زمان انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ -

شکل‌گیری خانه صنایع دستی ضروری است

مدیرعامل خانه هنرمندان در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره صنایع دستی فجر به ضرورت شکل گیری یک خانه با کانون های تخصصی برای رشته های مختلف صنایع دستی اشاره کرد.

به گزارش سرای نور؛ مجید رجبی معمار در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره صنایع دستی فجر که امروز ۱۳ بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، به ضرورت شکل گیری یک خانه برای صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما خانه ای با عنوان «خانه سینما» یا «خانه تئاتر» داریم. خوب است که برای هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز خانه ای با کانون های تخصصی در رشته های مختلف صنایع دستی شکل گیرد.

بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فجر یک رویداد است و فرصت های تازه ای را برای هنرمندان صنایع دستی خلق می کند، گفت: رویدادها فرصت های تازه ای را پدید می آورند. پیروزی انقلاب نیز به عنوان یک رویداد بزرگ فرصت های تازه ای را برای کشور ایجاد کرده و دهه فجر این امکان را فراهم می آورد تا ظرفیت ها و توان خود را به نمایش بگذاریم و بر هویت خود تاکید بیشتری داشته باشیم.

معاون صنایع دستی کشور اصلی ترین فلسفه وجودی جشنواره های فجر را به نمایش گذاشتن استقلال فرهنگی و هنری ایران برشمرد و افزود: جشنواره فجر یادآور مبانی هنر متعهد است. هنری که بر پایه ظلم ستیزی استوار شده بنابراین سرشت هنر با سرشت انقلاب همخوانی دارد و بی جهت نیست که هنرمندان به ویژه هنرمندان ایرانی در صف نخست مبارزه با استکبار و نماینده امروزی آن، ترامپ قرار می گیرند.

نامورمطلق یکی دیگر از کارکردهای جشنواره را الگوسازی دانست و گفت: کارکرد دیگر جشنواره ها خلق الگو برای تکثیر شدن است. در این جشنواره ها باید از الگوهای برتر رونمایی شود تا موجبات تکثیر این الگوها فراهم آید. بنابراین هر جشنواره ای می کوشد با توجه به موضوعی که به آن تعلق دارد، الگوهای خود را برای ترویج ثبت زندگی خود معرفی کند.

وی به رشد صعودی صنایع دستی در چند سال اخیر اشاره و بیان کرد: صنایع دستی در دولت تدبیر و امید از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. تعداد کارگاه ها و بازارچه ها بیشتر شده و میزان فروش داخلی و همچنین صادرات افزایش پیدا کرده است اما هنرهای سنتی و صنایع دستی همچنان در حاشیه باقی مانده اند. برگزاری نخستین جشنواره صنایع دستی فجر فرصت خوبی است تا این هنرها بیشتر از قبل دیده شوند؛ چراکه هم نشان دهنده هویت و پیشینه فرهنگی ما هستند و هم می توانند در کاهش بیکاری، افزایش ارزآوری، محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی موثر باشند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای سنتی فضای تازه ای را برای نوآوری و خلاقیت پدید آورده، گفت: ارتباط با مردم و شناخت سلیقه مخاطب یکی دیگر از اهداف جشنواره صنایع دستی فجر است. در این جشنواره معدل جمعی فعالیت در زمینه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارائه می شود و امید می رود که در سال های آینده این جشنواره باشکوه تر و مفصل تر برگزار شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو