زمان انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ -

تنور داغ پنل های خورشیدی در کرمان/کویرلوت پایتخت انرژی پاک می شود

انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک این روزها بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته و کرمان به عنوان پایتخت انرژی پاک، سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه داشته است.

به گزارش سرای نور، کویر لوت بخش های قابل توجهی از شمال و شرق استان کرمان را در برگرفته است، بخش های قابل توجهی از شمال شرق و شمال شهرستان کرمان و شرق استان کرمان را کویر لوت تشکیل داده است، در اکثر این عرصه در طول سال تعداد روزهای آفتابی در سال به ۳۰۰ روز می رسد همین امر موجب شده است بهترین شرایط برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان کرمان مهیا شود.

شرایط اقلیمی هر چند مخاطرات زیست محیطی را مقابل اهالی این استان قرار داده اما شرایط مناسبی را برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان کرمان مهیا کرده است.

چند ماه قبل بود که سفیر ایران در انگلیس از عقد قراردادی برای احداث یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خبر داد و همان زمان بود که پیمانکارطرف انگلیسی این قرارداد نیز از کرمان به عنوان مهمترین گزینه برای احداث این نیروگاه نام برد. همزمان نروژ هم به عنوان یکی دیگر از پیمانکاران احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در کرمان مطرح شده است.

اما کرمانی ها در انتظار سرمایه گذاری خارجی در این زمینه نمانده اند بلکه از سالهای گذشته کار احداث نیروگاههای خورشیدی در کرمان آغاز شده و در بسیاری از روستاهای دور افتاده کرمان تامین برق توسط نیروگاههای محلی خورشیدی انجام می شود

اما کرمانی ها در انتظار سرمایه گذاری خارجی در این زمینه نمانده اند بلکه از سال های گذشته کار احداث نیروگاه های خورشیدی در کرمان آغاز شده و در بسیاری از روستاهای دور افتاده کرمان تامین برق توسط نیروگاه های محلی خورشیدی انجام می شود. همچنین مردم عادی نیز اقدام به راه اندازی نیروگاه های خورشیدی خانگی کرده اند.

در کنار توسعه فرهنگ عمومی استفاده از انرژی خورشیدی نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی نیز در ماهان کرمان احداث شده است.

نیروگاه بزرگ خورشیدی ماهان شامل دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی می باشد که کار احداث این نیروگاه عملا از سال ۹۴ در کرمان آغاز شد و در نهایت در سال گذشته با سرمایه گذاری ۲۴ میلیون دلار به بهره برداری رسید.

در زمان بهره برداری از این نیروگاه کلنگ احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی با جذب سرمایه ۱۴۰ میلیون دلار نیز به زمین زده شد و حالا کرمان در مسیر تولید انرژی پاک در کشور پیش تاز شده است.

حالا استاندار کرمان با پیگیریهایی که در بحث تولید ثروت و ایجاد زیر ساختهای توسعه در استان طی دوران مدیریتش دنبال کرده است به یکی از طرفداران و حامین پر و پاقرص توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان کرمان تبدیل شده است.

استاندار کرمان در همین زمینه گفت: استان کرمان طبق مطالعات علمی مستند و دقیق بهترین شرایط را برای تبدیل شدن به پایلوت انرژی خورشیدی دارد و در همین راستا سرمایه گذاری های قابل توجهی هم در استان کرمان در حال انجام است.

حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران

علیرضا رزم حسینی ادامه داد: نیروگاه برق خورشیدی در کرمان دارای مزیت های زیست محیطی است و بازگشت سرمایه گذاری در این بخش تضمین شده و در این راستا از سرمایه گذاری در بخش داخلی و خارجی استقبال می شود.

وی تصریح کرد: نیروگاه برقی که در ماهان افتتاح شد بزرگترین نیروگاه از نوع خود در جنوب شرق کشور است و امکان توسعه این نیروگاه در فازهای بعدی نیز وجود دارد و می توان طی یک دهه ظرفیت تولید در این نیروگاه را به ۲۰۰۰ مگاوات افزایش داد.

وی گفت: برای مقابله به تهدیدهای خارجی در بعد اقتصادی باید بر مزیت ها و داشته هایمان تکیه کنیم و تولید انرژی پاک یکی از این زمینه هاست که باید با جدیدت دنبال شود.

برای مقابله به تهدیدهای خارجی در بعد اقتصادی باید بر مزیت ها و داشته هایمان تکیه کنیم و تولید انرژی پاک یکی از این زمینه هاست که باید با جدیدت دنبال شود

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان نیز گفت:  طبق بررسی های صورت گرفته بخش های قابل توجهی از استان کرمان با توجه به کویری بودن به خصوص در پهنه کویر لوت امکان احداث نیروگاه های خورشیدی را دارد.

وی گفت: بخشهایی از استان کرمان مانند قسمتهایی از شهداد در طول سال بعضا حتی یک روز بارندگی هم ندارند و متوسط بارندگی در این قسمتها و حتی ابری شدن هوا پایین است، این اقلیم را می توان در جهت مثبت به کار گرفت و زمینه توسعه ایجاد نیروگاه های بادی و خورشیدی در این مناطق وجود دارد.

وی بیان کرد: عملا امکان ایجاد سد برای تولید برق در استان کرمان وجود ندارد و سیر نزولی بارندگی و روان آب ها در استان نشان دهنده این است که باید برای تولید انرژی در آینده برنامه ریزی مجدد انجام شود.

وی گفت: سرمایه گذاری در این بخش طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته کاملا به صرفه است و سرمایه گذار می تواند در مدتی کوتاه شاهد سودآوری باشد.

انعقاد تفاهم نامه برای شناسایی مناطق مستعد

 مدیر کل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان نیز در این خصوص می گوید: با توجه به پتانسیل های استان کرمان و تاکید استاندار تفاهمنامه ای در راستای توسعه نیروگاه های انرژی خورشیدی با یکی از پیمانکاران منعقد شده و در حال شناسایی بهترین نقاط استان کرمان برای توسعه نیروگاه های انرژی خورشیدی هستیم.

رضا سنجری افزود: در استان کرمان و مدیریت کلان استان زمینه لازم برای همکاری همه جانبه با سرمایه گذاران وجود دارد و باید بهترین نقاط استان با رعایت استانداردهای موجود از نظر تابش، ارتفاع و سایر عوامل دخیل شناسایی و اقدام شود.

باید فرهنگ عمومی استفاده از انرژی خورشیدی نیز در بین مردم ایجاد شود زیرا به سادگی می توان در هر ساختمان به صورت مستقل از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی بهره برد

وی تصریح کرد: باید فرهنگ عمومی استفاده از انرژی خورشیدی نیز در بین مردم ایجاد شود زیرا به سادگی می توان در هر ساختمان به صورت مستقل از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی بهره برد.

سنجری بیان کرد: هم اکنون نیز در مناطق دور افتاده که انتقال انرژی توسط شبکه هزینه بر است شاهد استفاده از این پنل ها هستیم که خوشبختانه بهره وری و بازخورد مطلوبی هم داشته است.

در کنار توسعه انرژی خورشیدی در کرمان بخش هایی از شهرستان راور و شهداد زمینه مساعد توسعه نیروگاه های بادی را نیز دارا می باشد و باید در راستای رعایت پدافند غیرعامل زمینه توسعه ایجاد شکل های مختلف تولید انرژی پاک در استان را فراهم کنیم.

تشویق مردم به گرایش و سرمایه گذاری های خانگی در حالی در زمینه انرژی های پاک توصیه می شود که این اقدام طی دهه های گذشته در بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه انجام شده است، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و جلوگیری از استفاده از تکنولوژی های قدیمی و کم بهره در این زمینه بسیار قابل توجه است.

همچنان بومی سازی تکنولوژی پنل های خورشیدی و عدم وابستگی به شرکت های خانگی در راستای استقلال در زمین صنعت استراتژیک تولید انرژی بسیار قابل توجه است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۰ فروردین, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو