زمان انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ -

آمانو گزارش داد؛

مدرک معتبری دال بر انحراف در فعالیت های هسته ای ایران مشاهده نشد

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد فراتر از فعالیت های پیشین اعلام شده توسط دولت ایران، هیچ شواهدی مبنی بر وجود چرخه های سوخت هسته ای اعلام نشده در این کشور پیدا نکرده است.

به گزارش سرای نور؛گزارش ارزیابی نهایی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل گذشته فعالیت هسته ای ایران دقایقی پیش منتشر و برای مطالعه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت.

این گزارش به نشست یک روزه شورای حکام آژانس که ۱۵دسامبر در مقر آژانس در وین برگزار می شود، ارائه خواهد شد و اعضای شورای حکام ان را بررسی و درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

آژانس در این گزارش اعلام کرده است که ایران در سالهای قبل درباره رسیدن به سلاح هسته ای تحقیق و اقدام کرده است. در این گزارش ادعا شده که ایران در گذشته روی سلاحهای هسته ای کار می کرده است. بر این اساس ارزیابی نشان می دهد که این فعالیت ها قبل از سال ۲۰۰۳ بوده است و بعضی از فعالیت های پراکنده نیز قبل از سال ۲۰۰۹ انجام شده است.

گفته می شود تحقیقات و گزارش منتشر شده آژانس بین المللی اتمی درباره فعالیت های هسته ای گذشته ایران بر اساس مشاوره با مقامات آمریکایی، اسرائیل و مشاوران ایرانی ساکن کشورهای خارجی بوده است.

در گزارش آمانو درباره فعالیت های هسته ای سالهای گذشته ایران ادعا شده که ایران قصد داشته برای رسیدن به سلاح هسته ای تلاش کند. این گزارش همچنین اذعان کرده که یافته های آژانس درباره برنامه های هسته ای بر اساس ارزیابی ها و مشاوره با مقامات آمریکا و اسرائیل و ایرانی است.

در گزارش مذکور تاکید شده است که بررسی ها در مورد فعالیت های هسته ای ایران هنوز ابهام دارند و باید بیشتر مورد تحقیق قرار گیرند. این در حالی است که بخش هایی از این گزارش بر خلاف اظهارات گذشته آمانو است.

بر اساس این گزارش آژانس مدعی شده که ایران اطلاعات لازم و کافی در اختیار آژانس قرار نداده است و در مواقع لزوم همکاری های لازم را انجام نداده است. چهار سال پیش نیز آژانس گزارشی مبنی بر فعالیت های ایران در زمینه تحقیق و دستیابی به سلاح هسته ای منتشر کرده بود.

گفتنی است گزارش مدیرکل اژانس ۱۳روز قبل از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر و برای مطالعه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است. این گزارش به نشست یک روزه شورای حکام آژانس که ۱۵دسامبر سال جاری (۲۴ آذرماه ) در مقر آژانس در وین برگزار می شود، ارائه خواهد شد و اعضای شورای حکام درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو