به گزارش سرای نور؛بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، کار خود را در مصلای امام خمینی(ره) آغاز کرده و بخشی از آن به نشریات کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده است. وارد سالن اصلی شبستان که میشوی، هفتمین راهرو را به چند نشریه انگشت شمار کودک و نوجوان چون «سروش» و «رشد» و «نبات» و «فرشته کوچولو» و «فندق» و ماهنامه «کودک» و نشریه «کودکان آفتاب» که وِزه کودکان و نوجوانان افغان است اختصاص دادهاند. اما «پوپک» و «دوچرخه» در گوشه ای دیگر از سالن اصلی شبستان هستند.
مجلات «سروش» از جمله نشریاتی هستند که در نمایشگاه مطبوعات شرکت کردهاند. «سروش خردسالان»، «سروش کودکان» و «سروش نوجوانان» به نمایشگاه آمدهاند. اما آنگونه یزدان افراز، روابط عمومی و مسئول غرفه سروش میگوید، بازدیدکنندهای نیست و رفت و آمد و شور و هیجانی وجود ندارد؛ طبیعی است که وقتی بازدیدکنندهای نیست، میزان فروشی هم بسیار پایین است.
او به نقش مهم آموزش و پرورش در رونق بخشیدن به نمایشگاه مطبوعات اشاره و به خبرنگار مهر میگوید: هر سال مدارس مختلف به نمایشگاهد مطبوعات میآمدند. در این دو روز هیچ مدرسهای، دانش آموزان خود را برای بازدید به نمایشگاه نیاورده است. از سوی دیگر خیلی خوب است وزارت فرهنگ و ارشاد با آموزش و پرورش تعامل برقرار کند و بنهایی را در اختیار دانش آموزان بگذارد تا با تخفیف نشریه بخرند یا مدارس بتوانند آرشیو نشریات را تهیه و کتابخانه های خود را با آن تجهیز کنند.
افزار در ادامه میگوید:چه اشکالی دارد نمایشگاهی اینچنین وقتی برگزار شود که بچهها تعطیلاند یا برای مدارس، دعوتنامه بفرستند تا دانشآموزان بتوانند بیایند و از نمایشگاه بازدید کنند؟ شاید در آن صورت، نمایشگاه این اندازه سوت و کور نبود.
خصوصیها چگونه دوام میآورند؟
مسئول غرفه نشریات سروش، وجودحمایتهای دولتی از نشریات کودک و نوجوان را ضروری میداند و میگوید: من نمیدانم اگر «سروش» به صدا و سیما و «رشد» به آموزش و پرورش تعلق نداشت یا اگر «دوچرخه»، ضمیمه روزنامه همشهری نبود تا کی دوام میآورد. فقط می دانم «سروش کودکان» در ۶۰ هزار نسخه منتشر میشود که ۳۰ هزار نسخه از آن به مدارس و مراکز مختلف اهدا میشود حالا نشریه کودک و نوجوانی که خصوصی است و در کل دو هزار تیراژ دارد، نمیدانم تا کی و چگونه دوام میآورد!؟
ماهنامه «کودک»، نشریهای است که درباره کودکان اما برای بزرگسالان منتشر میشود. بزرگترها میتوانند این نشریه را تهیه کنند تا با روانشناسی فرزند خود و چگونگی ارتباط بهتر با او آشنا شوند. علاوه بر این سایت تخصصی کودک و نوجوان با عنوان «کودک پرس»، سایت «نینی»، نرم افزار «فندق» و سایت «فرزند پورتال» از جمله سایتها و رسانههایی هستند که زیرمجموعه «مهد پرتال» فعالیت میکنند و با در اختیار گرفتن غرفهای در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات می کوشند تا به ارائه و معرفی فعالیتهای خود برای کودکان و نوجوانان بپردازند.
مسئولان این غرفهها هم مانند دیگر شرکتکنندگان در نمایشگاه مطبوعات معتقدند: تعداد بازدیدکنندگان بسیار کم است. اطلاعرسانی درست و دقیقی وجود ندارد. در صورتیکه برگزارکنندگان میتوانند از دانشآموزان دعوت کنند تا به نمایشگاه بیایند. بخش کودک و نوجوان، خیلی پرت و دورافتاده و نشریات جدای از همدیگرند.
جای خالی اطلاعرسانی مناسب
حسین شکیب راد، مدیر موسسه «نوجوان امروز ایران» یکی دیگر از کسانی است که با نشریه «خانه نوجوان» که فعلا به صورت ماهانه منتشر میشود اما ترتیب انتشار آن روزنامه است، در نمایشگاه مطبوعات شرکت کرده؛ او هم معتقد است اگر اطلاعرسانی بهتر و گسترهتری انجام میگرفت و مدارس، دانش آموزان را تشویق می کردند تا از نمایشگاه مطبوعات بازدید و نشریات مورد نظر خود را تهیه کنند، اتفاق بهتری بود.
او با اشاره به ضرورت برگزاری یک نمایشگاه مستقل برای نشریات کودک و نوجوان میگوید: اسفند ۱۳۹۳ نخستین نمایشگاه تخصصی مطبوعات کودک و نوجوان برگزار و با استقبال دانش آموزان روبهرو شد. من فکر میکنم لازم است نمایشگاهی برای این گروه سنی برگزار شود چراکه نشریات کودک و نوجوان در فضای مطبوعاتی کشور که سیاسی و اجتماعی است گم میشوند.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تا پایان هفته جاری برقرار است و تنها بخش کوچکی از آن به غرفه نشریات کودک و نوجوان اختصاص دارد؛ آنچه در این گزارش آمد هم درباره همین سهم ناچیز از یک رویداد چند روزه بود، سهمی که در قیاس با سهم کودکان و نوجوانان از کیوسک مطبوعات در طول سال باید آن را ستود! این قصه هنوز به پایان نرسیده است…
منبع:مهر