زمان انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ -

معاون فرماندارشهرستان نور:

سهم ۳۵۹ میلیون تومانی شهرستان نور از اعتبارات مشاغل خانگی

سعید یزدانی گفت: با تخصیص بیش از11میلیاردتومان اعتبار به استان مازندران برای حمایت از مشاغل خانگی سهم تخصیص به شهرستان نور359 میلیون تومان بود که این سهم بسیار ناچیزاست.

به گزارش خبرنگار سرای نور؛سعید یزدانی معاون فرماندار نور بیان داشت: عدم تحقق هزینه های تخصیصی در بخش اشتغال خانگی و عدم نظارت دقیق دستگاه های اجرایی پس از دریافت اعتبارات اشتغال، سبب شد تا برنامه ها در این بخش تحقق پیدا نکند.

یزدانی افزود: دولت در ایجاد حمایت مشاغل خانگی ۷ هدف را دنبال می کند که مهمترین بخش در اشتغال ، ایجاد اشتغال در روستا ها با حداقل اعتبارات است وبا توجه به تنوعی که در نوع فرصت های شغلی و مشاغل خانگی است می طلبد همت بیشتری دراین زمینه داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به این درحال حاضربخشی از کارها از طریق فناوری اطلاعات انجام می شود اظهار داشت : این شغل نیاز به فضای گسترده ندارد و بخشی از سفارشات به وسیله خانواده ها می توان انجام داد که در برخی شهرها و روستاها در حال انجام است و ما باید این را به صورت یک فرهنگ برای خانواده ها نهادینه کنیم که مشاغل خانگی چه محاسنی به همراه دارد.

سعید یزدانی در مورد افزایش سرمایه گذاری و نرخ اشتغال در روستا ها اظهارداشت : سرمایه گذاری در روستا بیشتر در بخش کشاورزی، دامداری ،حوزه های زیر مجموعه های کشاورزی و صنایع وابسته به کشاورزی بوده اما در این زمان علاوه بر حمایت از کشاورزی و زیر مجموعه بخش کشاورزی از بخش های غیر از کشاورزی هم می توان حمایت کرد تا به نوعی با ایجاد فرصت های شغلی در روستاها سبب افزایش درآمد در روستا شویم.

وی گفت: با اجرای این طرح ها و ایجاد مشاغل خانگی بخش اعظمی از مهاجرت های روستا به شهر متوقف و روستایی با امیدواری بیشتر می تواند در روستا بماند زیرا با فرصت شغلی و درآمدی که کسب می کند می تواند حداقل امکانات را با حداقل دغدغه به دست بیاورد، و با این کار می توان به مهاجرت معکوس یعنی از شهر به روستا و افزایش جمعیت روستا نیز کمک شایان نمود.

معاون فرماندار نور در مورد پیوند اشتغال و خانواده گفت: مشاغل روستایی یکی از پایگاهایی است که می تواند پیوند و استحکام خانوادگی بین مشاغل و خانواده را ایجاد کند و خانواده را به سمتی هدایت کند که به عنوان اشتغال اجتماعی خانواده و نهاد اجتماعی در کنار هم قرار بدهد و سبب افزایش امیدواری در زندگی روستایی شود.

وی افزود: متولیان مشاغل خانوادگی باید خانواده های نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره) و بهزیستی و همچنین خانواده های غیر تحت پوشش و نیازمند در روستا ها را شناسایی کنند، تا بخشی از درآمد این خانواده ها از طریق مشاغل خانگی تأمین وخانواده های نیازمند بتوانند استقلال مالی پیداکنند و از کفالت نهادهای حمایتی خارج شوند.

یزدانی گفت: ما برنامه مناسبی برای این خانواده ها تنظیم نکردیم ،بسیاری از خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست که با توجه به شرایط زندگی شان می توانند با حداقل درآمد ،زندگی را ادامه بدهند، ما می توانیم با ایجاد مشاغل خانگی ،در آمد، فرصت های شغلی جدید و حمایت، مشکل بخشی از آنها را رفع کنیم.وی گفت : ما نتوانستیم آن چیزی که به عنوان سرمایه اشتغال در روستاها ست را مدیریت کنیم . زمین های کشاورزی را قطعه قطعه کردیم و ساختیم و فضای اشتغال و فرصت شغلی از بین رفت.

یزدانی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مازندران جمعیت روستایی و شهری با نسبت ۵۰ درصد برابر است اما در شهرستان نور ۶۵ درصد جمعیت روستایی و ۳۵ درصد جمعیت شهری داریم و بر اساس آمار دستگاه های متولی و اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میزان بیکاری در شهرستان نور ۱۳٫۵ درصد است که با توجه به اینکه روستا خود محل تولید و اشتغال است بیشترین درصد بیکاری در روستا ها است.

معاون فرماندار نوربیان داشت: باید با شناسایی فضا و ظرفیت روستا ها، شغل هایمان را بومی کنیم و با توجه به فرصت های بومی گری، آن را تقویت کنیم . بسیاری از دستگاه ها می توانند این تولیت رابر عهده بگیرند و این فضارا تقویت کنند، تا بخشی از مشاغل خانگی و روستایی را احیاء کنیم و سبب کاهش بیکاری و درپی آن کاهش آمار طلاق ، اعتیاد و آمار نابهنجار های اجتماعی شویم.

یزدانی درپایان با اشاره به تخصیص بیش از۱۱میلیاردتومان اعتبار به استان مازندران برای حمایت از مشاغل خانگی افزود:سهم تخصیص به شهرستان نور۳۵۹ میلیون تومان بود که این سهم با شرایط شهرستان، بسیار ناچیزاست.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ دی, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو