زمان انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ -

تثبیت پیروزی اصولگرایان در وزن‌کشی کمیسیونها

برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی و پیروزی چهره‌های شناخته شده اصولگرا، یک بار دیگر این حقیقت را در گوش برخی‌ها زمزمه کرد که «ایران، فقط تهران نیست».

به گزارش سرای نور؛ با برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و تعیین روسای کمیسیون‌ها، ترکیب سیاسی مجلس دهم و وزن جریانات موجود در آن، بیش از گذشته و تقریباً به طور کامل معلوم شد.

از زمان برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه در سال گذشته، رجزخوانی سیاسی جریانات فعال در انتخابات و اعلام پیروزی آنها آغاز شد و هر جریانی تلاش می‌کرد تا خود را پیروز آوردگاه نشان دهد؛ در این میان، جریان موسوم به اصلاحات با تکیه بر پیروزی تمام نامزدهای لیست «امید» در شهر تهران، بیشتر اصرار داشت تا تهران را معادل کل ایران جلوه دهد و خود را پیروز انتخابات و صاحب قطعی کرسی ریاست مجلس دهم بداند.

این رجزخوانی از زمان بازگشایی مجلس دهم در تاریخ هشتم خردادماه شدت بیشتری گرفت، اما دیری نپایید که عیار هرکدام از این جریانات معلوم شد.

با برگزاری انتخابات هیات رئیسه موقت که محمدرضا عارف بعنوان نامزد اصلاح طلبان در آن حضور جدی داشت و نشستن دوباره علی لاریجانی بر کرسی ریاست پارلمان مشخص شد که وزن جریان اصلاحات در این رقابت چه میزان است.

انتخاب سایر اعضای هیئت رئیسه هم حتی نتوانست برای امیدی ها، امید آور باشد و دست بالای اصولگرایان حفظ شد.

حالا با گذشت حدود ۲۰ روز از آغاز به کار مجلس دهم، اسامی و گرایش سیاسی روسای کمیسیون‌های مجلس دقیق تر نشان می دهد حال و هوای بهارستان دهم چگونه است.

امروز از میان ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی، ریاست ۱۰ کمیسیون برعهده اصولگرایان قرار گرفت، ۲ کمیسیون نصیب اصلاح‌طلبان شد و یک کمیسیون یعنی حقوقی و قضایی هم در جلسه بعدی و بعد از حد نصاب، رئیس خود را خواهد شناخت که قرائن موجود از انتخاب «اللهیار ملکشاهی» نماینده اصولگرای کوهدشت حکایت می‌کند.

فهرست روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به این شرح است؛

۱. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری: محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان (اصولگرا)

۲. کمیسیون انرژی: فریدون حسنوند، نماینده اندیمشک (اصولگرا)

۳. کمیسیون اجتماعی: سلمان خدادادی، نماینده ملکان (اصولگرا)

۴. کمیسیون اقتصادی: محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان (اصولگرا)

۵. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: علاءالدین بروجردی، نماینده بروجرد (اصولگرا)

۶. کمیسیون حقوقی و قضایی: پس از حد نصاب، تعیین تکلیف خواهد شد.

۷. کمیسیون بهداشت و درمان: علی نوبخت حقیقی، نماینده تهران (اصلاح‌طلب)

۸. کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات: غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران (اصلاح‌طلب)

۹. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: محمدجواد کولیوند، نماینده کرج (اصولگرا)

۱۰. کمیسیون صنایع و معادن: عزیز اکبریان، نماینده کرج (اصولگرا)

۱۱. کمیسیون فرهنگی: نصرالله پژمان فر، نماینده مشهد (اصولگرا)

۱۲. کمیسیون عمران: محمدرضا محمدی کوچی، نماینده جهرم (اصولگرا)

۱۳. کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی: علی محمد شاعری، نماینده بهشهر (اصولگرا)

در این میان، باید دو نامزد معرفی شده به صحن علنی مجلس برای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان «کمیسیون خاص» را هم اضافه کرد؛ «فرهاد تجری» نماینده گیلانغرب نامزد اصولگرا و «داوود محمدی» نماینده قزوین، نامزد مستقل مورد حمایت اصولگرایان دو گزینه‌ای هستند که یک نفر از آنها با رای نمایندگان در صحن علنی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی می‌شوند.

به این ترتیب، در شرایطی که نامزد لیست امید برای ریاست مجلس دهم، به دلیل اطمینان از شکست، عطای ریاست کمیسیون آموزش را هم به لقایش بخشید و در رقابت حاضر نشد، منتخبان اصولگرای مجلس دهم با پیروزی قاطع در وزن‌کشی روسای کمیسیون‌ها، یکبار دیگر جهت‌گیری سیاسی مجلس این دوره را گوشزد کردند.

حالا شاید راز سر و صداهای چند ساعت اخیر برخی جریانات اصلاح‌طلب در شبکه‌های اجتماعی و کنایه‌های آنان به برخی از این چهره‌ها، بیش از گذشته مشخص می‌شود؛ در شرایطی که شانس صندلی ریاست کمیسیون‌ها هم از دست رفته، این سر و صداها و تحلیل‌های خود خواسته دور از انتظار نبوده و نیست.

نکته جالب توجه در انتخاب روسای کمیسیون‌ها، کرمانی و کرجی شدن چهار کمیسیون مجلس و پخش شدن سایر کمیسیون‌ در جغرافیای سراسر کشور است؛ انتخاب دو نماینده کرج برای ریاست دو کمیسیون و دو نماینده کرمان برای ریاست دو کمیسیون دیگر، نکته کم سابقه رقابت امروز بود.

به این ترتیب، با برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، اعضا آماده می‌شوند در جلسه فردا به عنوان نخستین نشست کاری کمیسیون، دستور کارهای خود را انتخاب و بررسی کنند.

منبع :مهر

زمان انتشار: ۳۰ خرداد, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو