زمان انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۵ -

شپره‌های شمشاد و آفت خطرناک جدید در جنگل‌های شمال ایران

شپره‌های شمشاد یک آفت خارجی جدید است که از اوایل خرداد ماه سال 95 در پارک بنفشه چالوس و محوطه‌های هتل هایت و نمک آبرود مشاهده و خسارت بسیار زیادی به این گونه‌ها وارد شد.

 

به گزارش سرای نور؛ شپره‌های شمشاد یک آفت خارجی جدید است که از اوایل خرداد ماه سال ۹۵ در پارک بنفشه چالوس و محوطه‌های هتل هایت و نمک آبرود مشاهده و خسارت بسیار زیادی به این گونه‌ها وارد شد.

 

 

 

 

لاروهای آفت از برگ‌ها و پوست تنه و شاخه‌ها تغذیه کرده و سبب خشکیدگی درخت می‌شود.

 

 

 

94452e62-6e6e-4bd3-8612-b469db5b538d

 

 

روش‌های انتقال این آفت از راه چسبیدن لاروها و پروانه‌های آفت به لباس و سایر وسایل مسافران، انتقال نهال‌های آلوده به تخم و لاروها و سایر نهال‌های زینتی، پرواز شپره، تنیدن تار، جریان باد و تردد افراد است.

 

علائم خسارت به صورت خوردگی اپیدرم و پهنک خود برگ‌ها، تنیده شدن تارهای فراوان روی شاخه‌ها و چسباندن برگ‌ها و شاخه‌های نازک، وجود لاروها و شفیرها روی شاخه‌ها، وجود فضولات لاروی فراوان در بین برگ‌ها و سر شاخه‌ها و در نهایت ایجاد مناظری با ظاهر خشک و خزان شده است.

 

 

 

 

 

abff267f-e66b-4df8-989b-d649b31db7b3

 

 

 

 

 

 

 

شفیره‌ها ابتدا به رنگ سبز روشن بوده و به تدریج تغییر رنگ داده و در مرحله آخر به رنگ قهوه ای در می‌آیند.

 

حشرات کامل به رنگ سفید و حاشیه بال‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره است که حشره ماده، در یک نسل خود ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد تخم می‌گذارد و این حشره پنج نسل دارد.

 

 

 

 

cb07ae96-ce7f-48eb-bff9-58492d75cd39

 

 

 

 

 

 

 

فرماندار نور در جلسه کار گروه مبارزه با شپره های شمشاد اظهار کرد: گسترش آفت شپره های شمشاد می‌تواند چرخه حیات را به خطر بیندازد.

 

وی افزود: ضروریست تا برای مبارزه با این آفت همانند بحران سیل و زلزله، مردم و مسئولان بسیج شوند تا با همکاری و هم‌فکری از گسترش آن جلوگیری کنیم.

 

فرماندار نور تأکید کرد: اگر به موقع به صورت علمی برای مبارزه با این آفت اقدام نشود، خسارتهای زیادی را به وجود می‌آورد.

 

 

این مسئول در پایان اطلاع رسانی و آگاهی به مردم و استفاده از تمام ظرفیت‌های شهرستان را برای مبارزه با این آفت ضروری دانست.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳ شهریور, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو