زمان انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ -

ایرانی‌ها دومین مصرف‌کننده دارو در جهان هستند

رئیس اداره بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ایران مقام دوم مصرف دارو بعد از چین را دارد، گفت: ۳ تا ۴ برابر استاندارد جهانی در کشور دارو مصرف می‌کنیم، لذا اصلاح این فرهنگ ضرورت دارد.

به گزارش سرای نور؛ عبداللهی در دومین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری اظهار داشت: سپاه در قالب سیاست‌های خود در حوزه دارو و داروسازی فعالیت داشته و در جهت حمایت از دانشکده داروسازی گام برداشته تا به آموزش و تربیت نیروی داورساز دست یابد.

وی افزود: امروزه داروسازی در بیش از ۱۰ رشته تخصصی فعالیت داشته، لذا یکی از برنامه‌های ما، توسعه و ترویج، همچنین تربیت نیروی تخصصی در حوزه داروسازی است.

رئیس اداره بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تربیت نیروهای تخصصی داروساز بسیار حائز اهمیت است، گفت:‌ در دنیا، دانشگاه‌های نظامی و بیمارستان‌های نظامی در علوم پزشکی پیشتاز هستند و در ایران نیز این سبقه و فضیلت باید ایجاد شود، لذا سپاه نیز به این مسئله توجه داشته است.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت آموزش نیروی متخصص داروساز در سپاه پیش رویم، گفت: علی‌رغم اینکه دانشکده داروسازی مستلزم پشتیبانی است، برنامه ما این بوده که تمام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه دارو در دانشکده داروسازی تحت پوشش سپاه انجام شود.

رئیس اداره بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: بیش از ۷ دوره است که بیمارستان بقیة‌الله در حوزه پژوهش رتبه اول را کسب کرده و دانشکده دارو نیز باید به این مسئله دست یابد.

عبداللهی در ادامه به فرهنگ مصرف دارو در کشور اشاره کرد و گفت: این فرهنگ در کشور ما بسیار غلط بوده و ایران مقام دوم مصرف دارو بعد از کشور چین را که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد، از آن خود کرده است و ما ۳ تا ۴ برابر استاندارد جهانی در کشور دارو مصرف می‌کنیم.

وی افزود: بیشترین مصرف دارو در کشور مربوط به آنتی‌بیوتیک بوده، درحالی که مقاومت در برابر این دارو فاجعه است، و متأسفانه این موضوع در شرف رخ دادن بوده و در کشور در حال به وقوع پیوستن است. این مسئله ناشی از فرهنگ نامناسب دارو در کشور ایجاد شده است.

وی ضمن انتقاد از این مسئله که هیچ حرکتی در جهت فرهنگسازی مناسب نحوه مصرف دارو در کشور صورت نگرفته است، گفت: پزشکان ما متوسط هنگام ویزیت بیمار ۳ تا ۶ قلم دارو تجویز می‌کنند، این در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا، پزشکان حداکثر تجویز ۲ قلم دارو را دارند، همچنین در ایران اگر بیماری هنگام ویزیت برایش دارو ارائه نشود، متهم به بی‌سوادی شده و باید این فرهنگ را اصلاح کنیم.

رئیس اداره بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان به موضوع اقتصاد مقاومتی در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: جمع فرهیخته امروز که در همایش حضور دارند، باید طرح‌های مناسب را در این زمینه پیشنهاد دهند و پروتکل‌های لازم نیز برای آن ارائه شود تا بتوانیم به موفقیت‌های بزرگی در این حوزه دست یابیم.

منبع:فارس

زمان انتشار: ۸ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو