زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ -

ایران کشور کارمندپرور/ از هر ۲۶ ایرانی یکی کارمند دولت است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آمار‌ها در ایران به ازای هر ۲۶ تا ۲۸ نفر یک کارمند دولت و در دنیا به ازای هر ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر یک کارمند دولت وجود دارد.

سرای نور؛عبدالرضا عزیزی ضمن اشاره به اینکه در دنیا به ازای هر ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر یک کارمند دولت وجود دارد، افزود: ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت دو میلیون ۵۵۰ هزار نفر کارمند دارد در صورتیکه ژاپن با ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵۰ هزار نفر کار‌مند است.

وی همچنین با بیان اینکه در ایران برخلاف سایر کشورهای جهان همه علاقه به کار دولتی دارند، اظهار داشت: افزایش نرخ بیکاری در جامعه ناشی از چنین نگرش و تفکر نادرستی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توسعه فرهنگ کار و گرایش به شغل‌های غیردولتی در کشور تاکید کرد و گفت: جمعیت جویای کار کشور هنوز طبق یک فرهنگ قدیمی تمایل به کار در دستگاه‌های دولتی و استخدام در این مراکز را دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ کار در رفع معضل بیکاری جامعه بسیار نقش آفرین است، افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی باید با ایجاد بنگاه، موسسه و … علاوه بر خود زمینه اشتغال افراد بیکار دیگر را نیز فراهم کنند.

عزیزی با اشاره به این جمله که متاسفانه امروز کشور با خیل عظیمی از لشکر بیکاران به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی مواجه است، اضافه کرد: بدون شک نهادینه شدن فرهنگ کار در کنار آموزش و تخصص می‌تواند تا حدود زیادی معضل اشتغال در کشور را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مشاغل دولت در ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان بسیار حائز اهمیت است، گفت: اشتغال افراد بازنشسته در بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی با وجود معضلی بزرگ تحت عنوان بیکاری در جامعه دیگر موضوعیت ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم افزود: جوانان بسیاری امروز با وجود تحصیلات دانشگاهی بالا بیکار و در جستجوی شغل هستند که این بیکاری می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در جامعه به همراه داشته باشد.
وی در پایان یادآورشد: کار و اشتغال از بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق طبیعی و در عین‌حال ضروری‌ترین حق قانونی هر انسانی تلقی می‌شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو