زمان انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۵ -

روحانی اخیرا برای حضور در انتخابات به جمع‌بندی رسید

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: روحانی در هفته‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که در انتخابات ۹۶ حضور می‌یابد.

به گزارش سرای نور؛ حسینعلی امیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران پارلمانی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور برای ایجاد انسجام و یکصدایی در دولت و افزایش هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با مجلس، اظهار داشت: در این رابطه برنامه‌ریزی شده و بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی در دست پیگیری این برنامه هستند و آثار این انسجام و همراهی نیز در مجموعه امور مجلس دستگاه‌های اجرایی کاملاً ملاحظه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حوزه معاونت امور مجلس ریاست جمهوری به دنبال اجرای منویات مقام معظم رهبری و دستورات رئیس‌جمهور هستند، تصریح کرد: با دستور رئیس‌جمهور محترم از این به بعد وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به صورت هفتگی در مجلس حضور می‌یابند و با رسانه‌ها گفتگو خواهند کرد؛ بنابراین نشست امروز من، نخستین نشست خبری در مجلس است.

استیضاح آخوندی کارشناسی بود، نه سیاسی

امیری در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از علت پیگیری استیضاح و سؤال در مجلس پرسیده بود، خاطرنشان کرد: این حق نمایندگان مجلس است و در قانون اساسی مطرح شده و دولت نیز آن را به رسمیت می‌شناسد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور افزود: استیضاح آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی از تصادف قطار شروع شد و مجلس و کمیسیون عمران نیز انصافاً استیضاح را در بستر کارشناسی دنبال کرد و این استیضاح سیاسی نبود.

وی تصریح کرد: در نهایت با توضیحات وزیر محترم، اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی استمرار پیدا کرد و آقای آخوندی توانست استیضاح را به یک فرصت تبدیل کند و مطالب قابل توجهی را درباره این وزارتخانه ارائه داده و مجلس را قانع کند.

معاونت امور مجلس آموزش و پرورش استیضاح دانش‌آشتیانی را حل خواهد کرد

امیری همچنین در رابطه با مطرح بودن استیضاح فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ایشان بیشتر از سه ماه نیست که در این وزارتخانه مهم و وسیع مشغول به کار شده و در این سه ماه حتی یک مدیرکل را نمی‌توان ارزیابی کرد.

وی افزود: مطمئنم معاونت امور مجلس وزارت آموزش و پرورش این مسئله را حل خواهد کرد و آنچه در استیضاح مطرح است نیز، برخی مسائل منطقه‌ای است که اگر از جهت قانونی و فنی، اجرای آنها امکانپذیر باشد، حتماً توسط وزیر محترم دنبال خواهد شد؛ برخی موارد نیز از جهت کارشناسی امکان انجام ندارد که باید به صورت اقناعی گفته شود.

روحانی در انتخابات ۹۶ حضور می‌یابد

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تذکر اخیر آیت‌الله جنتی نسبت به تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و نیز انتقادات برخی نمایندگان درباره برخی کارهای انتخاباتی دولت از جمله توزیع اقلام غذایی، اظهار داشت: بارها رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیأت دولت و نیز در جمع مجریان انتخابات تأکید کرده است که به هیچ وجه نباید در انتخابات از امکانات بیت‌المال، له یا علیه کسی استفاده شود.

امیری با بیان اینکه وزرا خودشان را ملزم به اجرای این دستور رئیس‌جمهور می‌دانند، ادامه داد: خود من هم زمانی که در وزارت کشور بودم، موردی از این مسائل را ندیدم و در دولت هم چیزی تاکنون ندیده‌ایم.

وی درباره توزیع اقلام غذایی نیز گفت: این مسائل موضوع جدیدی نیست؛ این برای ایام بعد از اربعین بود که از همان زمان با حساسیت این مسئله را پیگیری کردیم و آن زمان برایمان محرز نشده بود که این کارها انتخاباتی باشد یا خیر.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور افزود: آن موقع رئیس‌جمهور اصلاً به این جمع‌بندی نرسیده بود که در انتخابات حضور می‌یابد یا خیر؛ وی در هفته‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که در انتخابات ۹۶ حضور می‌یابد.

امیری خاطرنشان کرد: اقدامات حمایتی دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز در قالب برنامه‌های روتین آنها انجام می‌شود و نباید آن را به انتخابات گره زد.

دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد

وی در عین حال تصریح کرد: دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد؛ ایشان علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان نیز هستند و کار نظارت بر انتخابات نیز بر عهده این شوراست؛ بنابراین یادآوری ایشان حتماً از سر دلسوزی و رعایت مصالح نظام بوده است.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر زمان هم که شبهه‌ای پیش بیاید، با کمال میل این آمادگی را داریم که برویم و توضیح بدهیم؛ آنچه برای دولت مهم است، برگزاری یک انتخابات پرشور، باشکوه و قانونی و با اعتماد کامل مردم به انتخابات است.

امیری در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات شوراها در ارتباط با هیأت نظارت مجلس به ویژه برای تأمین امنیت اجتماعات، اظهار داشت: تأمین امنیت اجتماعات قانونی، وظیفه دولت است و دولت از این اجتماعات حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: در انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم که گروه‌های سیاسی، قانون را رعایت کردند و البته دولت هم هیچ‌گونه بی‌نظمی را برنمی‌تابد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه با گزارش وزیر محترم کشور، بسترسازی‌های لازم برای برگزاری هر دو انتخابات پیش‌رو صورت گرفته است، تصریح کرد: هیچ مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.

بررسی نظام انتخاباتی ۸ کشور جهان برای تدوین لایحه جامع انتخابات

امیری همچنین درباره سرانجام لایحه جامع انتخابات نیز گفت: در انتخابات گذشته به این نتیجه رسیدیم که قانون انتخابات ما از جهات مختلف معیوب است و اشکال دارد و بر این اساس نیاز به یک نظام جامع انتخاباتی داریم که هم ایرادات فعلی را نداشته باشد و هم منطبق بر فناوری‌ روز باشد و هم موضوع شفاف‌سازی در آن رعایت شود.

وی افزود: در این رابطه نظام انتخاباتی ۸ کشور دنیا بررسی شد و بر اساس تجربیات کارشناسان وزارت کشور و دیگر دستگاه‌ها، پیش‌نویس این لایحه به دولت آمد و همزمان نیز سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات در کمیسیون سیاسی ـ دفاعی دولت مطرح است که هر چهارشنبه جلسه داریم و آن را بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که سریعتر این لایحه در صحن دولت مطرح شده و سپس به مجلس ارسال شود، اما نمی‌توانیم قول بدهیم که به انتخابات آینده می‌رسد یا خیر؟

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ اسفند, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو