زمان انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ -

تعزیه‌خوانان از بیمه هنرمندان بهره‌مند می‌شوند

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: ساماندهی تعزیه‌خوانان در بخش بیمه هنرمندان در حال پیگیری است و امیدواریم با تغییراتی که در راه است، هنرمندان به ویژه پیرغلامان بتوانند از مزایای بیمه هنرمندان استفاده کند.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،محمد محمدی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بلاغ در خصوص آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره تعزیه استان مازندران در شهرستان نور اظهارکرد: این برنامه در راستای سلسله فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج، گسترش و توسعه فعالیت‌های مذهبی و هنری است.

 

 


وی با اشاره به کسانی که در شهرستان نور تعزیه اجرا کردند، گفت: امیدواریم اجرای این برنامه‌ها در استان سبب رشد، ترویج و جذب مشتاقان بیشتر این برنامه شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تأکید کرد: برنامه‌های آموزشی مختلف برای تعزیه از سال گذشته آغاز و امسال تقویت شد و در کنار این برنامه ساماندهی تعزیه‌خوانان در بخش بیمه هنرمندان در حال پیگیری است و امیدواریم با تغییراتی که در راه است، هنرمندان به ویژه پیرغلامان بتوانند از مزایای بیمه هنرمندان استفاده کند.

این مسئول خاطرنشان‌کرد: تلاش می‌کنیم که ارتباط بین هنرمندان تعزیه و مردم که در سال‌های گذشته وجود داشته حفظ و افزایش پیدا کند زیرا اعتقاد داریم خرده فرهنگ‌ها سبب می‌شود تا هویت‌ها شکل بگیرد و اگر هویت شکل بگیرد  قطعا آنچه برای مبارزه با تهاجم فرهنگی وجود دارد مستحکم‌تر می‌شود.

محمدی با اشاره به شروع کار صنفی در این مجموعه یادآور شد: در انجمن نمایش استان مازندران یک بخش به عنوان کانون تعزیه مازندران داریم که با حضور پیرغلامان، پیشکسوتان و متخصصان در این حوزه شکل می‌گیرد.

وی گفت: کانون، دفاتر و نوشته‌های تعزیه را بررسی و تلاش می‌کند تا همه را به صورت اصیل نگهداری و ثبت کند تا  بتوانیم این را در قالب مکتوب قرار دهیم و برای همه قابل استفاده باشد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: با توجه به اینکه تعزیه‌ در گذشته‌های دور در مازندران برگزار می‌شد، دارای شناسنامه هستند که این اصالت باید به عنوان میراث فرهنگی مردم مازندران حفظ شود.

داوود فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور نیز با اشاره به سیزدهمین سوگواره تعزیه استان مازندران اظهارکرد: این سوگواره از  ۲۶ شهریور در شهرستان نور آغاز شد و تا دوم مهر در باب الحوائج رستمرود با پنج گروه تعزیه از غرب تا شرق مازندران برگزار شد.

وی گفت: این تعزیه خوانی در زمان اندک به بهترین نحوه اجرا شد و در شب اختتامیه از پیشکسوتان تعزیه مازندران تجلیل شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور تأکیدکرد: یکی از نکات برجسته سیزدهمین سوگواره استان حضور پرشور جوانان و نوجوانان در اجرا بود که نشانگر این است که تعزیه در بین جوانان و نوجوانان جایگاه ویژه خود را پیدا کرده و با حضور نسل جوان در این راه به تداوم با شکوه تعزیه در آینده استان مازندران امیدوار هستیم.

گفتنی است سال گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور به عنوان منتخب دوازدهمین دوره در استان تجلیل شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ مهر, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو