زمان انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۴ -

نخل طلا یا نخل سیاست؟

جشنواره کن، تریبونی برای پروژه‌های ضدایرانی است

فارغ از تمامی حاشیه‌های جایزه نخل طلای جشنواره کن به فیلم یک تصادف ساده، سوال اینجاست که آیا اساساً این فیلم را می‌توان نماینده ایران دانست و یا نماینده مخالفین ایران؟ فیلمی باعوامل ایرانی، اما رویکردی و پیامی ضد ایرانی.

جشنواره کن، تریبونی برای پروژه‌های ضدایرانی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» به نقل از راه دانا؛ جشنوارهٔ کن، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای جهان در حوزهٔ سینماست که از سال ۱۹۴۶ تأسیس شده و در این سال‌ها یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهان بوده‌ است. آنچه در مورد جشنوارهٔ کن مهم است، کارکرد این جشنواره نسبت به جشنواره‌های مشابه، از جمله اسکار است. در جشنوارهٔ اسکار، بُعد سرگرمی یک اثر اهمیت دارد، در حالی‌ که در جشنوارهٔ کن، آنچه در اولویت است، جنبهٔ هنری و ساختار هنری یک اثر است.جایگاه جشنوارهٔ کن در سینمای جهان به‌قدری بلند است که آثاری که در این جشنواره موفق به کسب جایزه و عناوین برتر می‌شوند، جزو برترین‌های تاریخ سینمای جهان و هر کشور خواهند بود. به دلیل همین اعتبار جهانی، فیلم‌سازان، کارگردانان و بازیگران سینما در همهٔ کشورها و در همهٔ اعصار تلاش می‌کنند تا به‌واسطهٔ حضور در این جشنواره و کسب عناوین برتر، در تاریخ سینما ماندگار شوند.سابقهٔ کسب اولین جایزهٔ نخل طلا که به‌نوعی مهم‌ترین جایزهٔ این فستیوال به‌شمار می‌آید، برای ایرانیان به سال ۱۹۹۷ و حضور عباس کیارستمی برای کارگردانی فیلم «طعم گیلاس» بازمی‌گردد. جایزه‌ای که به‌زعم منتقدین سینما، نمایندهٔ ایران به‌لحاظ هنری مستحق دریافت آن بود.دومین نخل طلای جشنوارهٔ کن برای ایرانیان نیز به دورهٔ اخیر این جشنواره، یعنی کن ۲۰۲۵ مربوط است؛ جایی که جعفر پناهی برای فیلم سینمایی «یک تصادف ساده» موفق به کسب آن شد. اما دریافت دومین جایزهٔ نخل طلای کن توسط جعفر پناهی با حواشی بسیاری همراه بود، تا جایی که به‌جز واکنش علاقه‌مندان به سینما، منتقدین و سینماگران، واکنش وزارت خارجهٔ ایران را نیز برانگیخت. واکنش‌هایی که همگی در یک جمله مشترکند: این جایزه بیش از آن‌که یک جایزهٔ هنری و مختص سینمای ایران باشد، سیاسی و ضد جمهوری اسلامی است.مخالفان جایزهٔ نخل طلای فیلم «یک تصادف ساده» معتقدند آثار پناهی، فارغ از کیفیت هنری و کارکرد سینمایی، به سبب سوابق سیاسی و مخالفت او با جمهوری اسلامی، مورد توجه جشنواره‌های خارجی قرار می‌گیرد. این در حالی‌ست که این فیلم را اساساً نمی‌توان نمایندهٔ سینمای ایران دانست، چرا که نه به‌عنوان نمایندهٔ سینمای ایران، بلکه به‌عنوان محصول یک شرکت فیلم‌سازی مستقر در پاریس تولید شده و متقاضی حضور در جشنوارهٔ کن شده‌ است. تهیه‌کنندگان فیلم هم ایرانی نیستند و پخش بین‌المللی آن را شرکت معتبر «ممنتو» در فرانسه، که پیش‌تر توزیع آثاری از اصغر فرهادی را نیز برعهده داشته، انجام داده است. فیلم مراحل تصویربرداری را به‌صورت چراغ‌خاموش در ایران سپری کرده و مراحل پس‌تولید آن در فرانسه به‌سرانجام رسیده‌ است. بنابراین، این فیلم را نمی‌توان نمایندهٔ سینمای ایران به‌معنای مرسوم دانست.از جمله منتقدین سینما که به این جایزه واکنش نشان دادند، می‌توان به آرش فهیم اشاره کرد. وی در خصوص ضعف کیفیت هنری «یک تصادف ساده» گفت: فارغ از این‌که فیلم‌های پناهی از نهادهای نظارتی ایران مجوز می‌گیرند یا نه، باید توجه کرد که آثار او نه سینمایی‌اند و نه دارای هویت ایرانی. این منتقد سینما، آثار جعفر پناهی را صرفاً جشنواره‌پسند و سیاسی دانسته و گفته‌ است: جعفر پناهی فیلم‌سازی جشنواره‌ای‌ است؛ فیلم‌سازی که آثارش در ایران مخاطب ندارند و صرفاً برای ارسال به جشنواره‌های خارجی ساخته می‌شوند. فیلم‌های جعفر پناهی دقیقاً آثاری «کنیزه» هستند که صرفاً به سفارش کن ساخته می‌شوند و هیچ نسبتی با فرهنگ، هنر و مردم ایران ندارند.

بر کسی پوشیده نیست که سبک فیلم‌سازی جعفر پناهی با آنچه مورد پسند ذائقه و سلیقهٔ سینمای غرب است، متفاوت است و فاصلهٔ بسیاری با استانداردهای جهانی دارد و همین موضوع، بر مغرضانه و سیاسی بودن جایزهٔ نخل طلا به یک اثر ضعیف سینمایی، صحه می‌گذارد.

این‌که عوامل این فیلم در روز اکران و در مراسم فرش قرمز، با ظاهری نامتعارف و متضاد با قوانین جمهوری اسلامی حاضر می‌شوند و صفحهٔ منتسب به جشنوارهٔ کن نیز با انتشار تصاویر این مراسم، در معرفی فیلم می‌نویسد: «فیلمی که معنی آزادی در ایران را زیر سؤال می‌برد»، بر همگان روشن می‌کند که مسئولین جشنواره چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

اما حاشیه‌های فیلم «یک تصادف ساده» به زیر سؤال بردن قوانین حجاب روی فرش قرمز کن محدود نمی‌شود و اوج حاشیه‌ها را در سخنرانی جعفر پناهی پس از دریافت جایزهٔ نخل طلا شاهد بودیم. سخنانی که طی آن، پناهی با اشاره به دوران زندان، بر اهمیت اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات برای دستیابی به آزادی و کرامت انسانی در ایران تأکید کرد و گفت: «به امید این‌که به روزی برسیم که کسی به ما نگوید چه بکن و چه نکن، چه بپوش و چه نپوش، و این‌که چه چیزی بسازیم و چه نسازیم.» و پس از او، ژولیت بینوش، رئیس هیأت داوران جشنوارهٔ کن، دلیل اهدای نخل طلا به این فیلم را برخاستن آن از «بستر مقاومت و بقا» عنوان کرد و آن را نمادی از «امید و ضرورت» در دنیای امروز دانست.

وزیر خارجهٔ فرانسه، ژان‌نوئل بارو نیز در اقدامی بی‌سابقه، در پیامی در شبکهٔ اجتماعی ایکس، کسب نخل طلا توسط پناهی را نشانه‌ای از «مقاومت در برابر سرکوب» جمهوری اسلامی و «امیدی برای همهٔ مبارزان آزادی» در جهان توصیف کرد و همین امر واکنش وزارت خارجهٔ ایران و احضار کاردار فرانسه در تهران را در پی داشت. در پی این اقدام وزیر خارجهٔ فرانسه، محمد تنهایی، رئیس ادارهٔ دوم غرب اروپای وزارت خارجه، اظهارات بارو را «مداخلهٔ آشکار در امور داخلی ایران» و اقدامی «تحریک‌آمیز» توصیف کرد و خواستار توضیح رسمی دولت فرانسه شد.

او همچنین پاریس را به «سوءاستفاده» از فرصت میزبانی یک رویداد سینمایی برای پیشبرد «اغراض سیاسی» متهم کرد و دولت فرانسه را فاقد «صلاحیت اخلاقی برای طرح ادعاهای حقوق بشری» دانست.
اما حاشیه‌های فیلم «یک تصادف ساده» و جایزهٔ نخل طلای جشنوارهٔ کن حتی پس از بازگشت عوامل این فیلم به تهران نیز ادامه داشت؛ آن‌جا که عده‌ای از سینماگران و دوستان جعفر پناهی، بدون حجاب و رعایت شئونات اسلامی، به استقبال از عوامل این فیلم رفته و حواشی جدیدی را برای آن رقم زدند.

فارغ از تمامی حاشیه‌های جایزهٔ نخل طلای جشنوارهٔ کن به این فیلم، سؤال این‌جاست که آیا اساساً این فیلم را می‌توان نمایندهٔ ایران دانست یا نمایندهٔ مخالفین ایران؟ فیلمی با عوامل ایرانی، اما رویکردی و پیامی ضدایرانی.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ خرداد, ۱۴۰۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو
مصاحبه و گفتگو
  • گزارش تصویری