زمان انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ -

افشین علا:

زبان فارسی نباید دستخوش تهاجم بی‌رویه واژگان بیگانه شود/توصیه مکرر رهبر انقلاب در پاسداشت زبان فارسی

شاعر و نویسنده کشورمان گفت: زبان فارسی تضمین کننده هویت ماست و نباید اجازه بدهیم زبان دستخوش تهاجم بی رویه واژگان بیگانه شود.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،آیین رونمایی از مجموعه اشعار کتاب عرفانی “آسمان دل”  استاد ولی الله مفرح با حضور امام جمعه، استاد افشین علا، مدیر آموزش و پرورش نور، رئیس شورای شهر رویان، اساتید دانشگاه‌های شهرستان نور، فرهنگیان شهرستان و…برگزارشد.

 

 

کتاب “آسمان دل” در قالب قطعات، غزلیات، قصاید و مثنوی است و قسمت دوم کتاب مفردات، شعر نو ودوبیتی است که در مجموعه ۱۵۵ عنوان دارد.

استاد مفرح نخستین شعرخود را با ورود امام خمینی (ره) به ایران به نام “مهمان آسمانی” در قالب غزل سروده است.

حجت الاسلام قنبرعلی احمدی  امام جمعه نور در آیین رونمایی از کتاب اشعارعرفانی ولی الله مفرح با قدردانی از استاد مفرح که سال‌ها درعرصه تعلیم و تربیت تلاش کردند، اظهارکرد: مأموریت ما این است که هم محب خدا وهم محبوب خدا باشیم و دیگران را به این راه هدایت کنیم.

 

 

وی با اشاره به حجت درون و بیرون افزود: حجت درون عقل و حجت بیرون انبیا و رهبران الهی هستند و برای به‌کارگیری حجت درون نیاز به علم و آموختن داریم که در سایه آموختن زایش ایجاد و فکر منور و متعالی می‌شود.

امام جمعه نور با اشاره به اینکه در سایه علم، حیا ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: حیا یعنی تنفراز بدی‌ها که در سایه آن طهارت به وجود می‌آید که سبب پاکی است و جذبه‌ای به نام محبت خود را نشان می‌دهد.

احمدی با اشاره به مدعی عشق و محبت و جذبه متعالی تأکید کرد: باید دید مدعی عشق،عقل دارد و در سایه عقل علم و حلم، حیا و پاکدامنی ظهورکرده است تا این که محبوب خدا بودن خود را نشان بدهد و در سایه آن انسان به معنای واقعی کلمه متولد شود و این با دستان پر مهر اهل علم و دانش و بیان ممکن است.

وی گفت: اهل قلم و دانش، جامعه تشنه و انسان‌های سرگردان که جاده حقیقت را گم کردند را به جاده الهی هدایت می‌کنند.

افشین علا استاد دانشگاه و منتقد ادبی در آیین رونمایی کتاب اشعارعرفانی ولی الله مفرح به اشاره به توصیفات قرآنی اظهارکرد: “بهشت جای است که مومنان در آن روبرو یکدیگر می‌نشینند و به گفت وگو می پردازند” و اگر ما ارزش کلمه و فرصت ملاقات و دیدار را بشناسیم این گوهر را با هیچ گنجینه دیگر عوض نمی‌کنیم.

وی یادآورشد: نسل‌های پیش از ما میراث‌دار و پاسدار این گنجینه کهن و مقید به دیدار و مصاحبت با یکدیگر بودند.

 

 

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اساتید و چهره‌های ماندگار ایران خاطرنشان کرد: رمز توفیق بزرگان مقید بودن به پاسداشت اساتید و معلمان بود که این چهره‌های ماندگار، گنجینه‌های ماندگار و پشتوانه ما هستند.

علا با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه مختلف اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … در جامعه امروز بیان کرد: یکی از دلایل مشکلات کمرنگ شدن مقام معلم در جامعه است و جایگزینی افراد ناشایست در فضای مجازی به عنوان الگوی جوانان و نوجوانان که زنگ خطری برای جامعه اسلامی است.

وی در ادامه افزود: کسانی باید الگوی جوانان و نوجوان باشند که خوراک معنوی و مضامین ماندگار و مؤثر برای زندگی و آینده آن‌ها داشته باشند و برای رسیدن به این خواسته مهم، مسئولان کشور باید تصمیمات جدی و مقدماتی بگیرد و باید از اولویت‌ها و ضرورت‌ها آغاز کرد که شاید یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه آموزش و پرورش معلمان و دبیران کشور باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این توصیه مکرر بزرگان به ویژه رهبر انقلاب اسلامی در حفظ و پاسداشت زبان فارسی تأکید کرد: ملت ایران از معدود ملت‌هایی است که به راحتی می‌تواند با متون و آثار قرن‌های گذشته خود ارتباط برقرار کند و با گذشت قرن‌های متوالی قواعد دستخوش تغییرات نشد و با توجه به آمیخته شدن با واژگان بیگانه به طور طبیعی این زبان اساس و قوام خودش را حفظ کرد.

وی گفت: بسیاری از کشورهای مختلف برای تدریس متون کهن آن را به زبان روز ترجمه می‌کنند اما وقتی سعدی و حافظ می‌خوانیم با توجه به برخی واژه های سخت که به صورت عادی می توان آن را آموخت اما محتوا و اساس زبان برای ما شناخته شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: شعر صرفاً یک جوشش درونی نیست، شعر مهندسی مفاهیم و کلمات است و آمیزه‌ای از تناسب‌ها و رنگ آمیزهای عجیب و اتصال‌های بین معنا و واژگان و … که انتخاب قالب،تخیل، انتخاب واژگان و … ریزه‌کاری‌های به همراه دارد که خستگی روح را برای شاعر به همراه دارد و شاعران بزرگ برای خلق آثار که مانند گنج در اختیار ما قرار گرفته است، بسی رنج کشیدند.

وی با اشاره به شبکه بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: این شبکه به بهانه گویش اقوام با زیرکی به زبان فارسی هجوم می‌آورد و این کار هدفمند است زیرا می‌دانند زبان فارسی یکی از رشته‌های پیوند دهنده در حوزه تمدن بزرگ ایران، پاکستان، آذربایجان، ازبکستان و … است که البته گویش اقوام و تقویت آن و زبان‌های محلی بسیار لازم است.

علا با اشاره به اینکه مولانا به تنهایی برای بشریت کافی است، افزود: زبان فارسی تضمین کننده هویت ماست و نباید اجازه بدهیم زبان دستخوش تهاجم بی رویه واژگان بیگانه شود، زبان میراث معنوی است و علاقمندان در حوزه شعر و ادبیات باید روز به روز به توانمندی‌ها و ظرفیت زبان خود اضافه کنند و وظیفه ما پاسداشت زبان فارسی است.

 

آیت دیوسالار مدیر آموزش و پرورش نور نیز در این مراسم اظهارکرد: معلمان نقش و جایگاه برجسته‌ای در جامعه دارند و ما اعتقاد راسخ داریم که روی دیگر توانایی، دانایی است.

وی با اشاره به اینکه معلمان مسیر حرکت جامعه به‌سوی دانایی را ریل گذاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: رابطه مستقیم بین کتاب و رفاه اجتماعی وجود دارد و کشورهایی که  از نظر رفاه در سطح بالایی هستند، آمار کتاب خواندن در آن کشور بالاتر است و کشورهایی که سطح رفاه پایین دارند، ارتباط مردم آن کشور با کتاب ضعیف است.

 

 

مدیر آموزش و پرورش نور بیان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به علت آموزش ندیدن است و در ایام کرونا جامعه به این باور رسید که معلم نقش محوری در جامعه دارد.

دیوسالار با اشاره به تأثیر آموزش و تربیت در جامعه افزود: جایگاه معلم در جامعه بی بدیل است و استاد مفرح پس از نیم قرن حضور و تلاش در حوزه آموزش و پرورش همچنان مشغول فعالیت در این زمینه است که جای بسی قدردانی دارد.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور در این مراسم با اشاره به اینکه کار جهادی، فرهنگی، هنری و … بدون شخصیت‌های برجسته فرهنگی ممکن نیست، اظهارکرد: تلاش کردیم در حد توان در سطح شهرستان، استان و کشور پرچم فرهنگ و هنر شهرستان نور را به اهتزاز در بیاوریم.

داوود فلاح با بیان اینکه استاد مفرح به عنوان یک شخصیت فرهنگی که سال‌های زیادی در کلاس زحمات زیادی کشید، خاطرنشان کرد: محصول تلاش این استاد، پرورش شخصیت‌های برجسته علمی در سطح کشور بود.

وی گفت: اقدامات بی‌شماری در سطح شهرستان صورت گرفت اما برای ارتقای سطح فرهنگی نیاز به همراهی، انتقاد سازنده، ارائه راهکار از سوی شخصیت‌های برجسته فرهنگی شهرستان نور داریم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوربا اشاره به اینکه بسیاری از کارهای فرهنگی در شهرستان اجرایی نشد، افزود: نوری‌ها به داشته‌های خود افتخار می‌کنند که باید زمینه ساز یک تحول فرهنگی در شهرستان نور باشد.

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲ اسفند, ۱۴۰۰

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو