زمان انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ -

پروژه‌های بخش بلده افتتاح شد؛

برگزاری همایش شعرای بومی محلی و آیینی مازندران در خانه نیما

پروژه‌های بخش بلده در هفته دولت با حضور مسئولان شهرستانی افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،پروژه‌های بخش بلده در هفته دولت با حضور فرماندار شهرستان نور،بخشدار و شهردار بلده، دهیاران و شوراهای اسلامی بخش بلده، مسئولان شهرستان نور و … افتتاح و به بهره برداری رسید و همایش شعرای بومی محلی و آیینی مازندران با حضور استاندار مازندران، مسئولان استانی و شهرستانی، افشین علا و شعرای بومی محلی استان با اجرای داوود فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور در خانه نیما برگزار شد.

سید محمود حسینی پور با گرامیداشت هفته دولت در این مراسم اظهار‌کرد: روستای بین المللی یوش به نام نیما یوشیج بین‌المللی شد و در جغرافیای فرهنگ و ادب دنیا دیده می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش بلده بزرگانی مانند نیما یوشیج، مناطق تاریخی و طبیعت بکر و کم نظیر دارد که گردشگران زیادی همه ساله در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.

استاندار مازندران با اشاره به منطقه آزادکوه و حضور گردشگران خارجی و داخلی افزود: امکانات منطقه بلده بسیار ناچیز است که باید صنعت بوم گردی در این بخش برای اشتغالزایی، رونق اقتصادی و تهیه امکانات لازم برای جذب گردشگران در منطقه راه اندازی شود.

احمد توکلی  فرماندار شهرستان نور در افتتاح پروژه‌های بخش بلده با گرامیداشت هفته دولت اظهارکرد: بلده با سابقه کهن، هوای دلپذیر و خاک حاصلخیز است که به علت کمبود امکانات رفاهی مانند برق، آب لوله کشی و … جمعیت آن کاهش پیدا کرد.

وی گفت: محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته و ارائه خدمات از اهداف این دولت است و اگر روستاهای آباد و تولیدات لازم کشاورزی و دامی کافی نداشته باشیم زندگی در شهر نیز سخت می‌شود.

فرماندار شهرستان نور خاطرنشان‌کرد: تلاش می‌کنیم تا امکان رفاهی برای روستاها به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته فراهم کنیم تا مردم در منطقه بمانند و بخش بلده مکان مناسب برای بازگشت به روستاها،  اجرای طرح کشاورزی و دامداری درآمدزا است و باید امکانات کافی در منطقه وجود داشته باشد.

این مسئول اضافه‌کرد: ایوا یکی از روستاهای کم نظیر است که آب فراوانی دارد اما به علت اینکه نتوانستیم آن را برای کشاورزی هدایت کنیم در مسیر جاده مشکلاتی را به وجود می‌آورد که باید از این نعمت خدادادی و زمین‌های حاصلخیز موجود استفاده بهینه و لازم را ببریم و باغات سرسبزی داشته باشیم.

توکلی با اشاره به ایوا از روستاهای که در عرصه دامپروری و تولیدات محصولات لبنی به عنوان شاخص در شهرستان نور و آمل است، تأکیدکرد: برند لبنیات ایوا باید تثبیت شود و با استفاده از تجارب دامداران و کشاورزان برتر اهل این روستا محصولات ارگانیک، طبیعی و به روز  با قیمت واقعی نسبت به محصولات غیر طبیعی در بازار به فروش برسد.

وی یادآورشد: جهاد کشاورزی با همکاری مجموعه منابع طبیعی در جمع آوری و هدایت آبهای سطحی برای استفاده از باغات برنامه‌ریزی کنند و کاشت گل محمدی، زعفران و گیاهان دارویی در این منطقه می‌تواند به عنوان مرجع نمونه مطرح شود.

 

فرماندار شهرستان نور بااشاره به علوفه کاری برای تأمین نهاده‌های دامی منطقه بلده با برنامه‌های مدون در دامپروری و کشاورزی باید تبدیل به تولیدات به صرفه و درآمدزا شود.

این مسئول با اشاره به مطالبات مردمی و اعتبار برای تکمیل آسفالت بیان کرد: در مرحله بعدی گاردریل، تابلو و علائم نصب می‌شود و همچنین زمین فوتبال با کمک بنیاد مستضعفان پیگیری و برای بهره‌مندی روستا از اعتبارات طرح بهارستان با نماینده مجلس رایزنی شد تا موضوع اجرای طرح سیم به کابل و تغییر ترانس با قدرت بالاتر در دستور کار داشته باشیم.

توکلی در خصوص مسائل امنیتی در کلانتری بلده یادآور شد: نیروی انتظامی بخش بلده با این وسعت و نیروی محدود خوب کار می کند اما در این حوزه نیاز به مشارکت مردمی است و در استقرار نگهبان در ابتدای محل و نصب تجهیزات پایش تصویری  از طریق خیرین محل پیگیری می‌شود و دهیاری و شورای اسلامی باید برای ساخت کیوسک و استقرار نگهبان همت و حمایت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زحمات همه مدیران گذشته را ارج می‌نهیم، اضافه کرد: باید کار علمی‌تر، اصولی‌تر و فنی تر باشد و رانش‌ها،نشست‌ها و گسل‌های منطقه بلده به علت کار غیر علمی اتفاق می‌افتد و جاده بلده با هر سیلاب و آب شدن برفی در معرض تهدید است.

فرماندار شهرستان نور گفت: در حوزه راهداری با مطالعاتی که شد اجرای دیواره حائل، یک کار دائمی برای بهسازی جاده محسوب می‌شود و تعریض جاده، روکش آسفالت و قیر برای بهسازی مسیر در دست اقدام است.

این مسئول خاطرنشان‌کرد: استاندار مازندران پیگیر گازرسانی در بخش بلده هستند و همه روستاهای بلده تا سال ۱۴۰۵ از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.

توکلی با اشاره به مطالبات همیشگی مردم برای برق منطقه بیان کرد: پس از ۱۸ سال پست برق ۶۳.۲۰ به بلده با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد احداث و در حال حاضر در این راستا مشغول به کار هستند که تا خرداد ۱۴۰۲ پست برق بلده افتتاح و مشکل افت ولتاژ برای همیشه در منطقه مرتفع می‌شود و فیبر نوری پایدار تلفن همراه و اینترنت نیز در بلده در دستور کار است.

الهه طالبی در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های هفته دولت در بخش بلده اظهارکرد: پروژه سیل‌بند و دیواره حفاظتی روستای تیرستاق با اعتبار ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات طرح معادن و با همت دهیاری و شورای اسلامی روستای تیرستاق به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به تکمیل پروژه بازسازی دیواره حفاظتی رودخانه مرکزی و پروژه پیاده راه سلامت گفت: پروژه برق رسانی تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار روستای ایل به طول۱۷۰۰ متر و با اعتبار ۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت توزیع برق غرب مازندران و با همت اداره توزیع برق شهرستان نور و بخش بلده به بهره برداری رسید.

این مسئول با اشاره به افتتاح دیگر پروژه‌ها در بخش بلده به برگزاری همایش شعرای بومی محلی و آیینی مازندران در خانه نیما  اشاره کرد و از زحمات دهیاران و شوراهای اسلامی بخش بلده و حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها قدردانی کرد.

شهردار شهر بلده در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به آسفالت و لکه گیری در شهر بلده اظهارکرد: چراغ‌ها و روشنایی در سطح شهر بلده تکمیل شد.

احمد اکبری بیان‌کرد: فاز دوم پارک شهر بلده، کفپوش، آلاچیق، نگهبانی و سرویس بهداشتی پارک اجرایی شد و با همت خیرین احداث گلزار شهدای گمنام شهر بلده آغاز شد.
وی با اشاره به برنامه‌های آینده در شهر بلده به مرمت امارت خان‌باباخان اشاره کرد و یادآور شد: این عمارت از طریق مالکین و اداره کل میراث فرهنگی به صورت پیمانکاری انجام می‌شود.

شهردار بلده با اشاره به المان شهید سپهبد سلیمانی افزود: المان شهید سردار سلیمانی حدفاصل پل زنگوله تا دواب مسیر ۱۲۰ کیلومتری و در جلوی میدان شهرداری بلده رونمایی می‌شود.

امیر حسن زاده دهیار یوش در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص همایش شعرای بومی محلی و آیینی مازندران اظهارکرد: این همایش به مناسبت ماه محرم و گرامیداشت هفته دولت در خانه نیما روستای یوش با اجرای داوود فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور برگزار شد.

وی گفت: همایش شعرای بومی محلی و آیینی مازندران با نام نوای مرغ آمین به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل میراث فرهنگی فرمانداری شهرستان نور، بخشداری بلده، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور، دهیاری و شورای اسلامی روستای یوش و با حضور استاندار مازندران، شعرا و مسئولان استانی و شهرستانی اجرا شد.

دهیار یوش اضافه‌کرد: هدف از برگزاری این همایش  گردهمایی و معرفی شعرای بومی و محلی آیینی و آشنایی بیشتر با شعرهای نیمایی بود.

حسن‌زاده افزود: پایان این همایش اینترنت پر سرعت فورجی افتتاح و از خودروی ری را در کنار منزل نیما رونمایی شد.

وی با اشاره به عملکرد دهیاری و شورای اسلامی در روستای یوش در دو دوره خاطرنشان‌کرد: لوله کشی آب شرب، لوله کشی سیستم فاضلاب و سنگ‌فرش معابر  توسط دهیاری و شورای اسلامی یوش اجرا شد.

دهیار روستای یوش اضافه‌کرد: بهسازی روشنایی معابر، جمع آوری و دفع پسماند زباله، دریافت سند مالکیت تک برگ برای متقاضیان، ارتقاء تکنولوژی سایت همراه اول اینترنت فورجی و … از اقدامات دهیاری و شورای اسلامی روستای یوش است.

گفتنی است علیرضا جمشیدی به عنوان رئیس شورای اسلامی ، احمد اسفندیاری و مصطفی اسفندیاری به عنوان اعضای این شورا و  امیر حسن ‌زاده به عنوان دهیار،  مشغول خدمات رسانی به مردم  روستای یوش هستند.

افشین علا در همایش نوای مرغ آمین در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارکرد:شعاع عظمت نیما انقدر زیاد بود که در حیطه‌های مختلف می‌توان زیرعنوان نیما رویدادهای فرهنگی را داشته باشیم.

وی گفت: نیما بر گردن همه شاعران این نسل حق بزرگی دارد، شاعران آیینی، غیر آیینی، کلاسیک‌سرا، نوسرا و … و آنچه در اشعار آیینی می‌گوییم قالبش، دایره واژگانش،  افق نگاهش، جنس تخیلش و …باید به روز باشد و این آموزه‌هایی که شاعران از نیما آموختند.

این شاعر برجسته کشوری با اشاره به تلفیق شعر بومی و عاشورایی افزود: ملت ایران عاشق امام حسین (ع) هستند و عاشورا در فرهنگ ملت ایران در صدر فهرست موضوعی قرار می‌گیرد و بدیهی است زبان بومی و مادری در این عرصه وارد شود و شعر طبری در عرصه آیینی باید درخشش بیشتری پیدا کند.

افشین علا بیان‌کرد: نیما شعر مذهبی به ویژه برای حضرت علی (ع) سرود و از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت است که با علما و روحانیت همنشین بود.

وی با اشاره به اینکه نیما از مریدان آیت الله حائری مازندرانی بود، گفت: نیما هرگز مغبون روشنفکری غرب زده نشد و باورهای دینی و سنتی داشته و در کنار مردم با همان آداب و رسوم سنتی زندگی می‌کرد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ شهریور, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو