زمان انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۲ -

امام جمعه شهرستان نور:

تنها راه نجات بشر حرکت در مسیر قرآن و سیدالشهداست

امام جمعه شهرستان نور گفت: تنها راه نجات بشر حرکت در مسیر قرآن، عترت و سیدالشهداست.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،حجت‌الاسلام قنبرعلی احمدی در چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور که در مسجد حضرت علی ابن ابیطالب (ع) شهر رویان برگزار شد، اظهارکرد: اجتماع بزرگ اربعین اوج دلدادگی به اهل بیت، ارادت به سیدالشهدا، ادای احترام به شهید و شهادت و تنها راه نجات بشر در حرکت مسیر قرآن، عترت و سیدالشهداست.

 

وی به اجرای نماز اول وقت و جماعت در ادارات، نهادها و سازمان‌ها و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در اماکن عمومی، پاساژها،  فروشگاه‌های بزرگ و …. با حضور مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی تأکیدکرد.

امام جمعه شهرستان نور با اشاره به ساماندهی نمازخانه‌ها در استان و شهرستان، بیان کرد: مسجد نورانی‌ترین کانون و بزرگترین مرکز تربیت انسان مدارانه است و نخستین حرکت پیامبر(ص) در مدینه ساخت مسجد و اقامه نماز در آن بود و تمام برنامه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و … را در مسجد متمرکز می‌کردند.

 

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی نور در ادامه یادآورشد: پیامبر (ص) مسجد را در کنترل تنش‌های اجتماعی، حل اختلافات خانوادگی، گروه‌ها، قبیله‌ها، دستگیری فقرا و نیازمندان، مقابله با تهاجم و انحرافات فرهنگی و مفاسد اجتماعی، رشد آگاهی‌های سیاسی، دادگری و … محور قرار می‌دادند.

احمدی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) جامعه نوینی را بر اساس شریعت اسلام با محوریت مسجد پایه گذاری کرد، افزود: قرآن در سوره آل عمران می‌فرماید رویش برکت از مسجد است و محل هدایت برای همه انسان‌هاست و برای پیوند نماز و کسب و کار این آیه‌ در سوره آل عمران نازل شد.

وی با اشاره به روایت پیامبر(ص) در خصوص هشت منفعت در ارتباط با مسجد خاطرنشان‌کرد: دوستان صالح، علم داشتن، نوآوری و ابتکار، تحکیم اعتقادات، موعظه‌ای که انسان را از انحراف باز دارد، تقویت پاکدامنی، حیا و عوامل بازدارنده از گناه، خداترسی و تقویت آن از نکات ارزشمند در ارتباط با مسجد است.

امام جمعه شهرستان نور با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) که فرمودند اگر مساجد اثر گذار و قوی باشد دیگر نباید از توطئه‌های دشمن بهراسیم و مسجد سنگر است،اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند مسجد اسلامی یعنی محور همه فعالیت‌ها و مسجد امروز باید مرکز علم و فناوری باشد و سینما و تئاتر کشور باید در مساجد به سوی انقلاب جهانی اسلام دگرگون شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور علت کم رونقی مسجد را ضعف باور مسئولان و مدیران در جایگاه مسجد نام برد و تأکیدکرد: مسجد بهترین محل برای حفاظت در مقابل فریب توطئه‌های دشمن است و جنبه صیانت فکر و اندیشه در برابر وسوسه‌های شیطانی است و ناباوری مسئولان در محوریت مسجد سبب افول جایگاه مسجد شد.

احمدی با اشاره به اینکه مردم راه و روش خود را از کارگزاران می‌گیرند، تأکیدکرد: روحانی مسجد باید روحانی محله باشد و در میان مردم و محل زندگی کند و ارتباط روحانی محله محور با خانواده‌ها و رصد مشکلات سبب حضور پررنگ مردم در مساجد است.

وی گفت: فعالیت مناسبتی گردانندگان مسجد، قبیله‌ای و جناحی اداره شدن مسجد و… از عوامل حضور کمرنگ مردم در مساجد است و دشمن سه سنگر مسجد، مدرسه و خانواده را مورد هدف قرار داده است و باید در این سه مسئله به صورت ویژه برنامه‌ریزی شود.

بیژن پولادی فرماندار شهرستان نور نیز در این جلسه با تسلیت اربعین حسینی، اظهارکرد: مصوبات و تصمیمات جلسات باید اجرایی شود و باورپذیری را در خود نهادینه کنیم و به عنوان مدیران و خدمتگزاران مردم با اعتقادی راسخ در راستای مسجد محوری حرکت کنیم تا بتوانیم مردم را به سمت باورپذیری سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه هیئت امنا باید از نگاه سنتی به سمت ایجاد جذابیت در مساجد حرکت کند، تأکیدکرد: با توجه به اینکه از صدر اسلام مسجد محور همه موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… بود، این فضا بایددر مساجد ایجاد شود و این مستلزم همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری‌ها، مجموعه مردم نهاد به ویژه اوقاف و… است.

فرماندار شهرستان نور با اشاره به نقش بسیج و پایگاه مقاومت در مساجد بیان‌کرد: حضور روحانیت در هر محله با نگاه محل محور سبب کاهش بزه و رشد ارزش‌هاست.

این مسئول با اشاره به اهمیت تولید محتوای مناسب در جنگ رسانه‌ای افزود: باید در جنگ رسانه با حرکت منسجم و بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم توان مقابله با دشمن را افزایش دهیم.

پولادی با اشاره به امر به معروف تأکید کرد: برای امر به معروف باید پایبند به مسائل شرعی باشیم تا بتوانیم رفتار، گفتار و کردار خود را مدیریت کنیم و تذکرات اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت جذابیت نمازخانه‌ها در پمپ بنزین‌ها، تفرجگاه‌ها و… افزود: مساجد و نمازخانه‌ها در دولت اسلامی باید بهسازی، نوسازی و تجهیز کامل شود و برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … در مساجد برگزار شود.

عبدالصالح اکبرپور دادستان شهرستان نور نیز در این مراسم با اشاره به تأکیدات رهبری در خصوص مساجد اظهارکرد: مسجد علاوه بر جایگاه عبادت، محل تجمع و تصمیم گیری است و با توجه به جذابیت‌ها در فضای مجازی و… باید با خلاقیت در حوزه جذابیت مساجد و نمازخانه‌ها برنامه‌ریزی کرد و تفرجگاه‌ها و ساحل باید برای برپایی نماز آماده‌سازی شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ شهریور, ۱۴۰۲

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو