زمان انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ -

رونمایی از نخستین وقف هسته‌ای در مازندران/ روایتی از دیدار با شهید فخری‌زاده

نخستین وقف هسته‌ای پس از شهادت دانشمند هسته‌ای ایران شهید محسن فخری‌زاده با مسئولان و مردم در مسجد جامع شهرچمستان از توابع شهرستان نور رونمایی شد.

به گزارش نعمت الله مومنی خبرنگار سرای نور،نخستین وقف هسته‌ای پس از شهادت دانشمند هسته‌ای ایران شهید محسن فخری‌زاده با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران، امام جمعه چمستان، فرماندار شهرستان نور، فرمانده سپاه شهرستان نور و تعداد محدودی از مسئولان و مردم در مسجد جامع شهرچمستان از توابع شهرستان نور رونمایی شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در آئین ثبت چهار وقف جدید در شهرستان نور گفت: گذرگاه دنیا به عقبا آنچه که ماندگار است و جاویدان وقف و واقفان هستند.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری در آئین رونمایی از چهار وقف نامه و تجلیل از واقف که در مسجد جامع شهر چمستان برگزار شد، اظهار کرد: خداوند خریدار، دو چیز از مومنان است، جانشان«انفسهم» شهدا، شهید سلیمانی، شهید فخری‌زاده و … و مالشان«اموالهم» از واقفان، کسانی‌که تلاش کردند و مال حلال به دست آوردند و با نیت خیر وقف می‌کنند.

وی با بیان اینکه خداوند، خریدار مال واقفان است، افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند هر چقدر مال بیشتر داشته و برای وراث بگذارند، مالشان باقی و ماندگار‌است، غافل از آنکه مال از بین رفتنی است و نام است که می‌ماند.

مدیرکل اوقاف مازندران به وقف ۲۷۳ ساله مرحوم محمدباقر تاجر ساروی اشاره و خاطر نشان کرد: در حالی که از فرزندان و نوادگان این واقف نشانی وجود ندارد اما نام و وقف وی همواره ماندگار است و اکنون برای کمک به بیماران، خریداری تجهیزات بیمارستانی به ویژه خرید دستگاه‌های ضروری بیمارستان امام خمینی(ره) ساری از محل همین موقوفه تامین می‌شود.
این مسئول وقف و واقفان را جاودانه دانست و افزود:  از گذرگاه دنیا به عقبا آنچه که ماندگار است و جاویدان وقف و واقفان هستند.

حیدری با اشاره به ثبت چهار وقف جدید، اظهار کرد: واقف گرانقدر، ۲ هکتار زمین و ۲ دانگ از ۶ دانگ یک کارخانه شالی‌کوبی را وقف کردند و مهم‌تر آنکه بخشی از وقف به امور هسته‌ای اختصاص داده شد، این توفیق دل می‌خواهد و نشان از توجه به نیاز روز دارد.

*توصیه شهید فخری‌زاده به یاد خدا و خواندن نماز شب
وی به خاطراتی از شهید فخری‌زاده اشاره و تصریح کرد: به واسطه کار خیری که در یکی از شهرستان‌های مازندران پیگیر بودند در اداره کل و در مکان‌های دیگر با ایشان ملاقات داشتم که در نهایت سادگی و صمیمت بود، بر خلاف جایگاهی که داشتند بسیار خاکی و افتاده بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران، گفت: در یکی از این دیدارها از ایشان خواستم تا مرا موعظه کنند و البته از این کار اکراه داشتند ولی با اصرار بنده گفتند:« هر جا که هستید هرگز خداوند را فراموش نکنید و نماز شب بخوانید که بسیار کارگشاست».

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور نیز در این مراسم اظهار کرد: مهمترین توفیقات مجموعه اوقاف، وقف و واقفان، همزمانی وقف با عنصر زمان است که با توجه به ضروریات و مقتضیات، واقفان خیراندیش از مال خود وقف کردند.

حجت‌الاسلام عیسی توپاحیدری با اشاره به وقف در حوزه‌های مختلف، افزود: در این عصر موقوفات با نیاز روز صورت می‌گیرد که نمونه آن را امروز شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: واقف خیراندیش ۲ دانگ از کارخانه شالی‌کوبی، ۲ هکتار زمین مزروعی و منزل مسکونی خود به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد تومان را در چهار وقف‌نامه اهدا کرده که با نیات برپایی مراسم جشن در اعیاد و ولادت‌ها و برپایی عزا در ایام شهادت ۱۴ معصوم(علیها سلام)، هزینه اختصاصی برای قمر بنی هاشم حضرت عباس(ع)، موارد عام المنفعه از جمله کمک به تحصیل دانش‌آموزان بی بضاعت، خانواده‌های نیازمند، کمک به حوزه‌های علمیه و … است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور، وجه متمایز و برجسته وقف امروز را اختصاص پنج هزار متر مربع زمین مزروعی برای ترویج، توسعه و تحقیق پارک علم و فن‌آوری با اولویت انرژی هسته‌ای و تقارن آن با شهادت دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده عنوان کرد.

حاج علی محمدپور واقف خیراندیش ساکن روستای شیر کلا از توابع بخش چمستان شهرستان نور نیز در جمله‌ای کوتاه ضمن شکر الهی، گفت: این اموال در دست من امانت بود و با وقف امیدوارم که در قبر و قیامت به من کمک و مرا شفاعت کند.

امام جمعه چمستان در این مراسم با تبریک و تسلیت شهادت دانشمند شهید فخری‌زاده و تبریک به واقف خیراندیش، به جنبه‌های فردی و عمومی وقف اشاره و اظهار کرد: عالم هستی و هر آنچه در آن هست، متعلق به خداوند است و واقف به این باور و درک رسیده که امانت‌دار است و باید امانت را برگرداند، این نقطه تهذیب نفس است.

حجت‌الاسلام رحمت‌الله حاجی‌زاده افزود: خداوند به مومنان کمک می‌کند تا مسیر را راحت‌تر طی کنند، برای این‌کا راه جهاد را نشان می‌دهد، اولین قدم جهاد با مال است به روایتی وقف انسان ساز است.

*رونق مجالس عزا کمک به بقای اسلام
وی با اشاره به جنبه عمومی وقف، تصریح کرد: ما معتقدیم، قیام امام حسین(ع) ضامن بقای اسلام شد، برپایی مجالس عزای اباعبدالله(ع) نیز ضامن قیام آن حضرت است؛ همین حسین، حسین‌ کردن‌ها، اشک و ماتم قیام را حفظ کرده است و هر کس که مجلس عزای اهل بیت را رونق می‌بخشد در واقع به بقای اسلام کمک می‌کند.

امام جمعه چمستان، خاطر نشان کرد: وقف به یک معنا ضامن بقای اسلام است و واقف به اندازه خود در حفظ و بقای اسلام حرکت و کمک می‌کند و پاداش او«جنات و تجری» است.

حاجی‌زاده به جنبه‌های وقف امروز اشاره کرد و افزود: برپایی مراسم اعیاد و عزا امام حسین(ع)، روزه قمر بنی‌هاشم و عام‌المنفعه و تولید و ترویج علم با عنایت به موضوع هسته‌ای است، به روز بودن وقف از موضوعات ضروری است و این شاید به روز‌ترین وقف در کشور باشد.

وی ادامه داد: در حالی‌که دشمنان ما را در بحث هسته‌ای زیر فشار قرار می‌دهند و دانشمندان ما را شهید می‌کنند یک فرد روستایی متدین در یک روستا زمینی را با نیت فعالیت‌های هسته‌ای وقف می‌کند، این دارای پیام‌های فراوانی برای دوستان و دشمنان است.

 

امام جمعه چمستان، با قدردانی از واقف برای این وقف به روز، گفت: در حالی‌که برخی از ذکر دانشمند هسته‌ای برای شهید فخری‌زاده اکراه داشته و تلاش داشتند دانشمند دفاعی را برای ایشان برجسته کنند، رهبر معظم انقلاب ایشان را دانشمند هسته‌ای معرفی کردند و این نشان از اهمیت این دانش و وقف امروز دارد.

فرماندار شهرستان نور نیز در این مراسم، اظهار کرد: قدرشناسی ما از این خیر کمترین کاری است که ما در برابر بزرگی و نیت این واقف انجام می‌دهیم، پاداش کار خیر برخورداری از نعمات الهی در دنیا و عقبا است.

علی شادمان، ایده وقف ۵ هزار متر مربع زمین در حوزه علم و فن‌آوری با اولویت علوم هسته‌ای را از برکات شهید فخری‌زاده عنوان کرد و گفت: این کار نوین و جدید در حوزه وقف است و با توجه به نیاز روز انجام شده است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۷ آذر, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو