زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ -

رئیس امور پژوهش شرکت گاز مازندران خبر داد

ارائه ۳ دستاورد جدید نانو تکنولوژی در گاز مازندران

رئیس امور پژوهش و فن‌آوری شرکت گاز مازندران از به‌کارگیری سه دستاورد جدید نانو تکنولوژی در شرکت گاز این استان خبر داد.

 

به گزارش سرای نور؛ نوروز کلبادی‌نژاد در حاشیه نخستین نمایشگاه استانی دستاوردهای استانی فن‌آوری‌های نوین در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل، اظهار کرد: با اختراع یک کپسول جدید، ۹ برابر حجم کپسول فعلی موجود در وسایل نقلیه کم شده، میزان ذخیره‌سازی آن ۹ برابر افزایش یافته و فشارها یک سوم کاهش می‌یابد که سبب می‌شود خطر انفجار به صفر برسد.

وی با اشاره به اینکه این فن‌آوری به محیط زیست کمک می‌کند، افزود: براساس قانون باید روستاهای بالای ۱۲ خانوار از نعمت گاز برخوردار شوند اما گازرسانی به این مناطق مقرون به صرفه نیست لذا با این فن‌آوری می‌توان به ۶۰۰ روستای صعب‌العبور گازرسانی کرد زیرا به‌راحتی ذخیره‌سازی و انتقال انجام می‌گیرد.

رئیس امور پژوهش و فن‌آوری شرکت گاز مازندران تصریح کرد: این فن‌آوری نخستین‌بار در سال ۹۵ در دانشگاه برکلی اختراع شد و در ایران و خاورمیانه نیز برای نخستین‌بار از سوی علی مرسلی به‌کار گرفته شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اسفند سال گذشته عقد قراردادی بین مجری طرح علی مرسلی و بخش پژوهش شرکت گاز مازندران  به مدت دو سال در چهار فاز مطالعاتی، آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان منعقد شد.

کلبادی‌نژاد از انجام پروژه احیای چاه «آنوری» با استفاده از نانو رباتیک برای نخستین‌بار در کشور در شرکت گاز مازندران خبر داد و گفت: در هر شرکت گازی که ۲۵ سال از عمر چاه بگذرد آن چاه که به عمق ۷۰ متر است دچار زنگ‌زدگی شده که نیاز به حفر چاه جدید می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به کمک ربات با دو ولت برق آن چاه را احیا و نیازی به حفر چاه مجدد نیست.

رئیس امور پژوهش و فن‌آوری شرکت گاز مازندران با اشاره به اینکه این تکنولوژی به لایه‌روبی پناماتیکی معروف است، اضافه کرد: این ربات‌ها قابلیت لایه‌روبی چاه تا ۱۰۰ متر را دارد که در حال حاضر این دستاورد در مرحله آزمایشگاهی است که با اتمام آن جشن تکنولوژی برگزار می‌کنیم.

این مسؤول مدت زمان نتیجه‌دهی این پروژه را سه ماه برآورد کرد و یادآور شد: اعتبار این پروژه ۸۰ میلیون تومان است.

کلبادی‌نژاد با اشاره به اینکه عقد قرارداد این پروژه ملی در ۱۱ اسفند سال گذشته از سوی شرکت گاز مازندران منعقد شد، خاطرنشان کرد: مازندران دارای ۴۰ چاه بوده که ۲۰ چاه آن بزودی پُر می‌شود که هزینه حفر هر چاه ۵۰ میلیون تومان است اما با ورود این تکنولوژی برای نخستین‌بار در مازندران شاهد کاهش هزینه و فروش این تکنولوژی به شرکت گاز استان‌های دیگر سبب افزایش درآمد شرکت مازندران خواهیم بود.

وی سومین دستاورد شرکت گاز مازندران را که در این نمایشگاه ارائه شد تولید آب مقطر با استفاده از نانو غشا برشمرد و اظهار کرد: قرارداد این تکنولوژی نیز در اول اردیبهشت سال گذشته بسته شد و فاز آزمایشگاهی و نیمه صنعتی آن در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۴ به بهره‌برداری رسید.

 رئیس امور پژوهش و فن‌آوری شرکت گاز مازندران با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار این فن‌آوری در بین شرکت‌های گاز کشور در مازندران محقق شد، گفت: در راستای مصرف بهینه انرژی از خروجی هیترهای گاز که تولید گرما می‌کنند با استفاده از نانو غشا آب مقطر تولید شد که سالانه برای شرکت گاز مازندران ۶۰ میلیون تومان صرفه‌جویی مالی دارد و اگر شرکت‌های گاز استان‌های دیگر از این دانش استفاده کنند بیش از ۲ میلیارد تومان در سال برای شرکت گاز مازندران آورده مالی دارد.

منبع:فارس

 

زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو