زمان انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ -

در جلسه بررسی وضعیت متکدیان شهرستان نور مطرح شد

از ناامن کردن منطقه برای متکدیان تا لزوم ایجاد مرکز ساماندهی

معاون فرماندار شهرستان نور بر ضرورت ناامنی محیط و جمع آوری پی‌درپی متکدیان در شهرستان تأکیدکرد و گفت: متولیان حوزه ساماندهی متکدیان باید توجه بیشتری داشته باشند که علاوه بر ساماندهی متکدیان برای سرپناه نیازمندان در شهرستان اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار سرای نور، چرا سال‌هاست تبریز شهر بی‌گدا است شاید دلیل کم بودن تعداد متکدیان تبریز طرح‌های مختلف خیریه‌ها است که مردم را به تهیه مایحتاج نیازمندان و جهیزیه برای نوعروسان دعوت می‌کنند و دلیل محکم‌تر را حتی می‌توان در این تابلوی قدیمی جست: «مسافران محترم، به شهر «بدون گدای تبریز» خوش آمدید.

 

اگر ندرتا گدایی به چشم خورد، لطفا با تلفن‌های … معرفی کنید.» زیر این تابلو نوشته «موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز»

در همه تحقیقاتی که به تکدی‌گری پرداخته‌اند، به بیکاری، اعتیاد، بزهکاری، فقر، مهاجرت، ضعف ارزش‌های دینی و فرهنگی، نبود نگاه منفی به تکدی‌گری در جامعه و رواج فرهنگ صدقه به‌عنوان دلایل گدایی اشاره شده، اما در پژوهشی با عنوان «تبریز، شهر بدون گدا» که به مطالعه جامعه‌شناختی مواجهه شهروندان با پدیده تکدی‌گری پرداخته، طرح موضوعات مانند فرهنگ کمک‌رسانی میان مردم، ارزش کار در جامعه و فعال‌بودن چرخه اقتصادی، نگرش منفی به گدایان، وجود نظام‌های حمایتی مردم‌نهاد و اعتماد مردم به آن‌ها را مؤثر دانسته است.

 

مؤسسه حمایت از مستمندان تبریز نزدیک به ٥٠‌ سال است در راستای ساماندهی متکدیان ایستاده و از خانوارهای نیازمند در سطح شهر حمایت آبرومندانه می‌کند. مردم هم معتقدند این خیریه نیازمندان واقعی را شناسایی می‌کند و دنبال چاره‌ای برای دردشان است، پس دلیلی برای گدایی‌کردن و کمک‌کردن به متکدیان در گوشه‌ وکنار شهر نیست و گزارش‌های تلفنی مردم، خودروی گشت‌زنی، گشت انتظامی و همکاری بیش از حد فرمانده نیروی انتظامی تبریز و دادستانی باعث شده تبریز برای چندمین ‌سال پیاپی طبق آمار وزارت کشور، شهر بدون گدا باشد.

موسسه حمایت از مستمندان پس از جمع‌آوری متکدیان آن‌هایی را که واقعا توانایی تأمین مخارج‌شان را ندارند بلافاصله در بخش مددجویی پذیرش و عده‌ای که از اطراف استان و شهرهای دیگر به تبریز می‌آیند، بلافاصله به شهرشان می‌فرستند و عده‌ای را هم که متکدی حرفه‌ای‌اند، پس از یک بار تعهد دادن به مراکز قضائی معرفی تا با آن‌ها برخورد قانونی شود و در طرح جمع آوری اتباع کشورهای دیگر با حکم دادستانی تحویل پلیس اتباع بیگانه داده و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند نیز دستگیر می‌شوند.

پاوه، دومین شهر بی‌گدا با کسب تجربه از عملکرد تبریز، حمایت امام جمعه، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها‌، از سال ٩٣ این طرح را اجرای کرد.

جلسه ستاد ساماندهی متکدیان با حضور معاون فرماندار نور در محل فرمانداری نور تشکیل شد.

رقیه صفری معاون فرماندار نور در این جلسه اظهار کرد: باید تمهیدات لازم برای ایجاد مرکز ساماندهی متکدیان در شهرستان نور فراهم شود.

 

 

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان نور توریستی و گردشگرپذیر است و شاهد حضور مهمانان خارجی و داخلی از سراسر کشور هستیم، حضور متکدیان در سطح شهر سبب ناخوشایندی و نازیبایی چهره شهرستان می‌شود.

معاون فرماندار نور با اشاره به رتبه دوم شهرستان نور در استان در بحث گردشگری افزود: متولیان حوزه ساماندهی متکدیان باید توجه بیشتری داشته باشند که علاوه بر ساماندهی متکدیان برای سرپناه نیازمندان در شهرستان اقدام کنند.

 

 

این مسئول خاطرنشان کرد: حضور متکدیان علاوه بر معضل تکدی‌گری، آسیب‌های اجتماعی عدیده‌ی دیگری را به دنبال دارد که بسیار خطرناک است و باید در راستای منویات مقام معظم رهبری برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و مسائل مربوط به آن همت کنیم.

صفری بر ضرورت ناامن‌کردن محیط و جمع‌آوری پی‌درپی متکدیان در شهرستان تأکیدکرد.

وی با اشاره به قانون شهرداری‌ها و ساماندهی متکدیان، آن را از وظایف ذاتی شهرداری‌ها نام برد و تصریح کرد: شهرداری با کمک دستگاه‌های دیگر و همکاری دستگاه‌های حمایتی باید با ایجاد مرکز ساماندهی متکدیان درسطح شهرستان اقدام کنند.

 

معاون فرماندار نور اظهارکرد: در شناسایی این متکدیان، نیازمندان باید تحت حمایت مراکز و دستگاه‌های حمایتی قرار بگیرند و از متکدیان حرفه‌ای تعهد گرفته شود و در صورت تکرار به دستگاه‌های قضایی معرفی شوند.

این مسئول با اشاره به مثلث ناظر، پیمانکار و مجری و آمادگی پیمانکار بیان کرد: وجود مرکز ساماندهی متکدیان در شهرستان نور یک ضرورت است.

رئیس بهزیستی شهرستان نور نیز در این جلسه اظهارکرد: باید منطقه برای متکدیان ناامن شود و پیرو جلسات گذشته بهزیستی به عنوان ناظر این آمادگی را دارد که سرپناه برای نیازمندان شهرستان راه‌اندازی شود.

گفتنی است در این مرکز شناسایی، عکس برداری، انگشت نگاری و … انجام می‌شود و نیازمندان به مراکز حمایتی معرفی و متکدیان حرفه‌ای پس از تعهد با تکرار تکدی گری در شهرستان نور به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ مهر, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو