زمان انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ -

برپایی جشن هفته ملی مازندران در شهرستان نور

جشن گرامیداشت هفته ملی مازندران با برنامه‌های متنوع و حضور مردم و مسئولان شهرستان نور در سالن پیامبر اعظم (ص) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،مهدی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آیین‌های مختلف در خطه سرسبز مازندران اظهارکرد: سنت‌های بومی و محلی می‌تواند سبب فرهنگسازی در جامعه به ویژه برای نسل جوان باشد.

وی گفت: شهر نور با توجه به موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی،مواهب الهی مانند جنگل، دریا و… شرایط خاصی برای جذب گردشگر دارد که می‌تواند سبب رونق اقتصادی برای منطقه شود.

شهردار نور بیان‌کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر نور در این دوره با اقدامات عمرانی در شهر به برنامه‌های فرهنگی و ورزشی نیز توجه ویژه دارد و در این راستا پیگیر ایجاد مکانی مناسب برای برگزاری مراسم‌ها در خیابان ساحلی امام علی (ع) در شهر نور است.

 

این مسئول افزود: شهرداری و شورای اسلامی تلاش می‌کند با ایجاد فضای مناسب و حمایت‌های مادی در برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی به ویژه احیای سنت‌های بومی، محلی بتوانند در صیانت و معرفی آداب و رسوم مازندران نقش مؤثری ایفا کند.

داوود فلاح در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: برنامه‌های فرهنگی، هنری، تفریحی بومی، محلی با همت ستاد گرامیداشت هفته ملی مازندران ،فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر نور،  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، ورزش و جوانان، گردشگری و… در سالن پیامبر اعظم (ص) شهرستان نور برگزار شد.

 

 

وی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم جوامع امروزی هویت ملی است که برای تقویت و تحکیم آن همت گماشته و آن را عامل همبستگی افراد و گروه‌های پراکنده جامعه می‌دانند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور بیان کرد:  در این مراسم برنامه (لال لال سو) (تشت‌زنی) (عروس برون)،( امیرخوانی) و… که معرف آداب، سنن و فرهنگ مازندران است با حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان  برگزارشد.

 

 

این مسئول با اشاره به پیشینه تاریخی، بزرگان، منابع طبیعی، توانمندی‌ها، آداب و سنن افزود: هدف از اجرای این برنامه‌ها زنده نگاه داشتن  آداب و رسوم گذشتگان است تا پل ارتباطی برای نسل های آینده باشد.

معین صادقی در گفت وگو با خبرنگار ما در حوزه هفته ملی مازندران اظهارکرد: این برنامه سبب ایجاد نشاط، شادی و همدلی بین مردم می‌شود و مردم را به تاریخ، آداب و رسوم گذشته که نشان از هویت آن‌هاست، نزدیک می‌کند.

 

 

وی ‌خاطرنشان ‌کرد: شهرداری و شورای اسلامی باید در کنار توسعه و آبادانی به مسائل فرهنگی و ورزشی توجه کند و در راستای ارتقای سطح فرهنگی و حفظ آداب و سنن جامعه گام بردارد.

رئیس شورای اسلامی شهر نورافزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر نور با حمایت از برنامه‌های فرهنگی و برگزاری جشنواره‌ها تلاش می‌کند آداب و رسوم و سنت‌های خوب گذشته را حفظ کند تا به نسل جدید انتقال داده شود.

قهرمان کلیج در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: در این مراسم ورزش‌های بومی و محلی شهرستان معرفی شد و اجرای این برنامه‌ها و ورزش‌های سنتی که ریشه در گذشتگان و فرهنگ اصیل مازندرانی دارد می‌تواند زمینه توسعه و اشاعه ورزش‌های بومی باشد.

رئیس اداره ورزش جوانان شهرستان نور با اشاره به تجلیل از هیأت‌هایی که جشنواره‌‌های ساحلی و ورزش‌های بومی و محلی را در شهرستان برگزار کردند، افزود: هیأت‌های ورزشی بومی و محلی و کشتی لوچو علاقمندان زیادی دارد که نشان از جذابیت ورزش‌های سنتی به ویژه کشتی لوچو است که  برپایی و احیای این فرهنگ‌های بومی و ورزش‌های سنتی نسل قدیم و جدید را به هم نزدیک می‌کند.

 

 

دوست‌علی پور رئیس اداره صمت در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تهیه غذاهای سنتی مانند آش، نان محلی و …  بیان کرد: تاریخ و فرهنگ کهن هویتی برای تمام نسل‌ها است و برپایی این برنامه‌

 

ها می‌تواند در ترویج فرهنگ اصیل مازندرانی و جذب نسل جدید در این حوزه بسیار تأثیرگذار باشد.

 

 

  

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۲ آبان, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو