زمان انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۳ -

مدیرکل شیلات مازندران خبر داد:

صادرات ۸.۳ میلیون دلاری محصولات شیلاتی

مدیرکل شیلات مازندران گفت: سال گذشته ۷ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش اقتصادی ۸.۳ میلیون دلار صادرات شده است.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی سرای نور، قاسم کریم‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به محورهای اساسی و کلیدی به عنوان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اداره کل شیلات مازندران اظهار کرد: پنج محور از محورهای اساسی و کلیدی در مازندران وجود دارد که یک بخش آن صید و صیادی است و با توجه به طول نوار ساحلی دریای خزر که حدود ۸۷۳ کیلومتر است ۴۸۷ کیلومتر متعلق به استان مازندران است.

وی گفت: در این فضا ۱۱۴ تشکل صیادی در سه بخش ماهیان (استخوانی، کیلکا، خاویاری) که سالانه چهار هزار از صیادان که معشیت آن‌ها به دریای خزر گره خورده و در این مسیر ۲۰ تا ۲۵ هزار تن انواع ماهیان (استخوانی، کیلکا، خاویاری) صید می‌کنند که ارزش اقتصادی آن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به بخش دیگر که آبزی‌پروری در سطح اداره کل شیلات مازندران از افزود: در استان مازندران ۳ هزار و ۹۰۰ واحد آبزی‌پروری داریم که ۹ هزار نفر به صورت مستقیم در آن به صورت مستقیم در تأمین بخشی از پروتئین جامع فعالیت می‌کنند و سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن میزان تولید آن است که ارزش اقتصادی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است و اگر بخش‌های صید و صیادی و آبزی پروری را در کنار هم قرار دهیم سالانه حدود ۱۳هزار نفر به صورت مستقیم مشغول تولید هستند و میزان تولید در سال گذشته ۱۳۱ هزار تن بود که ارزش اقتصادی آن در حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

کریم‌زاده با اشاره به حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر خاطرنشان‌ کرد: ۹۰ درصد از گونه‌هایی که در دریای خزر زندگی می‌کنند از گونه‌های رود کوچ است که برای زاد و ولد باید به بالا دست رودخانه بروند اما گاهی اوقات شرایط زیستی و محیطی به علت انواع آلاینده‌های (خانگی، صنعتی، کشاورزی) مانع زاد و ولد می‌شود.

وی با اشاره به رسالت دو مرکز شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت اضافه‌کرد: این دو مرکز سالانه میلیون‌ها قطعه انواع ماهیان استخوانی، خاویاری و آزاد را تولید و به عنوان ترمیم و افزایش ذخایر در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی می‌کند که در سال گذشته ۳۰ رودخانه مهم شیلاتی با شرایط مناسب شناسایی شد که در نتیجه ۱۲۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی، ۳۰ میلیون کپور و ۹۰ میلیون بچه ماهی سفید را تولید کردیم که در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی انجام شد.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه حدود ۶۷۰ قطعه انواع ماهیان خاویاری تولید و در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی شد، اظهار کرد: مرکز شهید باهنر و کلاردشت رسالت تولید بچه ماهی آزاد که در خاورمیانه بی‌نظیر و در حال انقراض بود را بر عهده دارد و این مرکز با چهار دهه قدمت در حال بسته شدن بود که با ۴۰۴ واحد استخر در آن فضا، حدود ۴.۹ میلیارد تومان در مدت دو سال و نیم اخیر مرمت، بازسازی و نگهداری انجام شد که در نهایت در مراسمات ملی با حضور معاون وزیر استاندار و … کار خود را آغاز و مرکز غیرفعال بار دیگر فعال شد.

کریم‌زاده با اشاره به فعال سازی این مرکز بیان‌ کرد: با توجه به ۴۰۴ واحد توانستیم ۳۱۴ واحد استخر را فعال و ۳۷۰ هزار قطعه بچه ماهی آزاد، تولید کنیم که در ۱۰ رودخانه مهم شیلاتی منطقه غرب استان با توجه به شرایط اقلیمی مناسب در منطقه رهاسازی شد و توانستیم ۳۷۰ هزار قطعه بچه ماهی آزاد، که در خاورمیانه بی‌نظیر و در حال انقراض بود را بار دیگر احیا کنیم.

وی تأکید کرد: تولید باید صادرات‌محور باشد و یکی از مسائل مهم، صادرات و توسعه بازار است و در برنامه سال گذشته ۶ هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات شیلاتی و صادراتی مطرح بود که ۷ هزار تن صادرات انواع محصولات داشتیم که ارزش اقتصادی آن ۸.۳ میلیون دلار بود و ۱۱۳ درصد برنامه ما تحقق پیدا کرد.

مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه در دنیا شیلات را با نگاه خاویاری می‌شناسند، افزود: هزار و ۳۵۰ کیلوگرم خاویار به ارزش اقتصادی حدود ۹۹۰ هزار دلار، گوشت خاویاری حدود ۱۱۰ تن به ارزش اقتصادی حدود ۷۳۰ هزار دلار، انواع خوراک آبزیان سه‌هزار و ۵۰۰ تن به ارزش اقتصادی دو هزار و ۲۰۰دلار، ماهیان گرمابی حدود سه‌هزار و۴۰۰ تن به ارزش اقتصادی هزار و ۴۰۰ دلار و ۳۰ تن ماهی قزل‌آلای منجمد به ارزش اقتصادی ۱۱۴ هزار دلار را به کشورهای دیگر صادر کردیم.

کریم‌زاده با اشاره به اینکه در استان از ۳ هزار و ۹۰۰ واحد آبزی پروری، ۴۷ واحد آن پرورش ماهیان خاویاری بود، خاطرنشان‌کرد: در یک دهه اخیر در تصمیمات بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع شد و ما موظف هستیم برای احیای ذخیره در دریای خزر تلاش‌هایی را در این راستا انجام دهیم که در ۴۷ واحد آبزی پروری ۳۷۰ نفر فعالیت می‌کنند و در سال گذشته حدود دو هزار و۶۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شد.

وی افزود: در کل کشور پنج هزار تن تولید داشتیم که ۲ هزار و ۶۰۰ تن تولید آن یعنی ۵۲ درصد تولید گوشت خاویاری کل کشور به استان مازندران اختصاص داشت و از ۲۰ تن استحصال خاویار در کشور ۹.۳ تن یعنی ۴۷ درصد استحصال خاویار کشور در آب‌های داخلی متعلق به استان مازندران بود.

مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به یکی از کارهای شاخص شیلات مازندران د دو سال و نیم گفت: در دریای خزر ظرفیت‌های مختلف گردشگری، صید و صیادی به ویژه آبزی پروری وجود دارد که خداوند تمام فضا را در دل دریا قرار داد و با توجه به محدودیت منابع آب و زمین در یک دهه اخیر اما این ظرفیت در دریای خزر وجود دارد که در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۵ قفس را در دل دریا قرار دهیم و حداقل تولید هر قفس ۳۰ تن و حداکثر ۵۰ تن که در مجموع ۴۶۵ تن تولید داشتیم و ۴۷ شغل جدید ایجاد کردیم که ارزش اقتصادی این تولید ۸۱ میلیارد تومان بود.

کریم‌زاده یادآورشد: در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تعداد ۱۵ قفس به ۴۰ قفس افزایش یافت و همزمان تعداد ۱۲ قفس به صورت ملی با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد که در سال گذشته با ۴۰ قفس در دل دریا ۱۸۰ شغل جدید ایجاد شد و با هزارو ۸۵۰ تن تولید به ارزش اقتصادی ۴۶۰ میلیارد تومان دست پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی به وسیله سرمایه‌گذاران انجام شد، خاطرنشان‌کرد: برای نخستین بار در استان و شمال کشور در سال ۱۴۰۱ تعداد چهار تعاونی پره چهار قفس در دریا آوردند و در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تعداد ۲۳ تعاونی پره در سطح استان ۲۳ قفس را در دل دریا قرار دادند.

مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه در دو سال گذشته ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در اداره کل شیلات مازندران شناسایی شد، اظهارکرد: اگر ۴۲ فرصت در چرخه تولید قرار بگیرد ۴۵ هزار تن تولید به ۱۳۱ تن تولید اولیه اضافه می‌شود و هزار و ۷۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند که در این مسیر می‌توانیم ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم و بخش اعظم سرمایه‌گذاری در پرورش ماهی در قفس‌های دریایی و پرورش ماهی خاویاری در اراضی ساحلی خواهد بود.

کریم‌زاده با اشاره به پنج برنامه کلیدی در دستور کار اداره کل شرکت مازندران،افزود: نگاه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی، استفاده مستقیم از آب دریای خزر با نگاه اقتصاد دریا محور و با مشارکت سرمایه‌گذاران به ویژه جامعه صیادی از توسعه پرورش ماهی در قفس دریایی با مشارکت جامعه صیادی و سایر سرمایه‌گذاران در افزایش ۴۰ قفس به ۱۰۰ قفس با تمام شرایط حفاظت، حراست،صیانت تحصیلات و … از برنامه‌های کلیدی با نگاه اقتصادی دریا محور است.

وی گفت: استان مازندران ۵۴ تعاونی صیادی پره دارد که هر تعاونی دارای حداقل ۲ هکتار زمینی است که برخی زمین‌ها کاربردی نیست و ما در آن فضا برای حفظ بازسازی ذخایر حدود ۶۰ واحد استخر احداث کردیم.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به تکثیر ماهیان مصنوعی و طبیعی تأکید کرد: تکثیر ماهیان مصنوعی توسط مراکز تکثیر انجام می‌شود و تکثیر ماهیانه طبیعی از پنج واحد به ۶۰ واحد در سه مسیر رسید.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳ شهریور, ۱۴۰۳

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو