زمان انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ -

معاون فرماندار نور:

سهل‌انگاری‌ها، عدم شناخت بیماری و عوارض تب کنگو سبب شیوع و گسترش سریعتر بیماری می‌شود

معاون فرماندار نور گفت: نباید فراموش کنیم که برخی اشتباهات و سهل‌انگاری‌ها، عدم شناخت بیماری و عوارض تب کنگو سبب شیوع و گسترش سریعتر بیماری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرای نور،جلسه توجیهی دهیاران بخش مرکزی شهرستان نور در مورد راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو با حضور سعید یزدانی معاون فرماندار، نائیج نوری بخشدار مرکزی، حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان، شمسی پور رئیس اداره دامپزشکی و بابایی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان در محل فرمانداری برگزارشد.

سعید یزدانی در این جلسه اظهارکرد: استان مازندران و شهرستان نور کانون این بیماری قرارندارد اما نباید فراموش کنیم که برخی اشتباهات و سهل‌انگاری‌ها، عدم شناخت بیماری و عوارض تب کنگو سبب شیوع و گسترش سریعتر بیماری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دهیاران متولیان حوزه روستایی و پل ارتباطی مسئولان با مردم هستند، خاطرنشان کرد: بهترین راه انتقال پیام این بیماری به روستاییان، دهیاران هستند زیرا دهیاران مورد اطمینان و امین مردم و دولت‌ها می‌باشند و می‌توانند بهتر پیام این بیماری و راه‌های پیشگیری آن را به روستاییان منتقل کنند.

معاون فرماندار نور گفت: دامپزشکی و مرکز بهداشت به عنوان متولیان با امکانات حداقلی توان مبارزه با این بیماری را ندارد و جهاد کشاورزی که تولیت بخش عظیم دامداران منطقه را دارد می‌تواند نقش بسزایی رادر این زمینه ایفا کند.

این مسئول افزود : جهاد کشاورزی دامدارن سنتی و پیشرفته و صنعتی را شناسایی و اسامی و لیست را به دامپزشکی ارائه کند و با توجه به اینکه تنها راه پیشگیری از این بیماری سم پاشی است جهاد کشاورزی و داهیاران افرادی را که در این زمینه کار می‌کنند، معرفی کنند.

یزدانی هدف جلسه را ایجاد تعامل و همکاری و استفاده از نظرات و پیشنهادهای همه برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری نام برد.

 

وی گفت: وضع موجود را باید برای مردم اطلاع رسانی کنیم به ویژه برای کسانی که با دام سرو کار دارند این مسئله را تفهیم کنیم .

معاون فرماندار نور تصریح کرد: سم را دام پزشکی به تعداد پمپ‌ها تحویل می‌دهد وهمانطور که از شیوع بیماری آنفولانزا مرغی عبور کردیم با همکاری وهمیاری یکدیگر از این بیماری نیزعبور می‌کنیم.

 

شمسی پور رئیس دامپزشکی شهرستان نور در این جلسه اظهارکرد: بیماری تب کریمه کنگو هیچ گونه علائمی در دام ندارد اما این بیماری از طریق گزیده شدن توسط کنه و دام آلوده و ترشحات خونی به ویژه بدون حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و … به افراد منتقل می‌شود.

وی گفت: دامداران باید بهداشت عمومی جایگاه دام را بالا ببرند در مرحله اول دامپزشکی دامداری‌ها را سمپاشی می‌کند اما در مراحل بعدی دامداران باید خودشان سم پاشی را انجام دهند.

رئیس دامپزشکی شهرستان نور با اشاره به جمع آوری کود به دور از منازل مسکونی و سمپاشی پس از دپوی کود افزود: اگر خاک روی کود ریخته شود تا توسط باد جابجا نشود بسیار تأثیرگذار است و دامداران زمان کار باید لباس روشن بپوشند تا اگر کنه‌ای وجود دارد، دیده شود.

این مسئول تأکید کرد: از کشتن کنه با دست خودداری کنند زیرا اگر کنه آلوده باشد این بیماری انتقال پیدا می‌کند .

شمسی پور با اشاره به حمام ضد کنه در گذشته تصریح کرد: در گذشته جهاد کشاورزی اماکنی را به نام حمام ضد کنه تدارک می‌دید که اگر بتوانیم چنین جایگاه‌هایی را به ویژه در مسیر کوچ دام‌ها فراهم کنیم  کمک بسیار مؤثری برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری است.

وی در مورد عرضه دام زنده هشدار داد و افزود: باید از گوشت دام‌هایی که در کشتارگاه‌ها کشتار می‌شوند و دارای مهر دامپزشکی هستند استفاده کرد و با قرار دادن گوشت به مدت حداقل ۲۴ ساعت و دل و جگر به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال (نه در فریزر) قبل از خرد کردن ، خطر انتقال بیماری را از بین ببریم.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور در این جلسه مخزن این بیماری را شتر، گاو، گوسفند، بز، شترمرغ و خرگوش نام برد و افزود: علائم این بیماری  تب ناگهانی، کوفتگی، تحریک پذیری، سردرد، در ناحیه کمر، درد عضلانی، بی‌اشتهایی تهوع و استفراغ، درد شکم واسهال و از همه مهمتر وجود خونریزی زیر پوستی به صورت کبودی و یا خون ریزی از هر جایی از بدن مثل دهان، بینی، دستگاه گوارشی، ریه، مجاری ادراری و …است.

 

 

 

 

زمان انتشار: ۲۱ خرداد, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو