زمان انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ -

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان:

ایران قوای مسلح افغانستان را آموزش نظامی دهد

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به اینکه ایران همواره از طالبان شکایت داشته گفت: ایران می‌تواند با آموزش نیروهای مسلح افغان قوای مسلح افغانستان را یاری کند.

به گزارش سرای نور،«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در کابل از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست تا با اهداء بورسیه تحصیلی به محصلین نظامی افغانستانی این نیروها را آموزش نظامی دهند.

وزیری همچنین خاطرنشان ساخت که استراتژی ترامپ و هشدار به پاکستان برای دست برداشتن این کشور از حمایت تروریستها در خاک افغانستان تا هنوز نتیجه مثبتی را در بر نداشته است.

این مقام وزارت دفاع افغانستان همکاری جمهوری اسلامی ایران را در تمام عرصه ها، از اقتصادی و سیاسی گرفته تا همکاری های نظامی ستودنی دانست، خواهان همکاری های بیشتر جمهوری اسلامی ایران با افغانستان، خصوصاً در عرصه نظامی با دولت و نیروهای مسلح افغانستان شد.

 

دولت وزیری گفت: کمک نظامی به یک کشور تنها شامل اهداء تجهیزات نظامی مانند توپ و تانک نیست و از راه های زیادی میتوان قوای مسلح یک کشور را تقویت کرد.

به گفته وزیری ایران کمک های قابل توجه بسیاری را می‌تواند برای کمک به قوای مسلح افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور داشته باشد.

وزیری یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران تا به حال کمک هایی را با افغانستان در عرصه های مختلف داشته؛ خواهان همکاری بیشتر ایران با افغانستان در عرصه نظامی نیز گردید.

وزیری گفت: ایران کشور دوست و همسایه ما است و تفاهم‌نامه بندر چابهار نمونه ای برازنده از حسن نیت ایران نسبت به افغانستان است و ما این موضوع را نشانه یک دوستی نیک می دانیم.

دولت وزیری در ادامه بیان داشت: ایران در کنار همکاری های خود در بخش های اقتصادی، تجاری و فرهنگی می تواند افغانستان را در بخش های نظامی نیز یاری کند.

به بیان وزیری باید این همکاری ها ادامه یابد تا دولت افغانستان خصوصاً قوای مسلح افغانستان بتوانند سر پای خود بایستاد.

امنیت افغانستان به امنیت ایران نیز مربوط می شود

این مقام نظامی افغانستان با اظهار این مطلب که امنیت افغانستان به امنیت ایران نیز مربوط می شود یادآور شد که در حال حاضر در افغانستان بیست گروه تروریستی فعال هستند و این موضوع می تواند به زیان ایران نیز باشد؛ پس باید تمام تروریستها سرنگون شوند، تا در افغانستان امنیت حکم‌فرما شود.

وزیری در ادامه بیان داشت: اگر در افغانستان امنیت باشد مواد مخدر به ایران قاچاق نمی شود، تروریستها دیگر تهدیدی برای امنیت ایران در مرزهای این کشور با افغانستان محسوب نمی شوند و از طرفی ایران می تواند نیروهای خود را از مرزهای شرقی به دیگر مکان ها انتقال دهد.

دولت وزیری گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم تا به منظور کمک و همکاری با نیروهای مسلح و حکومت افغانستان دانشجویان نظامی ما را بورسیه کرده و به آن‌ها در دانشگاه های خود آموزش های لازم را ارائه دهد.

دولت وزیری همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست تا برای تداوم این همکاری مجروحان افغانستانی را که در جنگ با تروریستها زخمی شده اند؛ مورد معالجه قرار دهد.

به بیان وزیری ایران می‌تواند با معالجه مجروحان افغانستانی تأثیر بسیار مثبتی را بر روحیه مردم افغانستان داشته باشد.

وزیری در این ارتباط گفت: ما از ایران تقاضا داریم تا سربازان مجروح ما که در جنگ با تروریستها زخمی شده اند را مورد معالجه قرار دهد.

ایران همواره از طالبان شکایت داشته است

وزیری در ارتباط به برخی سوء ظن ها که همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم به همکاری و تماس با طالبان در افغانستان کرده است، اظهار داشت: همه می دانند که همکاری با گروه های مخالف حکومت افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست، مگر همین طالبان نبودند که با ایران دشمنی داشتند، ایرانی ها همواره از طالبان شکایت داشتند.

وزیری در این ارتباط خاطرنشان ساخت: این تصور اشتباه است که اگر ایران با طالبان کمک کند، داعش در افغانستان از بین می رود چراکه اگر داعش در افغانستان نباشد بازهم طالبان حضور دارند و اگر طالبان سرکوب شوند یا صلح کنند یک لحظه هم داعش در افغانستان دوام نخواهد کرد.

اگر طالبان سرکوب شوند یا صلح کنند یک لحظه هم داعش در افغانستان دوام نخواهد کردسخنگوی وزارت دفاع افغانستان خاطرنشان ساخت که همکاری ایران با دولت افغانستان بهترین روش برای سرنگون کردن داعش در افغانستان است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در بخش دیگری از گفتگوی خود ضمن اینکه پاکستان را همچنان به حمایت از تروریستها در خاک افغانستان متهم نمود اظهار داشت که علیرغم وارد آمدن فشارها بر پاکستان بعد از اعلام استراتژی ترامپ این کشور هنوز وعده های خود را برای مهار تروریسم عملی نکرده است.

وزیری در این ارتباط بیان داشت: فشار بر پاکستانی ها هست، پاکستانی ها هم هر روز وعده می دهند که ما برای دفع تروریسم کمک می کنند، امیدواریم آنها بر اساس وعده ای که داده اند تروریستها را مهار کنند.

به گفته وزیری اگر پاکستانی ها به وعده های خود عمل کنند در همان روز ۵۰ درصد نا امنی ها در افغانستان از بین می رود.

اگر پاکستانی ها به وعده های خود عمل کنند در همان روز ۵۰ درصد نا امنی ها در افغانستان از بین می رودوزیری در ادامه گفت: تا حالا که واکنش مثبتی به صورت عملی از سوی اسلام آباد دیده نشده است. حملات تروریستی در افغانستان همچنان ادامه دارد و دشمنان مردم افغانستان به حملات خود ادامه میدهند، امیدواریم پاکستان همکاری کند، چراکه افغانستان می خواهد پاکستان کشور دوست و یک همسایه خوب برایش باشد.

در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به گفته های اخیر حامد گرزای رئیس جمهوری سابق افغانستان که با مصاحبه با خبرگزاری مهر مطرح کرده بود و در آن آمریکا را در نفوذ داعش در افغانستان مقصر دانست، خواهان توضیح وزیری در ارتباط به چگونگی تحرکات داعش در افغانستان و دیدگاه وی در این ارتباط گردید.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این ارتباط بیان داشت: ما در ارتباط با گفته های رئیس جمهور سابق افغانستان هیچ تبصره ای نداریم و نمی‌خواهیم تبصره ای داشته باشیم؛ اما صحبت ما این است که استراتژی ترامپ تأثیر بسیار زیاد دارد چرا که قوای هوایی ما توسط امریکا ساخته می شود؛ قطعات نیروهای کماندوی ما دو برابر شد و از قبیل این همکاری با افغانستان باز هم صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: دوم اینکه امریکا قبول کرده است که مشکل نا امنی ها در افغانستان از پاکستانی ها است و همین مسئله باعث فشار آمدن به پاکستان می شود و پاکستانی ها مجبور هستند که همکاری کنند در غیر آن به انزوا می روند، پس مجبور هستند که از حمایت تروریستها دست بردارند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در ارتباط به این سؤال که آیا نیروی هوایی ارتش افغانستان به صورت مستقل عمل می کند یا با راهنمایی و کنترل نیروهای خارجی پاسخ داد: نیروی هوایی افغانستان توسط ارتش افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد اما موضوع دیگر این است که اهدافی را که ما نمیتوانیم تحت حمله قرار دهیم و یا همان روز هواپیماهای ما مشغول در عملیات دیگری هستند از قوای هوایی امریکا کمک گرفته می شود.

 

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۰ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو