمس را خواهید دید همچنین درایران بازیکنان هافبک کمتربین هافبک هاومدافعین حریف توپ می گیرند و این درروندایجادموقعیت تأثیر منفی می گذارد.

 

۵٫ تیم های ایرانی معمولا فاقد حفظ توپ باکیفیت هستند. حفظ توپ باکیفیت به معنی انتقال و حفظ توپ در زمین حریف و موقعیت سازی است. نکته کلیدی درایجاد موقعیت ایجاد فضابااستفاده ازحرکت های طولی وعرضی مورب دراطراف مدافعین توسط بازیکنان هجومی تیم است. پس اگراین پیش  شرط انجام نشد باید به پاسهای عرضی یا رو به عقب سعی دربه همزدن تمرکزدفاعی حریف داشت تا زمان برای بازیکن های هجومی برای خلق موقعیت ایجاد شود تا بتوانند  حرکت بین خطوط یا به پشت دفاع حریف داشته باشند. در دربی ۸۵ شاهد کیفیت حفظ توپ وخلق موقعیت باکیفیت نبودیم.

 

۶٫ استقلال با سیستم ۴-۴-۲ وارد زمین شد و قصد داشت بازی را کُند دنبال کند تا از این روش، به هدف خود دست یابد. شفر به خوبی میدانست پرسپولیس تیم سرعتی و خطرناکی است درفازحمله است و ضدسیستم پرسپولیس را طراحی کردوتاحدودی موفق بود.

 

۷٫ پرسپولیس نیز با همین سیستم وارد زمین شد. آن ها خسته روحی وفیزیکی هستند و دلیلش هم حواشی و فشردگی اخیر است. بشار رسن در این مسابقه نشان داد کیفیت فنی بالایی دارد و در ادامه قطعا به کار پرسپولیسی ها خواهد آمد. ریکاوری ذهنی برای تیمِ برانکو ایوانکوویچ بسیار مهم و البته حیاتی است.

 

۸٫ پرسپولیس در دیداری پیروز شد که خیلی هم خوب بازی نکرد. این پیروزی ها بسیار مهم هستند چرا که هر تیم، همیشه در بهترین فُرم نیست و پیروزی های این چنینی  تیم رادرکورس نگه میداردو روند ریکاوری ذهنی تیم را تسریع می کند.

 

۹٫ پرسپولیس اغلب در این فصل از پرتاب های بلند بیرانوند استفاده نکرد اما در این مسابقه بار ها برای رهایی از فشار مسابقه و ضد حمله، دست به این کار زد .فکر می کنید چرا؟

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو