زمان انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ -

امام جمعه شهرستان نور:

آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه ضعیف است

امام جمعه نور با اشاره به اینکه آموزش مهارت زندگی در جامعه بسیار ضعیف است، گفت: محبت، هماهنگی، اعتماد، صداقت و... که از مهارت های زندگی و تحکیم بنیان خانواده است را باید به خانواده‌ها آموزش داد.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،حجت‌الاسلام قنبرعلی احمدی در سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور در سال جدید با موضوعات تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، بزرگداشت دهه ولایت، عوامل موثر در تحکیم بنیان خانواده و… که با حضور توکلی فرماندار شهرستان و نائب رئیس شورا، فلاح دبیر شورا و اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور در مصلی الغدیر برگزار شد با تبریک حلول ماه ذی الحجه و دهه ولایت و عید غدیر خم اظهارکرد: دهه ولایت از روزهای حساس و ارزشمند است و همه حرکت انسان‌ها به ویژه شیعیان در مسیر امامت و ولایت معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

 

وی گفت: زمانی انسان‌ها به سعادت می‌رسند که در مسیر اهل بیت حرکت کنند و تمام برکات عالم و نعمت‌ها در سایه وجود ولایت و امامت به بشریت ارزانی می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور با بیان اینکه علی (ع) را با سخنان علی و خطبه‌های نهج البلاغه بشناسید، افزود: امیرالمومنین علی (ع) در حقیقت تفسیر حقیقی قرآن کریم، عدالت، خلاقیت و… در عرصه عبودیت و بندگی است.

امام جمعه نور با تأکید بر آذین بندی شهرستان در دهه ولایت اظهارکرد: مسئولان فرهنگی و اداره تبلیغات اسلامی با تشکیل کارگروه و برنامه ریزی فرهنگی می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند و مردم باید نشاط شادی را در دهه ولایت شاهد باشند و از برنامه‌های این دهه می‌توان به غدیرشناسی، آزاد اندیشی جلسات و بحث و گفت وگو در خصوص امام و ولایت، نهج البلاغه شناسی، برپایی ایستگاه صلواتی، نمایش خیابانی، شب شعرغدیر، آزادی زندانیان و…اشاره کرد.

احمدی در خصوص تحکیم بنیان خانواده تأکیدکرد: تحکیم خانواده از موضوعات مهم و جدی در جامعه است که کمیسیون با اجرای برنامه‌ها در این راستا کارهای بزرگی در شهرستان می‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به آمار طلاق، خودکشی و اختلافات و درگیری‌های خانوادگی بیان کرد: این اتفاقات زیبنده مردم شهرستان نور نیست و خانواده‌ها باید مهارت زندگی را بیاموزند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی نور با اشاره به اینکه آموزش مهارت زندگی در جامعه بسیار ضعیف است، افزود: محبت، هماهنگی، اعتماد، صداقت و… که از مهارت های زندگی و تحکیم بنیان خانواده است را باید به خانواده‌ها آموزش داد و آگاهی نداشتن مهارت زندگی سبب فروپاشی خانواده هاست و این مسئله باید در اولویت برنامه‌ها ‌با کارشناسی و جدیت بررسی و پیگیری شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

احمد توکلی فرماندار شهرستان نور نیز در این جلسه با تبریک حلول ماه ذی الحجه و دهه ولایت و امامت اظهارکرد: در حقیقت این دهه ابراز عشق وعلاقه مردم ولایت‌مدار کشور، شیعیان شیفته ائمه و بزرگوارانی که در این حوزه در راستای اعتلای فرهنگ تشیع زحمات زیادی کشیدند.

وی گفت: افراد زیادی تلاش کردند تا آثار بزرگان دین حفظ و نشر پیدا کند و در اختیار نسل ما قرار داده شود و وظیفه ماست این آثار را حفظ و به نسل آینده به عنوان میراث ماندگار انتقال دهیم.

فرماندار شهرستان نور اضافه کرد: آن چیزی که امروز در دنیا به عنوان دستاورد معلومات دانش فرهنگی در علوم انسانی مطرح است تولید کالاهای فرهنگی است و با توجه به اینکه دنیا در حوزه اقتصادی تولیدات خاص و زیادی داشت اما پاسخگوی نیازهای روانی و روحی در جامعه نبود و تلاش تمام دانشمندان علوم انسانی، در تولید محصولات فرهنگی است.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان با اشاره به اینکه در کنار دین، تولیدات اقتصادی بشر را به آرامش می‌رساند، بیان کرد: ما در کشوری با پیشینه تاریخی و دینی روشن زندگی می‌کنیم و مردم  ما ساده زیست بودند اما آرامش داشتند و این آرامش را با اعتقادات به زندگی اخروی به دست آوردند.

توکلی با اشاره به خودکشی اخیر در شهرستان نور تأکید کرد: اگر در حال حاضر اعتقادات دینی در برخی افراد کم رنگ شده به خاطر این است که نتوانستیم  در مباحث اعتقادات دینی و روانشناختی در جامعه کارهای تأثیر گذاری انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه دنیا مزرعه آخرت است، افزود: تحکیم بنیان خانواده با الگو از سیره نبوی و ائمه معصومین می‌تواند سبب آرامش فکری و روحی شود.

فرماندار شهرستان نور یادآورشد: با توجه به افزایش آمار طلاق، خودکشی، اختلاف خانوادگی که زنگ خطری برای جامعه ماست باید در کارگروه‌های مرتبط این مسائل اجتماعی آسیب شناسی و با راهکارهای مناسب پیگیر رفع مشکلات در جامعه باشیم.

این مسئول یادآورشد: یکی از راه‌های تحکیم خانواده آموزش به ویژه در مکان‌های عمومی مانند پارک هاست تا با همکاری بهزیستی، روان شناسان و کارشناسان با تجربه در دوره‌های گفت و گوهای خودمانی و مهارت‌های زندگی به صورت پیوسته برای خانواد‌ه‌ها تبیین شود.

توکلی با اشاره به همه مسئولان و مدیران شهرستان به ویژه آموزش و پرورش تأکید کرد: این مشکلات در جامعه نشانگر این است که در این حوزه کم‌کاری شد و باید شرایط در ادارات و کسانی که مخاطب مجموعه هستند، تبیین شود و کارهای کارشناسی را با برنامه‌ریزی در این حوزه در اولویت عملکردهای خود قرار دهیم تا شاهد عملکردهای مناسب و تأثیرگذار در این حوزه باشیم.

امام جمعه ایزدشهربا اشاره به ازدواج آسان در جامعه اظهارکرد: تحکیم خانواده در دانشگاه‌ها، صدا و سیما و حوزه‌ها به صورت دائمی و جدی پیگیری نشد.

مهدی رزاقی بر آموزش مهارت های زندگی و مقابله و رفع مشکلات در زندگی تأکیدکرد و افزود: رگه‌های دینی و امید به آینده در برخی خانواده‌ها کمرنگ شده و باید با برنامه‌های مختلف کارشناسی، جذاب و تأثیرگذار در فضای مجازی و حقیقی و مکان‌های عمومی، عوامل مؤثر در تحکیم خانواده را به جامعه آموزش دهیم.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۲ تیر, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو