زمان انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ -

در نشست رؤسای ادارات ارشاد مازندران مطرح شد

از توسعه تئاتر بر مبنای ارزش‌های متعالی تا راه‌اندازی بنیاد نیما یوشیج

در نشست رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با هنرمندان برجسته کشور در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی بر توسعه و ترویج تئاتر بر مبنای ارزش‌های متعالی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،نشست رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با هنرمندان برجسته کشور در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی با حضور شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به میزبانی شهرستان نور در مجتمع فرهنگی، هنری و گردشگری دیدی برگزار شد.

 

محمود شالویی در گفت وگو با خبرنگار ما در حاشیه این مراسم اظهارکرد: این جلسه برنامه توجیهی برای همکاران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بود تا از نزدیک با اهداف فرهنگی و هنری در امر توسعه و ترویج تئاتر بر مبنای ارزش‌های متعالی و اصیل کشور که از آن برخورداریم با محتویات فنی آن بیشتر و بهتر آشنا شوند و سبک و اسطوره‌ها را دریابند.

وی گفت: مقرر شد با استادان عزیزی و صالح پور کلاس‌ها و برنامه‌های توجیهی و آموزشی به صورت کارگاهی داشته باشیم تا همه بتوانند به توسعه تئاتر و هنر اصیل به ما کمک شایان کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: این نشست توجیه رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهرستان خودشان را بررسی و اطلاعاتی از ظرفیت و ویژگی شهرستان خود در زمینه تئاتر اعلام کنند و با آشنایی بیشتر با اساتید بتوانند برنامه‌های کارگاهی منطقه‌ای را طراحی و در همه شهرستان ها اجرا کنند.

 

 

این مسئول تصریح کرد: شهرستان نور از ظرفیت های زیادی به ویژه در سنن‌ها، آداب، آیین‌ها و رسوم منطقه‌ای و محلی برخوردار است که می‌تواند مرکز منطقه‌ای برای آداب و سنن مازندرانی باشد و برنامه‌ای برای هرکدام از شهرستان‌ها در نظر داریم تا با استفاده از توان و ظرفیت آن شهرستان برای یک مرکز منطقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

شالویی افزود: در شهرستان نور با توجه به اینکه زادگاه نیما یوشیج است و در ادبیات فارسی ارزش و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست یک بنیادی در همین زمینه راه اندازی می‌شود که در حال حاضر در حد مؤسسه کار آغاز شد و امیدواریم برای آشنایی بیشتر جوانان با شعر نیمایی در استان مازندران و سطح ملی با مضامینی که ارزش معنوی بسیاری دارد، بتوانیم نقش مؤثری ایفا کنیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش سهراب سپهری در شهرستان نور گفت: سهراب متعلق به همه ایرانیان است و شعر و نقاشی سهراب مظهری از یک نوع عرفان است که بدون تعلق به عالم دیگری خودش را ظاهر می‌کند و میزبانی شهرستان نور، زادگاه نیما یوشیج از همایش سهراب سپهری و پیوستگی بین نیما و سهراب می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور نیز اظهارکرد: شهرستان نور میزبان رؤسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران بود.

داوود فلاح گفت: این نشست آموزشی در خصوص تئاتر بوده است تا با حضور هنرمندان، بازیگران تئاتر، اساتید عزیزی و صالح پور در حوزه نمایش و تئاتر و رعایت زیرساخت‌ها، کلاس‌های آموزشی برگزار ‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت شهرستان نور در زمینه تئاتر تصریح کرد: شهرستان نور بازیگران علاقه‌مند و با استعدادی دارد که نیاز به آموزش حرفه‌ای دارند تا ظرفیت‌های بالقوه شهرستان به بالفعل در بیاید و با توجه به ضعف آموزش تئاتر در شهرستان نور اگر با آموزش صحیح این استعدادها راه درست خود را پیدا نکنند به بیراهه خواهند رفت و کار بدون آموزش، به معضل تبدیل خواهد شد.

این مسئول با اشاره به انجمن نمایشی و شورای نظارت افزود: این انجمن باید بحث آموزشی را جدی بگیرد و با توجه به هفت انجمن نمایشی در شهرستان که هرکدام حدود ۱۵ نفر هستند در نور گروه استقرار با مجوز استانی وجود ندارد و کارها نیز به صورت جشنواره‌ای نیست و این از ضعف‌های این شهرستان است که برای پیشرفت در این زمینه باید بحث آموزش زیر نظر اساتید را جدی بگیرند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اجرای اپرای عروسکی عاشورا اظهار کرد: این کار خوب و ارزشمند از بهروز غریب‌پور برای نخستین بار در استان مازندران در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل به اجرا درآمد.

عیسی محمدی فیروزجایی گفت: این کار فاخر که با عنایت مدیر کل ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل ارشاد اسلامی و مسئولان بابل انجام شد مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

این مسؤول با اشاره به اپرای عروسکی عاشورایی تصریح کرد: عروسک‌های بی جانی که سر صحنه جان می‌گیرند، پیام خود را می‌رسانند و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

وی گفت: استاد غریب‌پور از هنرمندان بزرگ کشور است که کار زیبای اپرای عروسکی عاشورا را نوشته و کارگردانی کرده و به روی صحنه آورده است و از ظرفیت‌های فرهنگی هنری کشور در ابعاد دینی و مذهبی، شعر و ادبیات، موسیقی و … استفاده شد و در کشورهای مختلف جهان مانند فرانسه، ایتالیا، مجارستان و… به زبان فارسی به نمایش درآمد که توانست با ارتباط خوبی که با مخاطب برقرار کرد پیام حماسه عاشورا را برساند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل گفت: پیام عاشورایی هدف نمایش استاد غریب پور بود و این استاد بزرگ، اپرای رستم و سهراب، شمس و مولانا و … را اجرا کرد و تئاتر شیخ صنعان را که تئاتر عرفانی و بزرگ است در دست کار دارد و مهمترین ویژگی کار غریب‌پور هموار کردن این مسیر بود که اپرای ملی را بدون اقتباس از کشورها و فرهنگ‌های دیگر به نوعی پایه گذاری کرد.

محمدی فیروزجایی با اشاره به حوزه غنی شعر و ادب و موسیقی کشور افزود: اپرا می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و یک ظرفیت بسیار خوبی است برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی کشور و اگر در مازندران بخواهد از همین ظرفیت استفاده شود پیشینه‌های خوبی وجود دارد مانند طالب و زهره، امیر و گوهر… که در فرهنگ عامه مردم ما وجود دارد و اگر این ظرفیت به خوبی منتقل شود از سطح استانی به ملی و حتی بین المللی هم می‌رسد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ آبان, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو