زمان انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۵ -

تشریح برنامه‌های ضد دوپینگ المپیک ۲۰۱۶/ نمونه‌گیری در فرودگاه ریو

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در تشریح برنامه‌های آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای المپیک ریو گفت: تست‌های «هوشمند و هدفمند» ملاک اصلی برای نمونه‌گیری از ورزشکاران این دوره بازی‌هاست.

به گزارش سرای نور؛ رامین طباطبایی با تاکید بر اینکه سازمان آنتی دوپینگ برزیل زیر نظر مستقیم آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و کمیته بین المللی المپیک مسئولیت نمونه گیری از ورزشکاران شرکت کننده در سی و یکمین دوره بازی های المپیک را بر عهده دارد، اظهار داشت: آنالیز و مشخص کردن نتایج این تست ها نیز بر عهده همین سازمان است که در آزمایشگاه کنترل دوپینگ ریو انجام و به نتیجه می رسد.

وی در رابطه با اینکه اعلام شده آزمایشگاه ریو از سوی وادا تعلیق شده، خاطرنشان کرد: این اقدام وادا به خاطر خروج یکسری اطلاعات مخدوش از این آزمایشگاه انجام شده است اما مقطعی است؛ به طور حتم برای المپیک ریو همه فعالیت های این آزمایشگاه از سر گرفته می شود. قرار است با کمک وادا، تشکیلات آزمایشگاه مورد نظر سازماندهی شود تا مشکلی برای نمونه گیری از ورزشکاران در جریان المپیک و آنالیز تست ها وجود نداشته باشد. شاید در جریان المپیک، از کشورهای همسایه برزیل که از جایگاه مطمئن و معتبری هم در زمینه مبارزه با دوپینگ برخوردار هستند برای آنالیز نتایج کمک گرفته شود اما بخش اعظم کار در همان آزمایشگاه ریو انجام می شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تاکید بر اینکه آزمایشگاه ریو که به حالت تعلیق درآمده تا زمان المپیک قطعا به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: گفته شده برای این آزمایشگاه ریو ۴۵۰ پرسنل گرفته شده و از نظر تامین امکانات و تجهزات لازم هم اقدامات موردنیاز انجام شده است تا پروسه نمونه گیری و آنالیز تست ها در جریان المپیک با سرعت و دقت بالا انجام شود.

طباطبایی با تاکید بر اینکه نتایج نمونه گیری های به عمل آمده از ورزشکاران در المپیک باید در کوتاه ترین زمان ممکن مشخص شود، تصریح کرد: نتایج باید ظرف ۲۴ و حداکثر ۴۸ ساعت پس از نمونه گیری مشخص شود. این سرعت عمل از آنجایی مورد تاکید قرار گرفته که در صورت مثبت بودن نتیجه از حضور ورزشکار خاطی در مسابقه جلوگیری شود یا اگر رقابت های او برگزار شده، وضعیتش برای ادامه مسابقات یا احیانا دریافت مدال مشخص شود.

وی در مورد حجم نمونه گیری در جریان بازی های المپیک ریو و اینکه چه تعداد تست دوپینگ گرفته خواهد شد، گفت: آمار دقیقی در این زمینه اعلام نشده اما با توجه به تعداد نمونه گیری در المپیک های پکن و لندن، این احتمال وجود دارد که در المپیک ریو ۲۰۰۰ تست دوپینگ از ورزشکاران گرفته شود اما آنچه مشخص است اینکه برای این دوره بازی های المپیک تاکید وادا بر روی کیفیت نمونه گیری هاست و اینکه تست ها هدفمند و هوشمند باشد. در المپیک ریو به هر ورزشکاری کوچکترین شکی شود از وی تست گرفته خواهد شد. این تست ها از هر ورزشکاری که رکوردی ویژه ثبت کند یا مبارزه ای ویژه داشته باشد هم گرفته خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تاکید بر اینکه فعالیت سازمان آنتی دوپینگ برزیل برای نمونه گیری از ورزشکاران المپیک از اول اوت (۱۱ مردادماه) آغاز می شود، گفت: افتتاحیه بازی های المپیک ۱۵ مردادماه انجام خواهد شد اما دیدارها در برخی رشته ها مانند فوتبال و بسکتبال پیش از افتتاحیه آغاز می شود. کار نمونه گیری از ورزشکاران در جریان بازی های المپیک هم همزمان با اولین دیداری که در قالب این رویداد برگزار می شود یعنی از همان اول اوت آغاز خواهد شد.

وی در این رابطه ادامه داد: نمونه گیری از ورزشکاران المپیکی در جریان رقابت های ریو ممکن است در هر زمان و مکانی انجام شود نه فقط در جریان مسابقات یا هنگام تمرین؛ شاید نمونه گیری از ورزشکاران در جریان المپیک به محض استقرار آنها در دهکده بازی ها و یا حتی به محض ورود به فرودگاه ریو انجام شود. در کل نمونه گیری از ورزشکار به اینکه وی چه روزی مسابقه دارد، هیچ ارتباطی نخواهد داشت. در کل ورزشکاران از زمان ورود به فرودگاه ریو تا زمان خروج از دهکده بازی ها باید آمادگی نمونه گیری را داشته باشند.

سخنگوی نادو ایران در پایان تاکید کرد که تست های دوپینگ المپیک ریو همچون المپیک های پیش به دو صورت ادرار و خون انجام می شود. البته حجم بیشتر نمونه ها ادرار است اما در مواردی که تشخیص ماده ای سخت است برای نتیجه گیری دقیق تر از تست خون استفاده می شود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۷ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو