زمان انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ -

آیت الله آملی لاریجانی:

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر در ایران مضحک است

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در محکوم کردن ایران به نقض حقوق بشر اشاره کرد و گفت: واقعا برای کشوری مانند آمریکا که داعیه حقوق بشری دارد، این موضوع مضحک است.

به گزارش سرای نور؛آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح دوشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: توسعه هرچه بیشتر وحدت میان حوزه و دانشگاه و ارتقاء همکاری های علمی و نظری به تقویت نظام جمهوری اسلامی منتهی می شود.

رئیس قوه قضاییه حوزه و دانشگاه را دو نهاد موثر و بسیار مهم در جامعه اسلامی توصیف کرد و با تاکید بر اشتراکات فراوان این دو نهاد گفت: حوزه و دانشگاه به لحاظ مباحث علمی وتحقیقاتی، دغدغه ها و خطراتی که آنها را تهدید می کند دارای مشترکاتی هستند که با تعامل و تفاهم بیشتر می توانند زمینه های مشترک را به منظور اثربخشی بیشتر افزایش دهند.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: اکنون روشن است که مباحث علمی در رشته های مختلف علوم انسانی و حتی علوم تجربی دارای پیش فرض هایی است که از بیرون این رشته‌های علمی اخذ می‌شوند. تلائم این پیش فرضها با معارف دینی، برای مؤمنان و خصوصاً محققان مؤمن، یک دغدغه‌ اساسی است. حوزه‌های علمیه می‌توانند در اکتشاف معارف دینی به محققان رشته‌های مختلف کمک کنند.

وی، شناخت نظام جمهوری اسلامی و آشنایی با ساختارهای سیاسی و اجتماعی آن که برآمده از ارزش های دینی است از سوی دانشگاهها ضرورتی دیگر برای افزایش تعامل دانشگاهها و حوزه ها برشمرد و تاکید کرد: شناخت ساختارهای نظام اسلامی برای همه افراد ضروری است اما به طریق اولی برای کسانی که با علم و معرفت سر و کار دارند ضروری تر است تا با شناخت نقاط قوت، پیش فرض ها و نقاط آسیب‌پذیر جامعه و نظام اسلامی بتوانند راهها و بسترهای نفوذ را ببندند.

رئیس دستگاه قضا تعامل و تفاهم میان حوزه و دانشگاه را سد محکمی در مقابل نفوذ دشمنان در ارکان نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: به تعبیر حضرت امام(ره) در پیام به اولین دوره مجلس خبرگان رهبری، دشمنان از طریق ایادی خود در داخل همواره درصدد ایجاد لغزش و نفوذ در میان ارکان کشور هستند و این تعابیر و تذکر حضرت امام(ره) در آن زمان بسیار مهم است و نشان می دهد که مخالفان جمهوری اسلامی ایران همواره چشم طمع به این نظام دوخته اند.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: افزایش همکاری علمی، نظری و عملی میان حوزه و دانشگاه موجب بصیرت افزایی خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به موضعگیری اخیر مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد و افزود: ادعاهای حقوق بشری از کشوری مانند آمریکا مضحک است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته مردم سالاری را به تمام معنا حتی در اوج تحریم ها و جنگ تحمیلی اجرا کرده است و در مقابل درکشوری مانند عربستان هیچگاه حکومت بر مردم‌سالاری استوار نبوده است. اما حقوق بشر آمریکایی ایران را ناقض حقوق بشر می‌داند و از کشوری مثل عربستان به تمام معنا حمایت می‌کند. کشوری که نسبت به همسایه خود یمن مرتکب جنایات جنگی شده است.

رئیس قوه قضاییه تبعیض نژادی و بی احترامی به حقوق اقلیت ها، سیاه پوستها و مسلمانان در آمریکا را کاملا واضح و آشکار دانست و گفت: آنچه از سوی آمریکا به عنوان حقوق بشر مطرح می شود توحش و بربریتی است که به آن  رنگ و لعاب حقوق بشری زده اند.

آیت الله آملی لاریجانی، اتکای جمهوری اسلامی ایران به حضور همیشگی مردم را رمز بقا و اقتدار کشور دانست و تاکید کرد: بحمدالله جمهوری اسلامی ایران با امنیت ترین و مقتدرترین کشور منطقه است؛ غربی ها از همین اقتدار می ترسند و مسائلی را مطرح می کنند که با واقعیت سنخیتی ندارد و قصد دارند حقوق بشری با پیش فرض های خود را به ما تحمیل کنند که البته به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.

رئیس قوه قضاییه حقوق بشر مورد قبول جمهوری اسلامی ایران را برگرفته از مبانی دین اسلام اعلام کرد و گفت: ما حقوق بشری را قبول داریم که در آن حقیقت انسانی میان زن و مرد یکسان است و فرقی میان سفید و سیاه و عرب و عجم قائل نیست.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت و اهمیت مشارکت همگانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و تاکید بر لزوم عمل به وظایف در چارچوب موازین منطقی و قانونی افزود: هر کسی باید در خصوص انتخابات در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کند و باید از پرداختن به مقوله انتخابات در چارچوب قانون استقبال کنیم.

رئیس دستگاه قضا برخی اقدامات رسانه ای درخصوص انتخابات را ناصحیح دانست و تصریح کرد: گاهی رسانه ها به حرف هایی دامن می زنند که صحیح نیست؛ از آن جمله سخنان بی پایه ای است که درباره نظارت مجلس خبرگان بر رهبری و نهادهای زیرمجموعه ایشان مطرح می شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «برخی افراد، آرزوها و توقعات غیرقانونی خود را که ربطی به قانون اساسی ندارد مطرح می کنند» «نظارت مجلس خبرگان بر رهبری» را سخنی نادرست و غیرقانونی اعلام کرد و گفت: در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم.

رئیس قوه قضاییه به مواد ۱۰۷، ۱۰۸،۱۰۹،۱۱۰ و ۱۱۱ قانون اساسی و اصل ۵ آن درباره شرایط، صفات و ویژگی های رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مطابق قانون اساسی تشخیص دارا بودن شرایط رهبری و یا فقدان این شرایط بر عهده خبرگان رهبری است و طبیعی است که مقوله تشخیص از نظارت جداست و این دو تلازمی با هم ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه «متاسفانه گاهی از قول برخی افراد و شخصیت‌ها چنین حرف ها و چنین توقعاتی را می نویسند و مطرح می کنند؛ که انتظارش نمی‌رود چون علی‌القاعده باید به نص قانون اساسی واقف باشند» افزود: نظارت مجلس خبرگان بر رهبری مانند این است که بگوییم که افراد در مقام تقلید از مراجع، چون باید شرایطی همچون (اعلم بودن یا مجتهد مطلق بودن) یا عدالت را در مرجع تقلید احراز کنند، پس بر وی نظارت  دارند! سخنی که بطلان آن روشن است. چون  وظیفه مقلد تشخیص ویژگی ها و صفات مرجعیت است. خلاصه آنکه آنچه در قانون اساسی آمده است «تشخیص» صفاتی خاص یا فقدان آن در رهبری است و تشخیص، تلازمی با نظارت ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی از رسانه ها خواست از مطرح کردن مباحث خالی از استناد و فضا‌سازی‌های ناسالم در آستانه برگزاری انتخابات پرهیز کنند تا انتخاباتی پرشور با مشارکت قشرهای مختلف مردم  و در فضایی سالم برگزار شود.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی گزارش رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در خصوص دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها ارائه شد

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۳ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو