زمان انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ -

تیر ۱۴۰۱،‏ ۶:۵۰ استاد ویروس شناسی عنوان کرد؛

چهره کرونا تغییر کرده است/ در فضای باز هم ماسک بزنید

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در فضاهای باز پر ازدحام که امکان حفظ فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر وجود ندارد، باید ماسک بزنیم.

سرای نور، علیرضا ناجی افزود: تا زمانی که کرونا هست این شیوه نامه صادق است و باید رعایت شود.

 

وی با بیان اینکه دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا در مورد عدم لزوم استفاده از ماسک در فضای باز برای بسیاری سوءتفاهم ایجاد کرده بود که اصلاً نیاز نیست ماسک بزنند، تاکید کرد: برای حفظ سلامتی خود در تمام فضاهای باز هم که ازدحام است و نمی‌توانید فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر را رعایت کنید، حتماً باید ماسک بزنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه درست است واکسن‌های موجود، واکسن اختصاصی سویه های در گردش نیست، افزود: همین واکسن‌ها هم به مقدار بسیار زیادی از بیماری‌های شدید و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد.

وی اشاره به اینکه چهره کرونا تغییر کرده و وارد مرحله‌ای دیگر شده، گفت: همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید رعایت شود.

ناجی با اشاره به اینکه متأسفانه تلقی عموم مردم بر تمام شدن کرونا حاصل اطلاع رسانی و برداشت‌های نادرست مبنی بر پایان کرونا است، اظهار کرد: نتیجه این اطلاع رسانی‌های نادرست، کاهش استفاده از ماسک در سطح جامعه و رسیدن آن به کمتر از ۴۰ درصد و جولان مجدد کووید است.

وی افزود: در شیوع کووید ۱۹، به غیر از موضوع ماسک نزدن، می‌توان به ورود زیر شاخه BA,۵ اومیکرون به ایران و همچنین پوشش پایین واکسن دوز بوستر (دوز سوم) به میزان ۳۴ درصد، عدم استقبال از واکسن در طیف سنی ۵ تا ۱۱ سال و بازه زمانی بلند و طولانی از دوره اول واکسیناسیون (دوز یک و دو) هم اشاره کرد.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با طرح این سوال که چرا باید همچنان در فضاهای بسته و در فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد باید ماسک بزنیم، گفت: جواب در عدد “R” نهفته است، «عدد R» یا «عدد سرایت مؤثر»، شاخصی است برای توانایی انتقال عامل بیماری از یک فرد به افراد دیگر، در واقع این عدد به ما می‌گوید که متوسط افرادی که توسط یک نفر به بیماری مبتلا می‌شوند، چقدر است.

وی با عنوان این مطلب که این ویروس با توانایی بسیار بالا تلاش دارد خود را در طبیعت حفظ کند، ضرورت استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد را ضروری عنوان کرد و هشدار داد: چهره کرونا تغییر کرده و وارد مرحله‌ای دیگر شده است، ولی همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید رعایت شود.

ناجی ادامه داد: عدم استقبال از واکسن‌های بوستر و به تعویق انداختن آن، کنترل کرونا ویروس را نه تنها در ایران بلکه در دنیا به چالش خواهد کشید.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ تیر, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو