زمان انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ -

مدیرکل ارشاد مازندران عنوان کرد:

انتقال فرهنگ ایثار و شهادت با زبان هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: هنرمندان باید از ظرفیت هنر در انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید تلاش کنند.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «سرای نور»،احسان آهنگر چهارشنبه‌شب در همایش استانی «دل‌پئی» شعر بومی مازندرانی در راستای دومین کنگره ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید استانی با محوریت شهدای خدمت به میزبانی شهرستان نور، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در ماندگاری نهضت اخلاص و نیت اولیه آن نهضت در انقلاب است.

 

وی گفت: نهضت‌های زیادی در طول تاریخ شکل گرفت و دوامی نداشت اما نهضت عاشورا و قیام سیدالشهدا بعد از هزار و ۴۰۰ سال در حال گسترش است و هر زمان جلوه تازه‌ای از این قیام باشکوه فراتر از جهان اسلام، در سراسر نقاط دنیا مشاهده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به ماندگاری نهضت عاشورا تأکیدکرد: یکی از مهمترین عوامل، اخلاص امام حسین (ع) و یاران باوفای آن در این نهضت بود و همه وجود سیدالشهدا غرق در خدا و توحید شد.

آهنگر بیان‌کرد: کسی که کارش برای خدا باشد خداوند آن را ماندگار و عزیز می‌کند و در طول تاریخ افراد زیادی به دنبال خاموشی این نور بودند اما نمی‌دانستند که در شهادت امام حسین (ع) حرارتی در قلوب مومنین ایجاد می‌شود که هرگز خاموش شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با تأسی از قیام و نهضت عاشورا شکل گرفت، افزود: امام خمینی (ره) در آغاز قیامش و مردم نیز در حرکت و حمایت از آن، اخلاص داشتند که سبب برکت انقلاب اسلامی شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهارکرد: سال‌ها به دنبال شکل‌گیری و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شد تا در عزم و اراده مردم از حمایت انقلاب اسلامی به شکل‌های مختلف مانند جنگ نظامی، اقتصادی، فرهنگی و … خدشه وارد کنند اما کلیات حرکت نظام با همه مشکلات در حال پیشرفت است که در حقیقت به واسطه حمایت مردم است.

آهنگر با اشاره به صحنه‌های باشکوه استقبال مردم در مراسم تشییع و تدوین شهدای خدمت خاطرنشان‌کرد: این حضور عظیم مردمی، برگ زرین دیگر و مصداق بارز برای همه کسانی است که برای خدا و خدمت به خلق خدا کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کنار اخلاص و خلوص عمل، تکریم و تعظیم مجاهدانه انقلاب در هر نهضت است، افزود: امروز اگر قیام عاشورا زنده است علتش این است که اهل بیت بعد از شهادت سیدالشهدا به شکل‌های مختلف روایت کردند و راویان دیگر سینه به سینه این نهضت و پیام عاشورا را منتقل کردند و کسانی با هنر شعر و شاعری پرچم این نهضت را افراشته نگه داشتند تا امروز که شاعران و اساتید یک گوشه پرچم را گرفتند و نقش آفرین هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: انقلابی که فرهنگ ایثار، شهادت و گذشت را در خودش زنده نگه دارد، دوام خواهد داشت و امروز وظیفه همه اقشار جامعه و هر کسی در هر مسئولیتی این است که نسبت به کسانی که جان بر کف برای آرامش، آسایش و دفاع از دین و سرزمین ما رفتند و به مقامش رفیع شهادت رسیدند، دین خود را ادا کنیم.

آهنگر با اشاره به اینکه هنر مهم‌ترین ابزار تأثیرگذار در جامعه است، یادآورشد: شعر از هنرهای جذاب و نافذ است و شعرا در صحنه‌های مختلف اسلامی جایگاه مهمی دارند که بسیاری از تحولاتی که در جامعه ایجاد می‌شود از نقش‌آفرینی هنرمندان در آن سرزمین است.

وی با اشاره به شاعرانی که در حفظ و ترویج فرهنگ عاشورا در دنیا نقش آفرینی کردند، بیان‌کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم شهدا از وظایف ماست و فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از هویت ما محسوب می‌شود که نباید فراموش کنیم.

مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران تأکیدکرد: شهدا هویت ما هستند که باید به شکل‌های مختلف برای نسل‌های جوان و نوجوان، آرمان‌ها و اهداف آن‌ها را بازگو و تبیین کنیم و هنرمند باید از ظرفیت هنر به نحو احسن بهره ببرد.

آهنگر خاطرنشان‌کرد: زمانی که هنرمند با زبان بومی و گویش دلنشین محلی در این راستا حرکت می‌کند ارزش این هنر چند برابر می‌شود که زبان محلی خود بخشی از هویت بومی است.

وی با اشاره به نقش شعرا در انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگ ایثار و شهادت، اظهارکرد: مازندران سرمایه‌های ارزشمند هنری و هنرمندان فرهیخته‌ای دارد که مشارکت باشکوه هنرمندان شاعر را در این برنامه شاهد بودیم.

مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه تقویت بومی از مؤلفه‌های هویت‌ساز است، افزود: رویدادهایی با موضوعات مختلف و محوریت گویش بومی و محلی برگزار کردیم و برای آینده در این راستا با همکاری آموزش و پرورش به دنبال برنامه‌های آموزشی پیش‌بینی شده در مدارس برای ترویج و تقویت گویش بومی و محلی هستیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو