زمان انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ -

مردم جامعه باید از سیره ائمه و احادیث آنان بهره ببرند

مردم جامعه باید از سیره ائمه و احادیث آنان درس گرفته و از آن در زندگی خود استفاده کنند و بکارگیری فقط یک جمله از سخنان ائمه می‌تواند انسان را در زندگی به آرامش برساند

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ امام محمد تقی (ع) نهمین پیشوای شیعیان جهان در دهم رجب ۱۹۵ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.
این امام فرزند بزرگوار امام رضا (ع) بود و هنگامی که امام جواد (ع) به دنیا آمد، امام هشتم فرمود: حق تعالی فرزندی به من عطا کرد که هم چون موسی بن عمران، دریاها را می‌شکافد و مثل عیسی بن مریم خداوند مادرش را مقدس گردانیده و او طاهر و مطهر آفریده شده است.»
تمامی امامام دارای کنیه‌های مختلفی بودند که این این امام هم دارای کنیه‌های ابوجعفر، ابن الرضا، ابوعبدالله و ابوعلی بود و لقب‌های ایشان مختار، مرتضی، متوکل، متقی، زکی، تقی، منتخب، جواد و عالم ربانی است.
امام جواد (ع) دوره کودکی را در کنار پدر والامقامش بود و از معرفت و معنویتش بهره‌مند شد و هنگامی که امام هشتم (ع) به شهادت رسید، امام جواد (ع) ۱۷ سال، عهده‌دار پیشوایی شیعیان جهان شد.
جواد کرمی کارشناس علوم دینی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه جواد الائمه (ع) در دانش، بردباری، فصاحت و عبادت سرآمد مردمان عصر خود بود، گفت: امام جواد (ع) استعدادی بسیار و زبانی شیوا در صخن گفتن و در علوم و فضایل آداب بسیار محترمانه برخورد می‌کرد.
کرمی بخشش و احسان در راه پروردگار را از ویژگی‌های اصلی امام جواد (ع) برشمرد و افزود: ایشان همواره در راه برقراری رفاه و آسایش جامعه خود در حال فعالیت بود و برای گسترش اسلام راستین از هیچ تلاشی دست نمی‌کشید.
وی با بیان حدیثی از ایشان پرداخت و تصریح کرد: سه خصلت جلب محبت می‌کند و آن اینکه انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات است.
این کارشناس در حدیث دیگری از این امام که فرمود سرزنش کردن دیگران بدون علت و دلیل موجب ناراحتی و خشم خواهد شد، در حالی که رضایت آنان نیز کسب نخواهد کرد، گفت: از جمله فضیلت‌های این امام خالص و بدون ریا بودن ایشان است.

 

 

 

احمد مختاری کارشناس علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه امام محمدتقی (ع) در مدت زندگی و امامت خویش، حکومت مأمون و معتصم، دو نفر از خلیفه‌های عباسی را درک کرد، گفت: این خلیفه‌ها عباسی به اجرای دستورهای اسلام پایبند نبودند و به مرور برای حفظ موقعیت حکومت، از عمل به احکام اسلام خودداری می‌کردند که این رفتارها و اعمالشان، واکنش و مخالفت امام جواد (ع) را برانگیخت.
مختاری افزود: خلفای عباسی به دلیل مخالفت امام جواد (ع) از رفتاهایشان به آزار و اذیت ایشان پرداختند و شرایط نامساعدی را برای شیعیان پدید آوردند.
وی تصریح کرد: مسلمانان در دوره حکومت مامون سختی‌های بسیاری را تحمل کردند و با یاری امام جواد (ع) به افشاگری جنایت‌های مامون پرداختند با مرگ وی و به خلافت رسیدن معتصم شرایط دشوارتری را تجربه کردند.
این کارشناس، یادآور شد: معتصم برای جلوگیری از فعالیت و روشنگری امام جواد (ع) در میان مردم، آن امام همام را به بغداد فراخواند تا از نزدیک فعالیت‌های ایشان را زیر نظر قرار دهد اما امام محمد تقی (ع) با وجود فشار و خفقان حاکم بر جامعه، همچنان به هدایت مردم آن دوران ادامه داد.
وی گفت: خلیفه عباسی دیگر نمی‌توانست محبوبیت امام جواد (ع) را در میان مردم تحمل کند با همراهی همسر نهمین پیشوای شیعیان، آن امام بزرگوار را در بیست و نهم ذی القعده ۲۲۰ هجری قمری مسموم کرد و به شهادت رساند.
مختاری گفت: پیکر پاک جواد الائمه (ع) در کنار جد بزرگوارش امام موسی کاظم (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.
وی تصریح کرد: امامان همواره برای هدایت بشر پیش قدم بودند و از هیچ تلاشی برای آرامش مردم دریغ نمی‌کردند اما برخی‌ها با جهالت تمام تنها به راه خود می‌رفتند و بدون توجه به ارشادها و راهنمایی این امامان معصوم به رفتارهی پلید خود می‌پرداختند همچنان که در دنیان کنونی نیز افرادی هستند که به اذیت و آزار مسلمانان و مردم بی‌گناه می‌پردازند و اینان نیز همان از تبار کفر و شرک هستند.
به گزارش سرای نور؛ تمامی مردم جامعه باید از سیره ائمه و احادیث آنان درس گرفته و آن را در زندگی خود استفاده کنند و اگر هر فردی فقط یک جمله از سخنان ائمه را گوش فرا دهد می‌تواند اندکی در زندگی خود به آرامش برسد.
برای خروج از گمراهی تنها راه نجات سیره ائمه و بزرگانمان است که باید با گوش جان به نصایح آنان گوش فرا دهیم و آن را درک کنیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ فروردین, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو