زمان انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ -

کارشناس مسائل سیاسی:

غیرت‌زدایی ره‌آورد فرهنگ غربی برای کشورهای در حال توسعه است/ پرورش ارزش‌های اخلاقی الویت مهم خانواده‌ها باشد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بسیاری از چالش‌های اخلاقی امروز نتیجه کمرنگ شدن عنصر غیرت در برخی خانواده‌ها و جامعه اسلامی است و این غیرت زدایی ره آورد فرهنگ غربی برای کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نورمحمود مرادی در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص شهید غیرت اظهار کرد: سر به دار می‌دهیم اما تن به ذلت نمی دهیم؛ این شعار قرن‌هاست که زبان به زبان، نسل به نسل و سینه به سینه سبزواری‌ها گشته است؛ سر به دار دادن در مقابل خواری در جان و دل سبزواری‌ها رسوخ کرده و نمی‌توان این صفت را از مردم سربداران گرفت.

 

وی گفت:اتفاق تلخ و شیرین چند روز گذشته در میدان سه گوش سبزوار حاکی از همین امر است؛ تلخ از جهت شهادت یک جوان خوش قلب و غیور و از جهت جرأت عده‌ای اوباش برای ایجاد مزاحمت برای یک دختر و شیرین از جهت رخ نمایی غیرت جوانان سبزواری.
غیرت ایرانیان در طول تاریخ بوده و خواهد بود، دشمن نمی‌تواند این ملت را از غیرت دینی، ملی و ناموسی جدا کند و این موضوع ثابت شده است.

این کارشناس افزود:همراهی نکردن مردم در فتنه‌ها به خاطر غیرت دینی و ملی آنان است اما کسانی که شعار زن، زندگی و آزادی سر می‌دهند برای جوانی که جانش را برای ناموس داد، سکوت کردند.

مرادی بیان کرد:شهید حمیدرضا الداغی از شهدای غیرت با دست خالی در برابر انسان‌های شیطان صفت می‌ایستد و با وجود اینکه آنان چاقو داشتند تا آخرین لحظه به مبارزه خود ادامه می‌دهد و این شهید والامقام جانش را نه برای ناموس خودش بلکه برای ناموس دیگران به خطر انداخت، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام به عنوان فریضه واجب تعیین شده است و همگان در این زمینه وظیفه دارند.

وی گفت:بسیاری از چالش‌های اخلاقی امروز نتیجه کمرنگ شدن عنصر غیرت در برخی خانواده‌ها و جامعه اسلامی است و این غیرت زدایی ره آورد فرهنگ غربی برای کشورهای در حال توسعه است.

این کارشناس اضافه کرد: بازخوانی جایگاه و مقام انسانی زن در گفتمان اسلامی به عنوان اولین گام ضروری جهت حفظ ارزش و کرامت انسانی زن به شمار می‌آید و برنامه‌سازان رسانه ملی باید بدانند جایگاه و هویت واقعی زن مسلمان چیست؟ ابعاد و مولفه‌های شخصیتی او کدام است؟ اسلام با توجه به ویژگی‌های زن چه اهداف متعالی برای او ترسیم کرده و در این باره چه وظایفی به عهده زن قرار داده است؟ بدون شک باور و تعمیق این مسئله که اسلام با نظر کرامت – نه نگاه جنسی- به زن نگاه می‌کند و از نظر آن همه‌ خصوصیات انسانی میان زن و مرد مشترک است در جهت گیری درست سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت در حوزه اصلاح روابط زن و مرد نقش موثری دارد.

مرادی اظهار کرد: تقویت ایمان، آرامش روحی و روانی، سلامت جسمی، استحکام بنیان خانواده، عزت و سربلندی، امنیت بانوان از دست سوداگران شهوت و دوری از افکار ناسالم، برخی از برکات این دستور قرآن و رسول خدا(ص) است و جنایت سبزوار ناشی ازعوامل بسیاری است بخشی آلودگی محیط اجتماعی ناشی از بحث عفاف و حجاب ، لقمه حرام  است که در زندگی وارد شده همچنین از هم گسیختگی کانون خانواده است و نبود فضاهای تربیتی در دورانی که فرد برای تربیت در دسترس ما بوده است.

وی با بیان اینکه قطعا بخشی از هویت افراد متاثر از محیط پیرامونی‌شان است و وقتی محیط آلوده باشد غالبا متاثر از آن خواهد بود و جامعه در شکل‌گیری شخصیت افراد اثرگذار است افزود:خانواده می‌تواند اعضای خود را به‌گونه‌ای تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم را به وجود بیاورد؛ اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: یکی از نقش‌های مهم خانواده پرورش ارزش‌های اخلاقی است؛ هر فردی از درون نهادی به نام خانواده به جامعه می‌رود، در صورتی که محیط خانواده آلوده به خشونت باشد و اعضا نقش خود را به درستی ایفا نکنند، متأسفانه ممکن است باعث ایجاد جرم و جنایت در جامعه شود و در این بین  وظيفه جامعه است كه با تهيه وسائل لازم جهت تعليم و تربيت، رشد فكري، بالابردن بينش كودكان و نوجوانان، پيش‌بيني لازم برای مبارزه و جلوگيري از آلودگي آنان؛ شرايط مادي و معنوي و ضرورت‌های آن را تا حد امكان تلفيق و هماهنگ كنند و مسائل مقتضي به جنبه‌هاي اخلاقي و معنوي امور جوانان توجه كافي مبذول دارند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو