زمان انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۵ -

جهان امروز تشنه آموزه‌های پیامبر(ص) است/ اهمیت «محبت» در اسلام

حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند و کامل کننده دینی بود که بر گذشت، رأفت، مهربانی و صلح تأکید بسیار دارد و جهان امروز نیازمند آموزه‌ها و دستورات ایشان است.

به گزارش سرای نور؛بیش از ۱۴۰۰ سال از دوران آخرین رسول مهربانی می‌گذرد؛ پیامبر خوبی و اخلاق، پیامبری که خداوند در رسای وی آیه «وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاّ رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ» را نازل کرد، محمدی که رحمت للعالمین بود. پیامبری که خداوند وی را اسوه حسنه نام گذاشت «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»، پیامبری که یهود، نصارا، مسلمان و مسیحی را در کنار یکدیگر به صلح و آرامش دعوت می‌کردند، پیامبری که آخرین رسول بود تا صلح و مهربانی و اخلاق مکرم و دین برجای مانده اسلام، برای اهالی زمین ماندگار شود.

اما امروز و بعد از سال‌های سال در گوشه و کنار این دنیا آن‌چنان انسان‌ها به جان یکدیگر افتاده‌اند که صلح و آرامش به رؤیایی برای جهان تبدیل شده است و بدتر از آن شاید این باشد که افرادی در زیر سایه نام رسول مهربانی و با عنوان پیروی از اسلام محمد(ص) دیگر مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند و حتی ریختن خون آن‌ها را حلال می‌دانند آن هم پیروان محبوب‌ترین، عزیزترین و نزدیک‌ترین فرد به خداوند را؛ کسی که محمد امین و مکارم اخلاق الهی بود.

اخلاق و ادب پیامبر(ص)

در این رابطه عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، هدف از بعثت انبیا و رسول خدا(ص) را دعوت به خداوند و دوری از طاغوت می‌داند چیزی که در قرآن کریم هم بدان اشاره شده است.

آیت الله سید محمد غروی در ادامه به آیه «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ» اشاره می‌کند؛ آیه‌ای که به گفته این استاد حوزه علمیه قم در آن آمده است که رسول خدا(ص) نسبت به مؤمنین مهربان و رئوف بود.

پیامبر(ص) از لحاظ اخلاقی حتی به کسانی که به وی آزار می‌رساندند مهربان بودند

وی ادامه می‌دهد: در جایی دیگر از قرآن کریم به «نرم خویی» پیامبر(ص) اشاره دارد آنجا که می‌گوید «اگر تندخو بودی و قلب سختی داشتی مردم به سمت تو گرایش پیدا نمی‌کردند» و این نشان می‌دهد که پیامبر اکرم(ص) دارای آن‌چنان اخلاق نیکو بودند که توانستند مردم را گرد خود جمع کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید دارد که پیامبر(ص) از لحاظ اخلاقی حتی به کسانی که به وی آزار می‌رساندند مهربان بودند و با گذشت رفتار می‌کردند و حتی در موقع بیماری به عیادت آن‌ها می‌رفتند و این اخلاق و ادب بود که باعث می‌شد حضرت محمد(ص) برترین بندگان خداوند باشد.

اسلام دین مهربانی و صلح است

وی با اشاره به اینکه برخی در زیر سایه پیروی از پیامبر(ص) جنایت‌های بیشماری را رقم می‌زنند بر این نکته تأکید کرد که درست است در اسلام به جهاد اشاره شده اما از ارکان آن و اینکه باید با چه کسانی جهاد شود هم سخن به میان آمده است.

آیت الله غروی اسلام را دین رأفت و مهربانی و صلح معرفی می‌کند که عده‌ای به نام آن دست به کشتار فجیعی می‌زنند که در هیچ جای دین مبین اسلام دستوری برای آن وجود نداشته و در سیره پیامبر(ص) هم وجود ندارد و حتی ظلم به انسان‌ها هم مورد مذمت قرار گرفته است.

افرادی که دست به جنایت‌های دهشتناک می‌زنند ابزار دست دشمنان هستند تا از طریق سیلی خوردگان از اسلام اهداف آن‌ها را پیاده کنند

وی بیان می‌کند: آنچه که امروز تکفیری‌ها انجام می‌دهند بر اساس آموزه‌هایی است که به آن‌ها داده شده و در تخیل آن‌ها پرورش یافته است و آن‌ها بدون تعقل در آن و به راحتی آن را پذیرفته‌اند و به آن عمل می‌کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در ادامه بر این موضوع تأکید می‌کند که آنچه امروز در جهان اسلام در حال رخ دادن است در سایه حضور دشمنان اسلام است و افرادی که دست به جنایت‌های دهشتناک می‌زنند ابزار دست دشمنان هستند تا از طریق سیلی خوردگان از اسلام اهداف آن‌ها را پیاده کنند.

رحمت پیامبر اکرم(ص)

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم نیز، به ویژگی «رحمت للعالمین» بودن پیامبر(ص) برای انسان‌ها اشاره می‌کند، رحمتی که تنها اختصاص به دوران و زمان پیامبر نداشت بلکه همچنان در جهان و برای تمام انسان‌ها باقی و جاری است.

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم اظهار داشت: در زمان رسول الله(ص)، یهودی و مسلمان و مسیحی در سایه رفتار محبت آمیز و رحمت و اخلاق مکرم حضرت محمد(ص) در کنار یکدیگر به خوبی زندگی می‌کردند، ویژگی که باید در تمام عصرها و دوران‌ها همچنان حفظ می‌شد.

وی در ادامه با تبیین شرایط کنونی دنیا بر این نکته تأکید دارد که امروز جهان تشنه و مشتاق آموزه‌های پیامبر است اما متأسفانه جنبه غضب و خشونت پیامبر(ص) توسط افراطیون تبلیغ شده است و این موجب شده تا بحث اسلام هراسی بر پایه تفکرات تکفیری‌ها در جهان شکل بگیرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در ادامه بر این موضوع تأکید کرد که اگر بخواهیم پیامبر اکرم(ص) را برای مردم دنیا تبیین کنیم چیزی جز رحمانیت و اخلاق وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای شناخت پیامبر باید اهل بیت(ع) را شناخت و برای ارتباط با جهان خارج باید پیامبر(ص) را آن‌گونه معرفی کرد که در قرآن کریم بدان اشاره شده و اهل بیت(ع) اشاره داشته‌اند.

بر اساس آنچه گفته شد سیره رسول الله چیزی جز رأفت و مهربانی و محبت نیست و قطعاً آنچه امروز در زیر پرچم این آخرین فرستاده در حال رخ دادن است چیزی نیست که در اسلام واقعی وجود داشته است و کج فهمی‌ها و دین گریزی‌ها و چهره‌های مسلمان نما سعی داشته‌اند تا بر اساس آنچه تعریف خود از اسلام است به جنگ با مؤمنین بروند اما «و بشر الصابرین» خداوند در راه است.

منبع: مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو