زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۱ -

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران خبر داد:

آغاز به‌کار ستاد معرفی شخصیت حکیم نظامی در خارج از کشور/نتوانستیم علاقه‌مندان را به آثار مفاخر داخلی جذب کنیم

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: ستادی برای معرفی شخصیت حکیم نظامی در داخل و بیشتر در خارج از کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور، محمود شالویی در همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در شهرستان نور اظهارکرد: حکمت یک موهبت الهی است و در میان شاعران و ادیبان برجسته تعداد کمی هستند که علاوه بر فرزانگی به حکیم بودن هم اشتهار داشته باشند مانند ابوالقاسم فردوسی، سنایی غزنوی و حکیم نظامی که به آنها صفت حکیم داده شد.

 

وی گفت: با توجه به اینکه اشعار و سروده‌هایی مانند لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، شیرین و فرهاد در میان مردم مشهور هست و مدارس، معابر و میدان‌هایی در کشور از سال‌های گذشته به نام حکیم نظامی وجود دارد اما شخصیت شاعر چندان شناخته شده نیست.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران بیان‌کرد: ستادی برای معرفی شخصیت حکیم نظامی در داخل و بیشتر در خارج از کشور آغاز به کار کرد که در حال حاضر بیش از ۴۰ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بیش از ۷۰ سفارتخانه جمهوری اسلامی در خارج از کشور برنامه‌های مشابه‌ای را در حال سیاست‌گذاری و اجرا دارند.

این مسئول با اشاره به ضرورت آشنایی افراد خارج از کشور با این شخصیت خاطرنشان‌کرد: نسخه‌های خطی مربوط به پنج گنج نظامی از موزه‌هایی مانند موزه آستان قدس رضوی، مدرسه عالی شهید مطهری و موزه ملک موجود است و در آینده نزدیک از  نسخ خطی حکیم نظامی در کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در قم رونمایی می‌شود.

شالویی با اشاره به تهاجم به زبان و آسیب به اندیشه، دانش و نگاه تاکیدکرد: آمار کتاب‌فروشی‌ها نشانگر این است که نتوانستیم علاقه‌مندان زیادی را برای آثار داخلی جذب کنیم و از آن جایی که زبان نظامی سخت و دشوار نیست با آموزش دانش آموزان از پایه می توانیم آن‌ها را با اندیشه‌های ناب آشنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی عشق را در داستان خودش برجسته بیان‌کرد، افزود: در داستان عاشقانه لیلی و مجنون، خسروشیرین دو زن نماد عفت و پاکدامنی هستند که شیرین دختری در اوج حماسه و اقتدار و با همه زیبایی‌های ظاهری، دانش و اندیشه، تن به زشتی نمی‌دهد و در مقابل خودخواهی‌های خسرو مقاومت می‌کند و لیلی در خانواده‌ای به صورت قبیله‌ای و با سن و سال کم زندگی می‌کند که هر دو ویژگی خاص ممتاز خودشان را دارند.

رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه حکیم کیست، خاطرنشان ‌کرد: حکیم چنان اندیشه فرا گرفته و در وجودش متجلی شده که خودش می‌تواند صاحب دریافت  فهم عمیق و دقیق باشد که شاید در افراد دیگر صدق نکند.

این مسئول با اشاره به اینکه دنیا ما را به فرهنگ می‌شناسد، گفت: نظامی‌ها، فردوسی‌ها، مولوی‌ها و … در سرزمین و قلمرو ما ایرانیان زندگی کردند چراکه تمدن و فرهنگ ما ریشه در وجود این بزرگان دارد و مایه افتخار ماست و باید آن‌ها به بهترین صورت معرفی کنیم.

شالویی بیان‌کرد: مازندران مفاخر بسیار دارد که باید برای معرفی و شناخت آن‌ها تلاش جدی شود.

وی افزود: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان متصل می‌شود که امیدواریم این زمینه‌ای برای حضور گردشگران علمی، فکری، فلسفی، ادبی و … دنیا در ایران فراهم کند.

حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز اظهارکرد: همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی از مشاهیر ارزشمند آسمان ادب فارسی در شهرستان نور اجرا و برخی ادای دین نسبت به ساحت بزرگ این شاعر پارسی گو انجام شد.

وی گفت: آسمان ایران پر از ستاره پر فروغ مشاهیر و مفاخر است و در ادبیات فارسی چهره‌های پرفروغ و بزرگی وجود دارد که به علت تعداد فراوان این بزرگان دچار غفلت در برنامه‌ریزی برای بزرگداشت این مفاخر می‌شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه برخی کشورها که هویت خاصی ندارند سعی در استفاده از داشته‌های دیگر کشورها دارند، افزود: حکیم نظامی با مجموعه وزین آثار خود که هر کدام مشتمل بر درس‌ها‌و اندرزها است که می‌تواند در زندگی بشری راهکار تاثیرگذاری باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: مازندران مفاخر و مشاهیر زیادی دارد که باید با برنامه‌ریزی بتوانیم برنامه‌های خود را در راستای پاسداشت و گرامیداشت مشاهیر و مفاخر انجام دهیم تا بتوانیم حداقل بزرگداشت ۱۵ مفاخر را در ۱۵ شهر به صورت ملی برگزار کنیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ اسفند, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو