زمان انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ -

لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای در کنار کشاورزی سنتی/ رتبه یک در تولید جوجه یک‌روزه داریم

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور با اشاره به شرایط آب و هوایی متنوع این شهرستان، توسعه کشت گلخانه‌ای در کنار کشاورزی سنتی را ضروری دانست و گفت: وسعت و شرایط متنوع آب و هوایی ایجاب می‌کند تا کشاورزی ویژه و تنوع محصولات در این منطقه داشته باشیم.

 

به گزارش نعمت‌الله مؤمنی خبرنگار سرای نور،مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور با اشاره به شرایط آب و هوایی متنوع این شهرستان، توسعه کشت گلخانه‌ای در کنار کشاورزی سنتی را ضروری دانست و گفت: وسعت و شرایط متنوع آب و هوایی ایجاب می‌کند تا کشاورزی ویژه و تنوع محصولات در این منطقه داشته باشیم.

 

حبیب‌الله رنجبر بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد شهرستان متکی به کشاورزی و دامپروری است، اگر چه در گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما نمود آن در کشاورزی و دامپروری است، البته قرار نیست همه سرزمین کشاوری شود ولی توسعه پایدار با نگاه به کشاورزی، گردشگری و صنعت در کنار هم می‌تواند تعریف شود.

وی افزود: نبود سیاستگذاری واحد برای رصد در حوزه‌های مختلف، تعیین شاخص و اجرایی کردن آن از مشکلات شهرستان است اما ما آمادگی داریم تا با رعایت سیاستگذاری کشاورزی به همه حوزه‌ها کمک کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نور، تصریح کرد: شاید کشت‌های با سطوح بالا درغرب مازندران، پاسخگوی نیاز منطقه و کشاورز نشود بنابراین باید در کنار کشاورزی سنتی به سمت کشت گلخانه‌ای، فشرده و با کیفیت بالا رفت

.

این مسوول ادامه داد: باهدف افزایش کشت گلخانه‌ای، در سال گذشته در این حوزه سرمایه‌گذار جلب و جذب شد، حدود ۲۵ مورد گلخانه فوق مدرن احداث و با حمایت دولت و تبصره ۱۸ اعتبارات میلیاردی در اختیارشان قرار گرفت و سطح این گلخانه‌ها در سطح گلخانه‌های اروپایی است و در آینده یکی از قطب‌های گل و گیاه استان مازندران می‌شویم.

 

رنجبر خاطرنشان کرد: در حالی‌که بیشتر شهرستان نور را در حوزه دامداری سنتی می‌شناسند اما در کنار آن ۲۰ واحد دامداری سنتی با ۴۲۰ هزار دام سبک و سنگین فعال است و با توجه به اصلاح دام و پرورش دام‌های پربازده اکنون با تولید ۵۱ هزار تن شیر و ۷ هزار تن گوشت قرمز، آمار خوبی در استان داریم.

وی افزود: در تولید گوشت سفید نیز با ۲۱ هزار تن تولید رتبه اول تا چهارم مازندران را داریم و با تولید ۴۳ میلیون جوجه یک‌روزه رتبه یک استان را داریم.

مدیر جهاد کشاورزی نور با اشاره به ظرفیت بسیار خوب تولید انواع محصولات باغبانی در حوزه کوهستانی، از تولید گیاهان دارویی و سیاه ریشه مانند هلو، فندق، گردو و … در حوزه بالا دستی خبر داد و گفت: ۱۰ هکتار از اراضی بلده  و میانبند به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرد و برای ۱۵ هکتار مجوز پرورش گل و گیاه زینتی در فضای بسته صادر شد.

 

این مسوول با بیان اینکه عمده مصرف دانه‌های روغنی وارداتی و عموما تراریخته هستند، از افزایش ۶۰ درصدی سطح کشت دانه‌های به ویژه کلزا در شهرستان نور خبر داد و افزود: به همین دلیل رتبه یک استان را در میزان رشد سطح کشت کسب کردیم.

رنجبر با اشاره به اینکه برداشت برنج در سال‌های اخیر عموما مکانیزه صورت می‌گیرد، بیان کرد: لازم است کشت مکانیزه افزایش پیدا کند و امسال با توجه به شرایط موجود ۷۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت مکانیزه رفت اما نیاز است به این امر توجه بیشتر شود.

وی از کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای در سال گذشته در باغات مرکبات این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: امسال نیز با ردیابی و طعمه‌پاشی در باغات پیشگیری و کنترل انجام شد و همچنین در بحث آفت کرم ساقه‌خوار برنج در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با نصب تریکو کارت، کنترل بیولوژیک صورت گرفت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور، پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیارد ریالی در حوزه باغبانی و ۶۰ میلیارد ریالی در حوزه دامی با بهره بانکی پائین به بهره بر داران این حوزه‌ها، توزیع سه هزار و ۱۰۰ تن نهاده‌های دامی از جمله سبوس بین‌ دامداران با کمک تعاونی‌ها، صدور ۷۱ فقره مجوز کوچک روستایی در بخش دام سبک و سنگین، تقویت مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی با پرداخت ۳۰ میلیارد تسهیلات برای خریداری ۶۶ دستگاه ادوات کشاورزی و همچنین تزریق ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به بانک‌ها برای خرید ادوات کشاورزی بر اساس پراکندگی و اولویت نیاز بهربرداران را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

این مسوول اضافه کرد: در حوزه فنی و زیربنایی نیز در سال گذشته با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال ۲۷ مورد پروژه از جمله احداث کانال و تامین آب، آبیاری تحت فشار و … داشتیم.

 

رنجبر آموزش و ترویج را از دیگر اقدامات و مولفه‌های ضروری در حوزه کشاورزی و دامپروری ذکر کرد و افزود: با توجه به میانگین سنی بالا بهره‌برداران، انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره‌برداران جوان و هدایت نسل جوان ضروری است بنابراین با همین هدف ۱۴۱ مورد دوره‌های آموزش ترویجی با بهره‌گیری از اساتید و محققین معین و قرار دادن آن‌ها در کنار بهره‌برداران در سال گذشته برگزار شد.

وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از دغدغه‌های جهاد کشاورزی ذکر کرد و گفت: در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ به دلیل تقاضای مسکن شاهد افزایش ساخت و ساز بودیم ولی برنامه خاصی در این رابطه نداشتیم در حالی که لازم بود با کمک بخش خصوصی، متمرکز و عمودی سازی می‌کردیم و مسکن شیک در اختیار متقاضی قرار می‌دادیم تا شاهد تغییر کاربری‌های عمده نمی‌شدیم.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور ضمن احترام به مشاوران املاک، از برخی از آنان انتقاد کرد و گفت: برخی از این افراد متقاضیان را به بافت غیر مجاز هدایت می‌کنند که این امر امروز به چالش اساسی تبدیل و احکام قضایی فراوان روی دست ما مانده است.

این مسوول تصریح کرد: طرح‌های هادی روستایی نیز باید اصولی، فنی و همه جانبه باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز اهالی و متقاضیان مسکن باشد اما در حال حاضر مقدار زمین در طرح هادی با میزان تقاضا تناسب ندارد و این امر ساخت و ساز غیرمجاز و خارج بافت را افزایش می‌دهد.

رنجبر از دیگر علت‌های تغییر کاربری را عدم بهره‌وری در حوزه کشاورزی عنوان و اظهار کرد: کشاورز باید حداقل درآمد متعارف را داشته باشد، اکنون قیمت زمین برای کشاورز وسوسه انگیز است زیرا در مقابل درآمد قابل مقایسه نیست، باید به کشاورز امتیازات ویژه داد تا خود او مانع از تغییر کاربری شود.

وی گستردگی حوزه و امکانات محدود را مانع نظارت کافی در تغییر کاربری ذکر کرد و افزود: در شهرستان نور ۵ نقطه شهری و ۲۳۳ نقطه روستایی نیاز به کنترل و پایش دارد که باید نهادهای مختلف از جمله شوراها و دهیاری‌ها کمک کنند و طرح زمین‌بان تعریف شود تا رصد و پیشگیری بیشتری انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی نور با اشاره به خطرپذیری بالا در محصولات کشاورزی، تصریح کرد: بیمه می‌تواند کمک زیادی بکند و اتفاقات خوبی هم افتاد به ویژه در حوزه دام و طیور بیمه اجباری است ولی با استاندارد فاصله داریم زیرا صندوق بیمه دولتی است و از دولت ارتزاق می‌کند با این حال در همه دوره‌های آموزشی، کشاورزان و دامداران به بیمه تشویق و ترغیب می‌شوند.

وی از ورود ارقام پر محصول برنج به شهرستان نور خبر داد و گفت: ارقام محلی استاندارد و پر محصول وارد شهرستان کردیم هرچند کافی نبود اما با توجه به آلودگی کم، خلوص ژنتیکی و مقاومت بالا به کیفیت محصول کمک زیادی شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ تیر, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو