زمان انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

بیشتر روغن مصرفی کشور پالم است

مجری طرح دانه‌های روغنی اعلام کرد کل روغن مصرفی کشور تراریخته نیست بلکه بسیاری از آن پالم (نخل) است.

به گزارش سرای نور؛ علیرضا مهاجر بسطامی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بخش اعظمی از واردات روغن و دانه‌های روغنی از کشورهای برزیل و آرژانتین صورت می‌گیرد، آیا این بدان معنی است که تمام روغن مصرفی کشور تراریخته است، گفت: خیر بخش اعظم تراریخته نیست، بلکه بخش قابل توجهی از روغن مصرفی پالم است.

مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه کیفیت دانه‌های روغنی وارد شده از کشورهای برزیل و آرژانیتن چگونه است،‌گفت: دانه‌ روغنی و سویایی که در این کشور کشت می‌شود، به دلیل بعد مسافت و همچنین مدت زمان طولانی ماندن آنها در بنادر تا به صنایع روغن‌کشی برسد، تا حدودی کیفیت خود را از دست می‌دهد.

وی افزود:قطعا هر روغنی که در داخل کشور تولید کنیم با توجه به کوتاه‌تر شدن فاصله تولید تا تبدیل محصول به روغن از کیفیت بیشتری برخوردار است‌.

مهاجر بیان داشت: محصولات کشاورزی تولید داخل به دلیل شرایط آب و هوایی کیفیت بالاتری دارد.

وی همچنین در ادامه در مورد تراریختگی دانه‌های روغنی وارداتی گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تولید محصولات تراریخته دو بحث جدا از هم دارند که اتحادیه اروپا معتقدند، چون هنوز ثابت نشده که مصرف محصولات تراریخته برای بشر ضرر و زیان دارد یا از مصرف خودداری می‌کنیم یا در صورت مصرف با برچسب‌گذاری روی کالا نوع محصول را به اطلاع مصرف‌کنند، می‌رسانیم.

وی افزود: اما کشورهای آمریکا، کانادا و برزیل که بیشترین تولید محصول تراریخته را در دنیا دارد، ادعایشان بر این است که هنوز ثابت نشده که این محصولات ضرر دارد، پس تولید می‌کنیم.

مشاور وزیر در ادامه به مشوق‌های اتخاذ شده در وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: در این راستا و برای جلوگیری از مشکلات کشاورزان شرکت بازرگانی دولتی متولی خرید دانه‌های روغنی و همچنین پرداخت پول آن به کشاورزان شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی در ادامه به دومین مشوق تولید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: امسال بالاترین افزایش نرخ خرید تضمینی در کلزا صورت گرفت، تا جاذبه برای کشت ایجاد شود.

مهاجر همچنین اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای تولید دانه‌های روغنی و ادوات مورد نیاز آن را یکی دیگر از مشوق‌های تولید دانه‌های روغنی در سال جاری عنوان کرد و گفت: بدین ترتیب مقرر شد تا مبلغ ۵۰ درصد از خرید ادوات کشاورزی مورد نیاز این بخش به صورت یارانه به کشاورزان پرداخت و ۵۰ درصد باقیمانده آن از طریق تسهیلات ۱۲ درصدی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: همچنین پرداخت حق بیمه محصولات کشاورزی بر تولید دانه‌های روغنی امسال توسط وزارت جهاد پرداخت می‌شود، زیرا کشاورزان قدرت پرداخت حق بیمه را ندارند و با این اقدام محصول آنها در مقابل حوادث طبیعی تضمین می‌شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی به پنجمین مشوق در راستای افزایش تولید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: بذر مورد نیاز کشت سال‌های ۹۵ و ۹۶ توسط وزارت کشاورزی تهیه شده و به موقع در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد از هزینه تهیه بذر دانه‌های روغنی برای کشاورزان در قالب یارانه پرداخت می‌شود.

مهاجر افزود: روغن پالم از کشورهای جنوب آسیا وارد می‌شود که اسیدهای چرب ترانس این روغن بیش از ۵۰ درصد و مشکلات زیادی را از نظر بهداشتی ایجاد می‌کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مورد میزان مصرف سرانه روغن نباتی در کشور گفت: مصرف سرانه این محصول در کشورمان بین ۱۸ تا ۱۹ کیلوگرم و از آنجا که از این محصول به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، باعث بروز بیماری‌هایی از جمله گرفتگی عروق می‌شود.

* مصرف سرانه روغن در کشور بالاست

مهاجر مصرف سرانه روغن خوراکی در دنیا را به طور متوسط ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: برخی کشورها مصرف صنعتی روغن را هم جزء سرانه مصرف روغن اعلام می‌کنند که بدین ترتیب مصرف سرانه آنها بیش از ۱۹ کیلوگرم کشور ما می‌شود و واردکنندگان روغن هم برای توجیه واردات روغن به ارقام بالا در مصرف استناد می‌کنند.

وی در این رابطه اظهار داشت: به عنوان مثال کشور سوئیس که یکی از صادرات کنندگان شکلات است، از روغن در تولید این محصول استفاده می‌کند و حتی روغنی که در این زمینه استفاده می‌شود، را جزء سرانه مصرف محسوب می‌کند.

* دعوت از کارشناسان خارجی برای بهره‌گیری از تجربیات آنها در تولید کلزا

مجری طرح دانه‌های روغنی در وزارت جهاد کشاورزی به دعوت از کارشناسان خارجی برای راهنمایی کشاورزان و کارشناسان اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش تولید و همچنین تازگی کشت کلزا در کشور از متخصصان خارجی دعوت کرده‌ایم، تا در یک دوره کاشت و برداشت در کنار کشاورزان و متخصصان ما قرار گیرند.

مهاجربا بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم ۲۵۳۰ تومان تعیین شده است،  بیان داشت: در اواخر اسفند ماه سال گذشته برداشت کلزا آغاز شده و تاکنون ۱۵ هزار تن کلزا در استان‌های جنوبی، مازندران و خوزستان از کشاورزان خریداری شده است که بیش از ۷۰ درصد از مطالبات آنها پرداخت شده و امیدوار هستیم که پرداخت‌ها به روز شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به تولید دانه‌های روغنی در کشور در راستای اقتصاد مقاومتی  گفت: تولید روغن، خوراک دام و طیور و گندم مثلثی است که در طرح تولید دانه‌های روغنی به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه طرح اقتصاد مقاومتی به پشتیبانی مقام معظم رهبری تدوین شده است، گفت: ما قصد داریم در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی در ۱۰ سال آینده میزان وابستگی روغن را از ۹۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهیم و بدین ترتیب ۷۰ درصد روغن مورد نیاز مصرف داخلی را در کشور تولید کنیم.

مهاجر تصریح کرد:  میزان مصرف روغن خام در کشور  بین ۱٫۲ تا ۱٫۴ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه بهترین محصولی که می‌‌تواند در تناوب کشت گندم قرار گیرد، کلزا است، افزود: در صورتی که کشت گندم در تناوب با کلزا قرار گیرد علاوه بر افزایش تولید گندم بسیاری از آفات و علف‌های هرز مزرعه هم از بین می‌رود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه میلیاردها دلار ارز برای واردات دانه‌ روغنی، روغن و کنجاله از کشور خارج می‌شود و ما قصد داریم با تولید و افزایش عملکرد این واردات را کاهش دهیم.

مهاجر افزود: توسعه کشت دیگر دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ، سویا و آفتابگردان هم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی همچنین در مورد خرید دانه‌های روغنی توسط شرکت بازرگانی دولتی اظهار داشت: این تصمیم علاوه بر اطمینان خاطر به کشاورزان برای فروش محصولشان در این راستا اتخاذ شده تا با تولید و خرید محصول داخلی زمینه افزایش واردات کمتر شود، حداقل تا ۴ سال آینده شرکت بازرگانی دولتی مسئولیت خرید را بر عهده خواهد داشت.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو