زمان انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ -

ارزش هر قلم به پیام آن است

ارزش هر قلم به پیام آن است، کلام و نوشته، رابط نویسنده و خواننده است، پس می‌تواند عامل همدلی یا زمینه‌ای برای انحطاط باشد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

توجه به قلم در کشور ما زمینه‌ای طولانی دارد، در ایران باستان، پاسداشت قلم یکی از آئین‌هایی بود که برای آن وقت می‌گذاشتند و روز پاسداشت برگزار می‌کردند.
امروز تا نما از قلم می‌آید چشم‌ها به سوی خبرنگاران می‌چرخد، چرا که خبرنگاران اسلحه‌ای به نام قلم دارند و با وجود این ابزار است که می‌توانند تاثیرگذار باشند.

بهمن فاطمی شاعر و نویسنده در گفت‌و‌گو با سرای نور، با اشاره به اینکه قلم و کاغذ مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار ذخیره‌سازی اطلاعات است، اظهار کرد: هر چند امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی جایگاه قلم در تاثیر قرار گرفته است اما هنوز هم منبع اصلی ذخیره اطلاعات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قلم شکسته بر قوی‌ترین حافظه‌ها موثرتر است، تصریح کرد: در اهمیت قلم باید چنین گفت که در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا(ص) با پروردگار سخن از قلم به میان می‌آید.

این شاعر و نویسنده با اشاره به اینکه با سیری در زندگی پیامبر و امامان می توان توجه و تلاش عملی به نوشتن را از متن سیره آنان دریافت، خاطرنشان کرد: قلم سه ویژگی مهم «باقی، دقیق و عمیق» بودن را در خود دارد که این امر بر اهمیت آن می‌افزاید.

فاطمی با بیان اینکه سوگند خداوند به «قلم» و «نوشته»، قلم را قداست و نوشتن را حرمت بخشیده است، اظهار کرد: ارزش هر قلم به پیام آن است.

امیرحسین زارع فعال رسانه‌ای در گفت‌و‌گو با سرای نور، با اشاره به اهمیت قلم و پاسداشت این روز، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی، مسأله قلم و نویسندگی، از موقعیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه امروز خبرنگاران به واسطه قلمی که در اختیار دارند باید به خوبی از آن پاسداری کنند، تصریح کرد: برخی از خبرنگاران با غرض‌ورزی و برخی برای چاپلوسی قلم‌فرسایی می‌کنند که ارزش این عنصر مهم را زیر سوال می‌برند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه امروز بسیاری از مسئولان برای قلم ارزش قائل نمی‌شوند، افزود: در مباحث سیاسی نیز از قلم می‌توان برای ایجاد وحدت و مقاومت بهره برد و امروز این موارد قابل درک است.

وی با اشاره به اینکه ارزش و کرامت قلم بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم به آن بسنده کنیم، گفت: قلم، زبان عقل، معرفت، احساس انسان‌ها، بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

به گزارش سرای نور، اصحاب قلم و نوشتن، می‌توانند نسل‌هایی را در سراشیبی‌های انحراف به سقوط بکشانند یا تعالی و رشد ملت‌هایی را رقم بزنند.

کلام و نوشته، رابط نویسنده و خواننده است، پس می‌تواند عامل همدلی یا زمینه‌ای برای انحطاط باشد.

زمان انتشار: ۱۴ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو